132 855 läst ·
334 svar
133k läst
334 svar
Vilken grill är egentligen bäst?
Rost efter 1 år? Det låter inget vidare även om den står ute?Johey skrev:Jag köpte en Broil King Monarch 320 såhär års i fjol. Den står ute på altanen under tak och med sitt överdrag på när den inte används. Har använt den hela året (grillade revben på julafton och bakade pizza på nyårsafton) och den fortsätter att leverera. Är inne på fjärde 10 kg-flaskan nu. Visst finns det rost på de utsatta plåtdetaljerna, men inget märkvärdigt. Nu har jag förvisso bara haft den ett år... Kan återkomma med statusuppdatering 2020.Kan tillägga att jag vid tillfälle tyvärr haft eldsvåda i grillen av fett från hel kyckling, men den klarade sig bra. Termometern visade pilen i botten, men även den överlevde. Grillar lite lugnare sedan dess. Gallret är riktigt bra av gediget gjutjärn. Har aldrig rengjort det mer än att bränna av det och gå på med stålborste vid nästa grillning. Har förövrigt inte rengjort grillen alls, mer än att torka av ytan. Använder den även för lättare rökning.
Har ingen erfarenhet av Weber eller andra märken, men jag jämförde denna med en motsvarande Weber som var uppställd i butiken, och Broil Kingen gav ett mycket mer gediget intryck. En säljare menade även att Webern inte är avsedd för att ha gasflaskan ståendes i skåpet under grillning, medan Broil King är byggd för det. Vet inte om det stämmer, men det är mer plåt under grillen i taket av skåpet i alla fall. Det blir inte varmt i skåpet.
Stämmer bra! Håller på att samla in så mycket info jag kan, Broil King är inte jätte lätt att hitta bra information om tyvärr, det är ju ganska mycket mindre märke än Weber där det finns mängder med omdömen. Det gör det inte häller lättare när tillgången till återförsäljare sviktar minst sagt. Jag hade gärna köpt en Broil King men i dags läget känns Weber( i mitt fall Q3200) som ett mycket säkrare kort, dels med tanke på omdömen men även om man ska ha tag i reservdelar.
Vi kör en av varje! Inte en gasol och en kol, utan en Weber 57 och en elektrisk rökugn. Det bästa av två världar. Orkar inte hålla på med grillen i 6-8 timmar för att bbq:a spare ribs med all den passning det innebär. Med en rökugn är allt så mycket enklare, röka räkor, lax och spare ribs är nu superenkelt med minimal insats. Korven, kotletterna, grönsakerna och fiskbiten grillas fortfarande på kolgrillen och smakar härligt med lagom personlig insats (= mindre än en timme), det blir mer en social grej att grilla när alla är samlade.
Gasol eller kol är väl mer en smaksak, själv föredrar jag kolgrill. Dottern och svärsonen har både och. Gasolen används vardagskvällar och kolen mer på helgen.
Gasol eller kol är väl mer en smaksak, själv föredrar jag kolgrill. Dottern och svärsonen har både och. Gasolen används vardagskvällar och kolen mer på helgen.
Stod i grillbilagan på senaste numret av Buffé. Rabattkoden är "GRILL10".
En Q3000 ligger på ju på runda skägg 5 papp, Q3200 är inkl. ett brödgaller som kostar 500 kr extra till en Q3000. Jag tänker att det där brödgallret är rätt praktiskt och borde funka lika bra till lite diverse varmhållning så det är nog nästan ett måste i allafall och då kan man ju lika gärna köpa en Q3200 med en gång. Så kan man skryta om den lilla LED-lampan också
Jag har mailat ICAhemma om de får in på lager igen.
En Q3000 ligger på ju på runda skägg 5 papp, Q3200 är inkl. ett brödgaller som kostar 500 kr extra till en Q3000. Jag tänker att det där brödgallret är rätt praktiskt och borde funka lika bra till lite diverse varmhållning så det är nog nästan ett måste i allafall och då kan man ju lika gärna köpa en Q3200 med en gång. Så kan man skryta om den lilla LED-lampan också
Jag har mailat ICAhemma om de får in på lager igen.
Har lagt min beställning nu. TACK för koden.
Ringde till butiken och de hade 3 st i lager, de sa att det ringt 3 st under en kvart
Jag fick Q3000 till ett pris av 3995 kr men 500 kr kan det vara värt med lite extra grejer, den där elektriska starten låter bra jämfört med den man får byta ut lite då och då.
Får se hur det blir om jag får hämta ut någon ikväll
Ringde till butiken och de hade 3 st i lager, de sa att det ringt 3 st under en kvart
Jag fick Q3000 till ett pris av 3995 kr men 500 kr kan det vara värt med lite extra grejer, den där elektriska starten låter bra jämfört med den man får byta ut lite då och då.
Får se hur det blir om jag får hämta ut någon ikväll
Du ska ringa o kolla med närmsta butik, deras lagersaldo uppdateras bara på kvällarna. Om den finns i lager så lägg ordern och ange att du hämtar i butik.mexitegel skrev:Stod i grillbilagan på senaste numret av Buffé. Rabattkoden är "GRILL10".
En Q3000 ligger på ju på runda skägg 5 papp, Q3200 är inkl. ett brödgaller som kostar 500 kr extra till en Q3000. Jag tänker att det där brödgallret är rätt praktiskt och borde funka lika bra till lite diverse varmhållning så det är nog nästan ett måste i allafall och då kan man ju lika gärna köpa en Q3200 med en gång. Så kan man skryta om den lilla LED-lampan också
Jag har mailat ICAhemma om de får in på lager igen.
Lagret på deras hemsida spelar ingen roll om du kan hämta i butik.
Tjena! alla grill experter. Har stora funderingar att köpa denna skönhet för 6400kr på City Gross.
https://m.prisjakt.nu/product/1731279
Vad säger ni? Är den bra? Är den värd!
https://m.prisjakt.nu/product/1731279
Vad säger ni? Är den bra? Är den värd!
Överst på den här sidan har någon nämnt rost efter 1år, det låter väl lite sisådär..Lips74 skrev:
Har ingen egen erfarenhet men kläm och känn, och kolla upp garantier.
Titta längre upp i tråden, jag är en av dem som utvärderat den. Dock har jag ingen längre erfarenhet av den och har egentligen inte häller grillat på den.Lips74 skrev:
Min allmänna bild att de som köper dem är nöjda, om de varit nöjdare med en annan grill är dock svårt att säga. I mitt fall föll den på tvivelaktigt chassi och extremt dålig support(svarade inte alls på mail).