Har gamla lister från 1920 eller något som jag vill ta bort färgen från. Oklart när de målades sist.
Har provat denna https://www.bauhaus.se/fargbortagni...1JIyCHhLcxXEIFli4cWzCRJlE0_oi_PUaAo7mEALw_wcB
Den var ungefär lika effektiv som vatten.
Någon som har tips på en bättre?
Har provat denna https://www.bauhaus.se/fargbortagni...1JIyCHhLcxXEIFli4cWzCRJlE0_oi_PUaAo7mEALw_wcB
Den var ungefär lika effektiv som vatten.
Någon som har tips på en bättre?
Produkter som diskuteras: "färgborttagare"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Jag har aldrig behövt spackla och sandpappra efter jag skrapat lister.
Tycker det är värt alla gånger att behålla lister om de är gamla profilerade. Men visst behöver man vara noggrann och avsätta lite tid.
Använd Bachos lilla skrapa (625) med olika former på skären, samt en större för de plana delarna.
Är det tjocka lager med färg, se till att du först får koll på ur profilen egentligen ser ut under för att inte ta fel på var du ska använda spets eller rundel osv. Det är genom att redan från början skrapa rätt man behåller alla former i profilen.
Tycker det är värt alla gånger att behålla lister om de är gamla profilerade. Men visst behöver man vara noggrann och avsätta lite tid.
Använd Bachos lilla skrapa (625) med olika former på skären, samt en större för de plana delarna.
Är det tjocka lager med färg, se till att du först får koll på ur profilen egentligen ser ut under för att inte ta fel på var du ska använda spets eller rundel osv. Det är genom att redan från början skrapa rätt man behåller alla former i profilen.
Jag har haft oväntat bra framgång med biltemas färgborttagare. Täck med plastfolie så den inte torkar ut för snabbt och låt verka i ca 30 min. Borsta bort resterna med lacknafta och mässingborste eller en annan borste som inte repar.M Mortsken skrev:
Biltemas färgborttagare
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden