Hej
Kan inget om el och ska köpa ny spis till min lägenhet (hus byggt 1929, senaste el-installation 1975). Nuvarande spis blir varm överallt istället för bara på plattorna så vågar inte lita på att den spisen är "rätt".
Någon kunnig som kan uttala sig om detta uttag?
Tack på förhand!
Kan inget om el och ska köpa ny spis till min lägenhet (hus byggt 1929, senaste el-installation 1975). Nuvarande spis blir varm överallt istället för bara på plattorna så vågar inte lita på att den spisen är "rätt".
Någon kunnig som kan uttala sig om detta uttag?
Tack på förhand!
Nu är väl de flesta spisar 230V. Det finns en risk att det saknas nolla i uttaget efter som din nuvarande spis inte behöver det. Då kan en 230V spis gå sönder. Du har högst sannolikt tre faser framdraget. Men låt någon som kan mäta upp din anslutning.
Det finns för övrigt inte olika volt, lika lite som det finns olika meter.
Det finns för övrigt inte olika volt, lika lite som det finns olika meter.
Nej det ska vara 3 pinnar och ett flat stift på den nya , då är det ren 400V som du har och inte 230 V , så köp inte något annat än en ren 400V , om du funderar på att skaffa en häll eller induktionsmodell , behöver du nog ta hem en elektriker eller en annan som kan mäta upp om en nolla finns i uttaget ,( ett måste med noll om du väljer annat än ren 400V )M Miriam123 skrev:
Klicka här för att svara

