10 584 läst ·
40 svar
11k läst
40 svar
Vilken Gränsforsyxa?
Nåja, inga exotiska klyvyxor från Mumindalen för min del 
Beställde en Liten Klyvyxa från Outnorth. Dock började jag tveka efter betalningen, kanske skulle tagit en Minsta Klyvyxan? Nåja, mer ved är förestående så det är nog lika bra med något lite större.
Beställde en Liten Klyvyxa från Outnorth. Dock började jag tveka efter betalningen, kanske skulle tagit en Minsta Klyvyxan? Nåja, mer ved är förestående så det är nog lika bra med något lite större.
Så där ja, hämtade ut Lilla Klyvyxan på Posten igår. Helt rätt val!
Trots att vikten var samma som några yxor jag stod och kände på på Bauhaus känns Gränsforsyxan lättare och smidigare. Antar att det har med balans (och placebo?) att göra. Högg upp lite vresiga vedklabbar. Då de är rätt torra fick man ta i rätt ordentligt, mer än väntat. Måste skaffa en bättre huggkubbe, lyckades sätta yxan i betonggolvet i källaren
Dock tog golvet mer skada än yxan, Tormeken måste oavsett oxo rastas...
Trots att vikten var samma som några yxor jag stod och kände på på Bauhaus känns Gränsforsyxan lättare och smidigare. Antar att det har med balans (och placebo?) att göra. Högg upp lite vresiga vedklabbar. Då de är rätt torra fick man ta i rätt ordentligt, mer än väntat. Måste skaffa en bättre huggkubbe, lyckades sätta yxan i betonggolvet i källaren
Här måste jag nog anmäla en avvikande åsikt Mattias. Jag har både hyrt och lånat en hydraulisk klyv vid några tillfällen men jämfört med en bra yxa så går det alldeles för långsamt. Skall man ha en vettig klyv så får man nog titta på riktiga vedmaskiner eller ivarjefall något traktordrivet. 
Jag tittade lite på vedklyvar för några år sedan och kom fram till att de pris/prestanda mässigt aldrig slår en riktigt bra yxa. Naturligtvis under förutsättning att man är någorlunda frisk och orkar svinga yxan så är det inte särskilt jobbigt heller. Det som är ansträngande tycker jag är att lyfta upp veden på huggkubben och det momentet har man vilket fall som. Sedan är klyvmaskinen ytterligare en maskin som skall förvaras mesta tiden. Yxan tar inte särskilt myclet plats.
I övrigt håller jag med, jag förstår inte heller hur phl lyckas svinga yxan i källaren speciellt som han uppenbarligen behöver en rejäl huggkubbe i bra arbetshöjd.
EDIT: phl hann kommentera under tiden. Sitta på knä har jag också provat, då håller ivarjefall inte min rygg särskilt länge så utonhus är nog en bra ide.
Jag tittade lite på vedklyvar för några år sedan och kom fram till att de pris/prestanda mässigt aldrig slår en riktigt bra yxa. Naturligtvis under förutsättning att man är någorlunda frisk och orkar svinga yxan så är det inte särskilt jobbigt heller. Det som är ansträngande tycker jag är att lyfta upp veden på huggkubben och det momentet har man vilket fall som. Sedan är klyvmaskinen ytterligare en maskin som skall förvaras mesta tiden. Yxan tar inte särskilt myclet plats.
I övrigt håller jag med, jag förstår inte heller hur phl lyckas svinga yxan i källaren speciellt som han uppenbarligen behöver en rejäl huggkubbe i bra arbetshöjd.
EDIT: phl hann kommentera under tiden. Sitta på knä har jag också provat, då håller ivarjefall inte min rygg särskilt länge så utonhus är nog en bra ide.
OK, min erfarenhet av hydrauliska vedklyvar baserar sig på en Bala Agri. Den är snabb, stark, dyr och stor. Det funkar ju inte för myseldning. Jag antog, utan att tänka efter, ett små vedklyvar är lika bra för små vedklabbar.
