1 155 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vilken fas väljer man till ett allmänt diskbänksuttag
Jag har framdraget till häll (induktion) + ugn där L1 och L2 går till hällen och L3 till ugnen.
Ytterligare ett uttag får sin matning därifrån. Detta uttag har ingen fast användning, men jag kan tänka mig elvisp, kanske våffeljärn m.m
Kan man säga något generellt kring viken fas som är bäst lämpad at använda sig av för detta uttag?
Ytterligare ett uttag får sin matning därifrån. Detta uttag har ingen fast användning, men jag kan tänka mig elvisp, kanske våffeljärn m.m
Kan man säga något generellt kring viken fas som är bäst lämpad at använda sig av för detta uttag?
Snyggast hade väl vart att dra en egen matning/grupp till uttaget istället för att blanda ihop den med spis/ugn/häll.
Annars ser jag det som mer sannolikt att ugnen maxar sin 16A säkring under längre tider jämfört med hällen. Det är inte så vanligt att du kör två olika "plattor" på max samtidigt.
Alltså skulle jag ta L1 eller L2 i det här fallet. Tänk dock på att dimensionera kablarna rätt och att uttaget verkligen är godkänt för 16A. Centralen bör även märkas upp så att det är tydligt att "spisgruppen" även matar detta uttag.
Annars ser jag det som mer sannolikt att ugnen maxar sin 16A säkring under längre tider jämfört med hällen. Det är inte så vanligt att du kör två olika "plattor" på max samtidigt.
Alltså skulle jag ta L1 eller L2 i det här fallet. Tänk dock på att dimensionera kablarna rätt och att uttaget verkligen är godkänt för 16A. Centralen bör även märkas upp så att det är tydligt att "spisgruppen" även matar detta uttag.
Jo, det är klart att det hade varit bättre med en egen matning. Men av olika anledningar blev det så här.G Gabbe1 skrev:Snyggast hade väl vart att dra en egen matning/grupp till uttaget istället för att blanda ihop den med spis/ugn/häll.
Tack för påminnelsen att kontrollera att alla uttag är för 16A och att även kablarna till uttaget ska vara 2,5kvmm.
L1 eller L2 borde vara skit samma, eftersom hällen förmodligen kör två plattor på den ena och två på den andra, eller?
Om hällen har en ”stor” platta så kan den på vissa (de flesta?) modeller ensamt maxa 16A. Inte helt ovanligt att den körs en stund på max när man ska koka upp en stor kastrull med vatten. Fasen som matar sidan med två mer lika plattor skulle möjligen vara att föredra.
Klicka här för att svara