P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Visste du att det finns "vanliga" p-platser i våra städer?
Jo men jag pratar om alla gånger man behöver ladda över natten och det är ju rätt ofta med elbil.

Det har väl redan konstaterats minst 47 gånger i bara den här tråden att elbil inte är optimalt för de som inte kan ladda hemma?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Då behöver man ”bara” betala typ 20kr per mil för bilen i el om man bor i lägenhet.
Snyggt fokusskifte när du blev överbevisad om att ha fel. Du har dock fel med en faktor 2–2,5 även avseende priset. Laddstolpar i stan kostar typ 4 kr/kWh; billigare finns.

Det innebär inte att någon som bara kan ladda publikt kommer kunna räkna hem en elbil. Det är dock inte ett skäl att vara så vårdslös med fakta som du nu är.

Edit: Hade inte laddat om sidan, så blev väldigt sen på bollen.

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jo men jag pratar om alla gånger man behöver ladda över natten och det är ju rätt ofta med elbil.
Då vet och förstår alla att man inte parkerar på denna plats med 3 timmars laddning.

JanneJanne123
Clarken37 skrev:
Otroligt omständligt och irriterande. Planeringen måste vara topp of mind hela tiden. Säg att något oförutsett inträffar och du glömmer flytta bilen en morgon så är det med 100% säkerhet en gul lapp med 1300kr där som present sen
Du är en mästare på att hitta på ”katastrofscenarion” och använder dessa som argument. Klart oväntade grejer kan ske, men allt som oftast gör det ju inte det.

Jobbar du som militär eller möjligen mjukvarutestare? Känner igen dina tankemönster från de yrkesgrupperna att man alltid ska räkna med det värsta.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ok det verkar bero lite på vart man står. Men det innebär ändå att man måste hålla på att flytta biljäkeln hela tiden. Står man på gatan behöver man bara flytta den vid städning 1 gång i veckan. Otroligt omständligt och irriterande. Planeringen måste vara topp of mind hela tiden. Säg att något oförutsett inträffar och du glömmer flytta bilen en morgon så är det med 100% säkerhet en gul lapp med 1300kr där som present sen
Bor man i innerstan så är man nog redan van vid att planera parkeringen av bil, med städdagar och p-förbud viss klockslag.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja fy, det där saknar jag inte med att bo i stan. Ska man bo där ska man inte ha bil, det är bara stök.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja fy, det där saknar jag inte med att bo i stan. Ska man bo där ska man inte ha bil, det är bara stök.
Lösningen är att hyra bil när man behöver. En arbetskollega gjorde det i julhelgen, det slutade med att han fick betald tågresa hem. Elbilen han hyrde vägrade köra pga för kallt väder, så hyrbilsfirman betalade tåget hem.

• Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Vi har några bekanta som hyr plats utanför tull men använder då bara bilen ibland. Skulle aldrig bo inne i stan (sthlm) och vara beroende av bil i vardagen utan egen fast p-plats.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Segt för de i innerstan som får förbud på fossilbilen om ett år.

Att ha elbil i innerstan är rena katastrofen. De få laddplatser som finns får man stå 3 timmar på max. Säg att du kommer hem 17 när det fortfarande finns parkering på gatan men måste ladda till 20. Sen ska du ut IGEN och leta parkering. Parkering efter 20 i innerstan kan ta runt 60-90 minuter.

Men mp är säkert nöjda
Förbud mot fossilbilar i Stockholm innerstad är endast några kvarter i city där det knappt finns bostäder. Det drabbar inte de som bor i city utan snarare de som besöker. Om ens någon. Signalpolitik. Går ändå inte att parkera där och enkelt att ta en omväg runt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Pin skrev:
Förbud mot fossilbilar i Stockholm innerstad är endast några kvarter i city där det knappt finns bostäder. Det drabbar inte de som bor i city utan snarare de som besöker. Om ens någon. Signalpolitik. Går ändå inte att parkera där och enkelt att ta en omväg runt.
Det är inte enbart signal för det är bland dom sämre gatorna ur luftkvalitetsperspektiv så det hjälps upp mycket av eldrift då man endast har däckpartiklarna kvar.

P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då vet och förstår alla att man inte parkerar på denna plats med 3 timmars laddning.
Var ska man då parkera om man behöver ladda, vilket man kommer behöva i princip varje dag man kör?

P
Du är en mästare på att hitta på ”katastrofscenarion” och använder dessa som argument. Klart oväntade grejer kan ske, men allt som oftast gör det ju inte det.

Jobbar du som militär eller möjligen mjukvarutestare? Känner igen dina tankemönster från de yrkesgrupperna att man alltid ska räkna med det värsta.
Nja men jag har bott i innerstan med bensinbil. Jag tyckte det var väldigt meckigt med parkering som det var (alla som bott i innerstan utan parkeringsplats i föreningen håller garanterat med mig).

Att lägga till hela laddningsmomentet till detta är verkligen ingen höjdare

P
L Liljeros skrev:
Bor man i innerstan så är man nog redan van vid att planera parkeringen av bil, med städdagar och p-förbud viss klockslag.
Ja och det är jobbigt som det är tyckte jag (och alla jag någonsin pratat med i innerstan) att addera laddningsmomentet gör det hela dubbelt så omstädndligt

Clarken37 skrev:
Var ska man då parkera om man behöver ladda, vilket man kommer behöva i princip varje dag man kör?
Jag laddar ungefär 1-2 ggr i veckan och har fri tillgång till laddning hemma. Boende i innerstan är sällan storpendlare…

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.