391 384 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Då bör man alltså vara ute i god tid och boka service 2 månader och x 100 mil för att vara på den säkra sidan om man äger en KIA.Rejäl skrev:Det är bla. därför dom tar straffavgift.
Ska kompensera återförsäljaren
Kia Sveriges kommunikationschef, David Lilja, beklagar att kunder blivit debiterad avgifter de inte förutsett. Samtidigt säger han att serviceansvaret finns beskrivet i leasingavtalets villkor, vilket alla kunder undertecknar.
– Information om detta finns i den underhålls- och återlämningsguide som kunden får av återförsäljaren i samband med leverans.
David Lilja skriver i ett mejl att kunderna får signera såväl underhållsguide som återlämningsguide och att Kia ser till att kunden har läst och förstått villkoren. Han förklarar att bolaget även skickar ut servicepåminnelser till alla privatleasingkunder där straffavgiften nämns. Utöver det tydliggörs serviceintervallen i serviceboken, instruktionsboken och i bilens infodisplay.
Vad är det som ligger till grund för straffavgiften på 20 000 kronor?
– Det är en värdeminskningsavgift som återförsäljaren kan ta ut enligt privatleasingavtalet, för att kompensera för den värdeminskning som det innebär att en bil inte skötts enligt underhållsprogrammets serviceintervall. Avgiften avser således att kompensera återförsäljaren och betalas inte till Kia Sweden.
Straffavgiften är kännbar, varför är den så hög?
– Värdeminskningsavgiften beräknas på att bilens andrahandsvärde påverkas av att en bil inte skötts enligt serviceintervallet.
Kan påverka nybilsgarantin
Aftonbladet har även varit i kontakt med Karl Wahlin, analytiker vid bilvärderingstjänsten Bilpriser. På frågan om 20 000 kronor är en rimlig summa att debitera en kund på grund av att hen har överskridit gränsen med några tiotals mil svarar han att en sådan prislapp kan bero på en mängd faktorer. Exempelvis märke, modell, motor, utrustning, ålder och körsträcka. Han vill inte ge en exakt siffra på en rimlig summa, men ger gärna ett generellt svar.
– När serviceintervallet överskrids kan nybilsgarantin påverkas och det har i sin tur negativ effekt på bilens andrahandsvärde, säger han.
Påverkar andrahandsvärdet
David Lilja förklarar att alla Kia-bilar kommer med en nybilsgaranti från fabrik i sju år eller 15 000 mil. Skulle servicerelaterade fel uppstå, där rotorsaken kan härledas till sen eller ej utförd service, så gäller inte garantin för det felet. I övrigt gäller garantin.
Aftonbladet har också varit i kontakt med Subaru Nordic. Alexandra Dobo, marketing manager, förklarar i ett mejl att service måste vara utförd enligt gällande serviceintervall för att upprätthålla nybilsgarantin. Om så inte har skett påverkar detta bilens andrahandsvärde oavsett om det är en leasingbil eller ett bilköp.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
De lär göra som alla som leasar ut bilar.G Greger_08 skrev:
Ytterligare ett skäl att undvika leasing. Lusläser man villkoren så lär det finnas fler punkter som kan komma som spännande överraskningar när bilen lämnas tillbaka. Räcker väl med någon repa/inredningsskada som ingen normal människa skulle bry sig om för att det ska bli dyrt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Kanske ska fortsätta ha bilar utanför garantitiden så man slipper bry sig 😅
Att köra 3000 mil mellan oljebyten är en väldigt dålig idé. BMW har provat och det gick ju inget vidare.13th Marine skrev:
Var det en elbil som leasingen avsåg?
Vår Passat GTE var felkonfigurerad från fabrik/verkstaden, och hade felaktigt fått 3000mils serviceintervall inprogrammerat istället för 1500mil.
Jag köpte den med 3700mil på mätaren och fick den nyservad.
Det hela uppdagades när jag skulle boka service ett år senare, då hade bilen gått ca 2000mil från förra servicen.
Bilhandlaren (VW-märkesverkstad i NÖ-skåne) som jag köpte bilen av, som var den som hade leveranskontrollerat bilen från VW, leasat ut den innan jag köpte den, samt gjort servicen vid 3000+3700mil meddelade mig att de tog detta på stort allvar och återkom med att VW tog på sig detta.
På min följdfråga där jag ville ha detta på pränt och undrade hur länge denna "garanti" var giltig fick jag aldrig något svar, och den som jag hade kontakt med i ärendet (säljchefen) slutade svara på mail och telefon...
Jag sålde bilen med 10500mil på mätaren och hade inga problem med motorn.
