Snailman
elbutik kör med amokabel

harald nyborg har bårebo

byggmax har beco

ovanstående är förpackade i likadana (enl min bedömning) bruna pappkartonger (100meter)

är alla ovanstående samma som amokabel?

cheapy har gelia men den är liksom randig på ytterhöljet så det måste vara annat fabrikat...

Den som är rillad är lite lättare att dra i, men för en "amatör" spelar det inte så stor roll. Det viktigaste då är kanske att förpackningen är "stabil" så att man inte får ett "tjorv" av tråden och får kasta allt.

P
Nu är jag amatör men vid alla tillfällen jag hjälpt till så har jag tyckt att den släta är enklare. Känns lättare att smörja om man så behöver detta..... Men nu kanske det skiljer sig om man har VP-rör eller slang...... Jag har bara slang i både hus och garage.

Ett tips jag fick dock var att inte ta bort plasten från dom bruna pappkartongerna utan bara att göra ett X med en kniv ovanpå kartongen så man kan ta bort "locket" från mitten av kartongen och ta ut kabeln. Skulle det inte finnas plast runtom så tejpa kartongen innan man börjar dra ut kabeln så kartongen håller sig "intakt"....
Vid ett par tillfällen har jag använt elbutik som känns i alla fall lite "pro" och har i alla fall ännu inte fått något skäll.

Men ni som vet... Är det ingen skillnad på ledningsplasten? Ålderstålighet? Värme?...

Mikael_L
Snailman skrev:
elbutik kör med amokabel

harald nyborg har bårebo

byggmax har beco

ovanstående är förpackade i likadana (enl min bedömning) bruna pappkartonger (100meter)

är alla ovanstående samma som amokabel?

cheapy har gelia men den är liksom randig på ytterhöljet så det måste vara annat fabrikat...
Ta den med lägsta meterpriset !! :)
Alla funkar jättebra.

Ett tips kan vara att ta ett paket med rillor och ett utan, av t.ex. vit, svart, orange.
Då har du fått "en färg till" att använda vid lite krångligare dragning av flera tänd och/eller trappfunktioner.

Jag har kört något tiotal förpackningar med amokabel och beco och jag är 99% säker att det är samma tillverkare.
Förpackningarna är identiska (förutom etiketten), kabeln ser ut och känns likadan och dessutom är änden på kabeln tillplattad/pressad på samma sätt.
Angående räfflad eller slät kabel så är min erfarenhet att den släta har en glattare (lågfriktionsbehandlad?) yta och därför glider lättare, men använder man PM flex easy flow så går det lätt i vilket fall.

Rillorna på vissa fabrikat tillkom en gång i tiden enbart för att gör det lättare att dra i FK, orsaken till att det går lättare är att anliggningsytan mellan kabel och rör minskar. När man drar tråd i slang minskar skillnaden för i slangen är anliggningsytan mycket mindre än i ett rör. Alla som har arbetat, lite mer än provat, vet att det går lättare med rillad FK samt att FK är betydligt lättare att dra i slang. Naturligtvis om slangen är förlagd som den ska och inte ligger i lösa "slingor".

Snailman
tack för svaren, amokabel finns oxå på clasohlson men betydligt dyrare än elbutik

cheapy och harald nyborgs är billigast sedan kommer byggmax och elbutik, synd jag inte köpte när harald sålde för 170 tror jag det var...

Alla kostar ungefär samma, 180:-/100 m, och gör sitt jobb lika bra tror jag.

Bårebo funkar, men kan vara svår att dra i vissa lägen.

Snailman
jag köpte bårebo, samma klippning i ändan som på amokabel..

vad har man svart färg till? används den färgen i nya hus?

Mikael_L
Svart, vit, grå, orange, lila osv passar bra till tändtråd eller mellantrådar.

Drar man trefas är det trevligt om L1 = brun, L2 = svart , L3 = vit ( grå).

Gröngul får absolut ej användas till annat än skyddsjord.
Blå får i några specialfall användas till annat än nolla, men som kabel i rör ska den vara nolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.