engs engs skrev:
Fick tips här på byggahus om laddkabel typ spiral / gammal telefonsladd när jag var ny med elbil (eller om det redan var med laddhybrid kanske).

Den blir ju fortfarande blöt om det regnar men man slipper att den ligger i slasken på backen, samt snabbt få ner i ett sidofack i bagaget. Mycket nöjd med min ivf. Någon gång händer det att man backar in till en laddare och laddaren finns på fel sida så man får dra laddkabeln över bakrutan men det borde inte repa mer än bakrutetorkaren redan eventuellt gör.
Jag funderade på att skaffa en sån när jag körde laddhybrid, en kollega hade en sån och det såg smidigt ut i jämförelse med att rulla ihop den jag själv hade.

engs
P PHPersson skrev:
De fanns på de tidiga Garo stolparna, de var kanon. Antar att de gick sönder eftersom de försvann. Men vad köpte du för kabel så skall jag köpa en likadan.
Köpte på tibbers egen shop, men de verkar inte ha de kvar. Har inte tillgång till bilen nu så kan inte se om det finnas någon märkning förrän till helgen tidigast.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min är exempelvis bra på att äta däck.
Det är inte min, jag rättar, det är inte jag, tre år med Teslan och fortfarande originaldäcken, som är helt ok.

Kompisen med en Polestar har på samma tid använt tre gånger två uppsättningar, sommar och vinter, han påstår att det är regenereringen som gör detta. Jag vill påstå att det hans ensidiga körning, han trycker omväxlande så hårt han kan på de två pedalerna..

D
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med vissa lägen? En elbil tar väl nästintill undantagslöst längre tid att ladda än vad en traditionell bil tar att tanka? På samma sätt har väl de flesta traditionella bilar längre körsträcka fulltankad än vad de flesta elbilar har fulladdade? När är det tvärtom?
Nej min tar exakt noll tid i anspråk, när jag ska ladda bensinbilen får jag först köra en omväg och därefter tar det ytterligare tid med påfyllning. Till detta läggas att jag en gång om året måste serva förbränningsenheten fram, det tar ytterligare tid och dessutom blir jag debiterad för detta.

Gällande räckvidd så gäller det inte alltid men eftersom elbilen är fulltankad när jag tar den, det gäller inte med fossilbilen alltid, så kan den i många fall ha längre räckvidd. Detta gäller såvida man inte avslutar varje dag med att skvätta i lite drivmedel då alltså.

D
P PHPersson skrev:
Jag måste ändå skratta när jag läser ditt meddelande…
Det är så dålig svenska / meningsbyggnad att jag faktiskt inte förstår vad du skriver. Menar du att elbilar oftast går längre än en fossilbil? Eller att en fossilbil i vissa lägen tar längre tid att ladda än en elbil?
Eller menar du kort och gott att fossilbilar för det mesta är bäst på allt?
Det är en diskussion jag inte kan ha med dig, läs vad du själv skrev precis och sen kan du sitta ner, rätt hårt faktiskt.

D
A AndersS skrev:
Nu har jag varken elbil eller timtaxa för el, men det skulle kunna påverka hur jag laddar utifrån körmönster.
Det gör det också i verkligheten, har man exempelvis Tibber så tenderar man att ha bilen inkopplad eftersom man då får nätstödsersättning, och gratis el samtidigt.

S
Denna diskussion är ungefär lika vettig som om man går i polemik om vilken färg som är finast.

Tråden handlar om vilken ELBIL man ska satsa på.

Så den passar dåligt för att kräkas ur sig om hur dåliga dessa är, oavsett om man har rätt eller ej.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Denna diskussion är ungefär lika vettig som om man går i polemik om vilken färg som är finast.

Tråden handlar om vilken ELBIL man ska satsa på.

Så den passar dåligt för att kräkas ur sig om hur dåliga dessa är, oavsett om man har rätt eller ej.
Jag tycker silver är trevligt :)

• Haha
MasMats
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är en diskussion jag inte kan ha med dig, läs vad du själv skrev precis och sen kan du sitta ner, rätt hårt faktiskt.
Läser och förstår igen inte vad du menar :)

J
D djac skrev:
Jag tycker silver är trevligt :)
Nehe du svart ska det vara😉

• Arg
djac
  • Laddar…
Person som gestikulerar med texten "Fel fel fel fel!" på bilden.

Gult!

J
Alla och då menar jag alla vet att gult är fult!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Din åsikt är fel ;)

(Okej, egentligen vill jag ha en orange bil, eller kanske skrikgrön, men det fanns ingen i den färgen i min prisklass utan jag fick nöja mig med en "honungsfärgad".)

J
Du ser du är så förvirrad och vilsen att du inte ens själv vet vilken färg du gillar😉🫣😂
Därför talar jag om det för dig SVART!

D djac skrev:
Nej min tar exakt noll tid i anspråk, när jag ska ladda bensinbilen får jag först köra en omväg och därefter tar det ytterligare tid med påfyllning. Till detta läggas att jag en gång om året måste serva förbränningsenheten fram, det tar ytterligare tid och dessutom blir jag debiterad för detta.
Det där kan du väl ändå inte tro på själv. Hur lång tid lägger du på att koppla i/ur bilen varje gång du parkerar den? Det är nog inte lång tid, men det är tid som du lägger på den för att ladda den som du inte gör med en fossilbil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.