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-bilen.435187/post-5165576
Det finns ju många historer om folk som glömt byta olja och kört länge innan motorn rasade. Jag hade för länge sedan en chef som trots att han var tekniker trodde att oljebyten var onödiga och bara ett sätt att lura kunderna. Hans frus Nissan Micra hade gått drygt 10 000 mil utan oljebyte och motorn hade inga missljud. Jag vet inte hur det gick därefter då jag bytte chef.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Nu var detta en laddhybrid så man vet inte hur mycket den faktiskt den kört förbränningsmotorn.T TommyC skrev:Att köra 3000 mil mellan oljebyten är en väldigt dålig idé. BMW har provat och det gick ju inget vidare.
[länk]
Det finns ju många historer om folk som glömt byta olja och kört länge innan motorn rasade. Jag hade för länge sedan en chef som trots att han var tekniker trodde att oljebyten var onödiga och bara ett sätt att lura kunderna. Hans frus Nissan Micra hade gått drygt 10 000 mil utan oljebyte och motorn hade inga missljud. Jag vet inte hur det gick därefter då jag bytte chef.
Vi låg själva på 2/3 el.
Det man nog kan vara rätt säker på är att intervallen för byte säkert kunde vara betydligt generösare utan att det skulle bli några oacceptabla risker.T TommyC skrev:
Med tanke på att bilbranschen traditionellt tjänat väldigt bra på eftermarknaden så är det självklart att de vill få in bilarna på service så ofta som möjligt för att mjölka kunderna.
Blir en liten utmaning med elbilar som inte borde behöva verkstadsservice i någon större utsträckning. Men man ser ju att bolagen försöker tvinga in dem till extremt dyra servicebesök trots att något vettigt knappast görs. Såg något prisexempel från VW i någon tråd och det lät ju inte troligt. Får hoppas Tesla lyckas sätta någon branschstandard när det gäller serviceintervall.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Förbränningsmotorn borde gå på timräknare*belastning för att får fram någon sorts serviceindex. Eller en sensor för att mäta oljekvalitet. Om man någonsin "måste" byta olja i en PHEV13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Det kan man tycka.Rabbithole skrev:
När jag köpte bilen så pratade jag service med säljaren, som också körde en Passat GTE, och då menade säljaren på att bilen säger ifrån själv när det är dags och att den borde ta hänsyn till sånt, och jag som körde en SAAB ng9-3 var ju van vid dynamiskt serviceintervall och ifrågasatte det inte.
Men vad jag förstått så är det extra noga i en laddhybrid att oljan är fräsch då motorn kan kallstartas med högt varvtal (elen slut när man trycker på gasen för att köra om på motorvägen eller nått).
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Tänker att om man äger sin bil får man väl bara mindre betalt när man byter in den? Det är ju ungefär samma sak, bara att det inte kommer som en faktura...G Greger_08 skrev:
Har man det tydligt i avtalet och påminner om att boka service i tid, påminner om straffavgiften så ser jag inte problemet, samt inte har lång kö till att få servicetid...
Någonstans måste man ju dra en gräns, om den går vid 0 mil, 17 mil, 18 mil eller 100 mil spelar ju ingen roll. Annars kan man ju bara säga men en annan (17 mil över) fick ju ingen straffavgift för övertramp på mil, varför får jag det (1 000 mil över)?
Någonstans måste man ju dra en gräns, om den går vid 0 mil, 17 mil, 18 mil eller 100 mil spelar ju ingen roll. Annars kan man ju bara säga men en annan (17 mil över) fick ju ingen straffavgift för övertramp på mil, varför får jag det (1 000 mil över)?
Hade man alla sådana här uppgifter väldigt tydliga. Typ med bland alla argument man har för bilen, så skulle ingen leasa bilen. Vem skulle leasa en bil ifall de visste att de kommer att åka på en rejäl ekonomisk smäll ifall de lämnar någon i princip omärkbar skada i inredningen eller lacken. Folk som leasade bilar innan räntehöjning hade ju inte ens fattat att månadsavgiften skulle gå upp ifall riksbanken höjde räntan. Var nog ingen bilkrängare som informerade om det utan det stod väl något i det finstilta att avgiften byggde på någon ränta med konstigt namn.Walle85 skrev:
Nej, sådana här saker göms alltid undan i det som brukar kallas det finstilta. Det enda som händer när man leasar en bil är att det kommer in ytterligare en part som ska tjäna pengar på bilen och det är du som kund som betalar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Hade bilen inne på ett försäkringsärende (lackskada) och passade på att fråga vad de som icke-märkesverkstad skulle ta för en service.13th Marine skrev:
De skakade också på huvudet och undrade vad man skulle byta gas i ACn för.
Så fick jag ett pris på 4500-5000kr för en service, så, i runda slängar vad VW själva tar för den.