Hej! Jag ska måla fasaden i sommar, vilken fasadtvätt rekomenderar ni som även tar alg och mögel? Är det viktigt att täcka fönstren? De är nya.

Jag har även behandlat min trall med Sioox. Man skulle använda ett alg och mögeltvätt till den med Ph 3-8. Vilken har det? Tack på förhand!

Jag använder Jape Grön Fri eller Prick Fri och sedan deras Målartvätt. Fasadtvätt som också finns används när man enbart vill tvätta och inte ska måla. Målartvätt mattar ytan vilket deras Fasadtvätt inte gör.

• Gilla
Mariette D
  • Laddar…
Claes Sörmland
En vanlig alkalisk målartvätt, alla färgföretagen säljer en. Säkert Biltema också. Den mattar färgen så att den nya färgen får fäste. Inga alger överlever.

Diskborste och vattenslang (ej högtryck).

Du får nog täcka de foder som är nymålade. Skydda ögon och skinn.

EDIT: Jodå Biltema har en och listar en rimlig sammansättning kemiskt: https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/malartvatt-1-l-2000040244

Redigerat:
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Metoden jag använder är tryckspruta med ställbart munstycke och borste med långt skaft eller med telekopskaft. Den med teleskopskaft har även vattenanslutning, men används sällan då vattnet rinner längs med skaftet. Och sedan vattenslang för att fukta väggen och spola av efter skurning.

Målartvätt kan ha "etsande" effekt på glas så alla fönster bör täckas, så läs bruksanvisning. Det går att rengöra utan att täcka men man måste vara försiktig och t.ex. duscha fönster med vatten innan man sprutar på med tvättmedel och duscha av fönster med vatten direkt efter man sprutat på tvättmedel. Så det finns sätt att slippa tejpa plast över alla ytor.

Slarva inte med rengöring för det är det billigaste när man ska måla både i material och egen tid, samt hur länge det ska hålla.

• Gilla
Mariette D
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Metoden jag använder är tryckspruta med ställbart munstycke och borste med långt skaft eller med telekopskaft. Den med teleskopskaft har även vattenanslutning, men används sällan då vattnet rinner längs med skaftet. Och sedan vattenslang för att fukta väggen och spola av efter skurning.

Målartvätt kan ha "etsande" effekt på glas så alla fönster bör täckas, så läs bruksanvisning. Det går att rengöra utan att täcka men man måste vara försiktig och t.ex. duscha fönster med vatten innan man sprutar på med tvättmedel och duscha av fönster med vatten direkt efter man sprutat på tvättmedel. Så det finns sätt att slippa tejpa plast över alla ytor.

Slarva inte med rengöring för det är det billigaste när man ska måla både i material och egen tid, samt hur länge det ska hålla.
Tack! Vilket bra svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.