132 840 läst ·
334 svar
133k läst
334 svar
Vilken grill är egentligen bäst?
Jag röstar solklart för en stor kolgrill om man prioriterar bästa grillsmak.
Med ett lite tjockare galler ska det vara, ca 6-8mm tråd är lagom. Gas är ju enkelt att starta men det tar 30sek att hälla i kol och stoppa ner eltänaren. sedan måste ju ändå saker förberedas, dukas osv. Själv tycker jag att det är plättlätt att lyckas med grillningen över en kolbädd.
Med ett lite tjockare galler ska det vara, ca 6-8mm tråd är lagom. Gas är ju enkelt att starta men det tar 30sek att hälla i kol och stoppa ner eltänaren. sedan måste ju ändå saker förberedas, dukas osv. Själv tycker jag att det är plättlätt att lyckas med grillningen över en kolbädd.
P.s. och angående tändning av kolgrill så är det enda som gäller rejält med tändvätska. Man får inte glömma bort den svenska grilltraditionens koppling till manligheten och det kräver en rejäl eldkvast som behöver minst 10 minuters eldvaktning med brandsläckaren/ölen i högsta beredskap. :
Precis. När det gäller grillning så får vi ju inte glömma vår nationalhjälte Kjell - han kan konsten att gourmetgrilla!
https://www.youtube.com/watch?v=YX42u8CXD-Y
https://www.youtube.com/watch?v=YX42u8CXD-Y
Valet mellan kol och gasol tycker jagr ganska enkel. Upplever du det som att du inte känner någon skillnad i smak så hade jag alla gånger valt en gasolgrill. Enklare snabbare och smidigare.
Min personliga åsikt är att det är stor skillnad på dem och kolgrillen vinner med hästlängder där.
En rekommendation är att inte köpa en landman gasolgrill. Det misstaget gjorde jag för tre år sedan. Maken till skitkvalité får man leta efter. Börjat få massvis av rostfläckar på locket nu. Har stått med skydd utomhus under tak i tre år. Men det tycker jag en grill skall tåla! Tycker det brinner och flammar väldigt mycket med den också jämfört med kompisars webergasol.
Lycka till.
Min personliga åsikt är att det är stor skillnad på dem och kolgrillen vinner med hästlängder där.
En rekommendation är att inte köpa en landman gasolgrill. Det misstaget gjorde jag för tre år sedan. Maken till skitkvalité får man leta efter. Börjat få massvis av rostfläckar på locket nu. Har stått med skydd utomhus under tak i tre år. Men det tycker jag en grill skall tåla! Tycker det brinner och flammar väldigt mycket med den också jämfört med kompisars webergasol.
Lycka till.
Säger samma som flera andra i tråden. Köp ingen Landman gasolgrill! Tur att ICA sålde min för hava priset (1800kr) när jag köpte den för annars hade jag varit riktigt sur nu.
Kol vs gasol då... Jag föredrar enkelheten med gasol.
Kol vs gasol då... Jag föredrar enkelheten med gasol.
Smak är också dofter. En anledning till att man kan tycka kol smakar bättre är för att man själv stått i kolröken i en halvtimme. (Och doften av tändvätska förstås. Jag är alltså förtjust i rökt mat... ).
Från DN-artikeln som länkades tidigare:
Från DN-artikeln som länkades tidigare:
Glöm inte den goda smaken av tändvätska
Om man har små barn och inte så mycket tid så skulle jag helt klart rekommendera en gasolgrill. Dom fungerar bra bara man ser till att få en med tillräcklig effekt. För tillfället använder jag bara en gasolgrill pga av att vi köpte en när barnen var små och man inte hadde så mycket tid att leka med grillen. Min gamla kolgrill har dött så därför har jag inte börjat med kol igen. Men har planer på att bygga en grill så småningom. För mig är det mest känslan av en riktig glödbädd som gör att jag vill ha en kolgrill. Men jag skulle inte vilja vara utan gasolgrill heller nuförtiden. Det är så enkelt att bara tända den och grilla något åt sig.
Vi har två Weber kolgrillar och har slutat med briketter och använder endast kol numera. Upplever kolen som enklare att reglera värmen med och faktiskt en lite annan smak än briketter. Med kol är det dessutom enkelt att grilla en snabb hamburgare - eller grilla på indirekt värme under längre tid. Jag kan förstå de som har gasolgrill för enkelhetens skull. Sjävl ska jag köpa en elektrisk rökugn till maken som födelsedagspresent, där gick gränsen för oss vad gäller enkelhet.
Medlem
· Västra Götelands Län
· 2 inlägg
Efter att ha grillat med gasol och briketter under 15 år tycker jag att 1 skillnad har med mängden av tid man lägger på rengöringen av grillarna. Gasolgrillen kräver mer skötsel iform av rengöring, då fett och annat samlas på olika ställen och inte bara brinner upp som i kolgrillen. Gasolgrillen är enklare att dra igång, därför grillar man med den oftare, när man inte har tid, tex mitt i veckan, medan kolgrillen är för de tillfällen utan stress. Det blir gott att äta med båda metoderna, tycker jag. Att ha både och är alltså min rekomendation.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=787113
Vi köpte en Weber gasol för någon månad sedan och jisses vilken skillnad till det bättre den är, ifrån den gamla gasolgrillen vi hade innan som var av något konstigt fabrikat. Den gamla hade svårt att dels få upp rejäl hetta samt att skulle man grilla en 4-5st bitar fläskkarré så var det hopplöst att få alla bitar jämt grillade, vissa blev brända andra typ kokta. Jag säger Weber oavsett om det gäller gasol eller björkved eller vad man nu vill tillaga sin mat med.
Vi köpte en Weber gasol för någon månad sedan och jisses vilken skillnad till det bättre den är, ifrån den gamla gasolgrillen vi hade innan som var av något konstigt fabrikat. Den gamla hade svårt att dels få upp rejäl hetta samt att skulle man grilla en 4-5st bitar fläskkarré så var det hopplöst att få alla bitar jämt grillade, vissa blev brända andra typ kokta. Jag säger Weber oavsett om det gäller gasol eller björkved eller vad man nu vill tillaga sin mat med.
Samma här, samma grill (fast annan färg). ytterligare fördelar är att kunna grilla med indirekt värme lång tid, att kunna göra det utan att fylla på med briketter utan bara låta gasolen hålla jämn värme.jojjeblom skrev:[länk]
Vi köpte en Weber gasol för någon månad sedan och jisses vilken skillnad till det bättre den är, ifrån den gamla gasolgrillen vi hade innan som var av något konstigt fabrikat. Den gamla hade svårt att dels få upp rejäl hetta samt att skulle man grilla en 4-5st bitar fläskkarré så var det hopplöst att få alla bitar jämt grillade, vissa blev brända andra typ kokta. Jag säger Weber oavsett om det gäller gasol eller björkved eller vad man nu vill tillaga sin mat med.