Jag måste nog i alla fall säga att den där idén med ett bildäck kring huggkubben verkar vara värd att testa. Jag har i ärlighetens namn inte provat det heller. Det verkar som om finnyxan inte fastnar i trät, och det är ju bra. Är det någon här som har en finnyxa, och kan komma med en recension?
Jag måste nog i alla fall säga att den där idén med ett bildäck kring huggkubben verkar vara värd att testa. Jag har i ärlighetens namn inte provat det heller. Det verkar som om finnyxan inte fastnar i trät, och det är ju bra. Är det någon här som har en finnyxa, och kan komma med en recension?
Skillnaden mellan att stå på knä och stå rakt upp när man hugger är inte så där värst stor. Eftersom du kommer närmare marken går yxan i marken i stället för svingas förbi i benhöjd om man slinter. Säger inte att det är ergonomiskt eller för den delen den position som ger bäst sving från kroppen, däremot håller jag inte med om att risken att sätta yxan i sig själv ökar jämfört med att stå och hugga.Alfredo skrev:
Det var nog inte främst risken att sätta yxan i sig jag tänkte på. Oroade mig nog minst lika mycket för utslitna knäskålar, ryggskott eller att jag helt enkelt skulle "välta"...phl skrev:Skillnaden mellan att stå på knä och stå rakt upp när man hugger är inte så där värst stor. Eftersom du kommer närmare marken går yxan i marken i stället för svingas förbi i benhöjd om man slinter. Säger inte att det är ergonomiskt eller för den delen den position som ger bäst sving från kroppen, däremot håller jag inte med om att risken att sätta yxan i sig själv ökar jämfört med att stå och hugga.
Men, men. Jag har aldrig provat att hugga stående på knän så det kanske funkar bättre än jag tror.
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Synd att jag inte rekommenderade stora skogsyxan lite tidigare, har en sådan och den är riktigt bra. Finessen med den är att den har ett rätt lätt huvud och långt skaft vilket ger smidighet och fart.
Har väl dryga 15 yxor, bor på en skogsgård och alla tidigare generationer har väl haft minst en yxa var.
Fick min stora skogsyxa när jag slutade på mitt förra jobb för att flytta dit jag bor nu, första tanken var "Inte en yxa till..jag har ju massor där uppe"!
Men, sedan tänkte jag "Vafan jag lär väl inte slita ut en yxa under min livstid så varför inte använda den nya?" Sagt och gjort, det är i stort sett den enda vanliga yxan jag använder och jag är jätteglad för den. Min rekommendation är dock att slipa om den till en större eggvinkel som håller lite bättre.
Klart bättre gåva än nån skål som ska härbärgeras till förbannelse, nä tacka vet jag ett ordentligt bruksföremål!
Har väl dryga 15 yxor, bor på en skogsgård och alla tidigare generationer har väl haft minst en yxa var.
Fick min stora skogsyxa när jag slutade på mitt förra jobb för att flytta dit jag bor nu, första tanken var "Inte en yxa till..jag har ju massor där uppe"!
Men, sedan tänkte jag "Vafan jag lär väl inte slita ut en yxa under min livstid så varför inte använda den nya?" Sagt och gjort, det är i stort sett den enda vanliga yxan jag använder och jag är jätteglad för den. Min rekommendation är dock att slipa om den till en större eggvinkel som håller lite bättre.
Klart bättre gåva än nån skål som ska härbärgeras till förbannelse, nä tacka vet jag ett ordentligt bruksföremål!
Produkter som diskuteras: "skogsyxa"
Skogsyxa Åby Premium 700 gram 600 mm Hultafors
Hybrid med många användningsområden
1 619 kr inkl moms
Läs mer
Kan tänka mig att det är en mycket bra allround-yxa... dock tänkte jag klyva ved och den lilla klyvisen känns otroligt rätt.Ludwig skrev:
Har fått mer än en liten sketen glasskål. Brukar förvara skruvar i dem