Rabbithole Rabbithole skrev:
Det finns ju ingen anledning till att dom skulle använda något annat än vanlig kylvätska och kanske kylmedium till värmepumpen, men det borde ju inte behöva bytas alls om inte något är fel?
Om det inte vore det att biltillverkarens kalkyl kräver att kunden mjölkas på pengar efter köpet. Bara att se literpriset på de motoroljor som används. Fanns det någon riktig konsumentkraft så skulle sådana företag försvinna snabbt. Nu sväljer folk skiten och bryr sig uppenbarligen inte att de blir blåsta.

• Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
867kr/mån för vaddå?

Även hela kylsystemet för batteriet och behålla batterigarantin?
helförsäkring.

Jag hittade BMW originalolja på Amazon för 77 kronor per liter så jag beställde 12 liter.
(2 st. 6-pack).
Annars handlar jag det mesta på Autodoc.
Har även en BMW 530d 2011.

Den bytte BMW ut egr-kylaren på kostnadsfritt förra året trots att den inte är servad på märkesverkstad de senaste 8 åren och har gått över 26.000 mil.

S sjoelund skrev:
Ja, beroende på vätskan. Vissa nyare modeller är typ var 10e år.
Vad är det som beror på? Vilka egenskaper har den vätskan som degraderas jämfört med den som inte gör det? Det kan väl inte vara några höga temperaturer som i en avgasmotor som behöver kylas ner, att designa ett kylsystem för ett vätskesystem med relativt låga temperaturer borde vara en no brainer att designa underhållsfritt och vissa biltillverkare har bevisligen gjort det.

Gamla Leaf med batterier som degraderades hade väl luftkylning och därmed inte kylvätska, eller?

Underhållsinstruktioner för Audi Q4 e-tron: byte av bromsvätska och värmepumpskylmedium varannan år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittar olika bud på bytesintervallen på R744.
Tur att man har serviceavtal.

S
L lbgu skrev:
Om det inte vore det att biltillverkarens kalkyl kräver att kunden mjölkas på pengar efter köpet. Bara att se literpriset på de motoroljor som används. Fanns det någon riktig konsumentkraft så skulle sådana företag försvinna snabbt. Nu sväljer folk skiten och bryr sig uppenbarligen inte att de blir blåsta.
Ja exakt. Känns som bogus

Varför behöver man byta ut köldmediet till vp'n, åker de runt och släpper ut växthusgaser?

Vpn till huset står ju inte och läckert ut köldmediet så att det krävs byte vartannat år

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det står byte, inte påfyllning.

• Gilla
Revolvermanen
  • Laddar…
J
A ajn82 skrev:
Varför behöver man byta ut köldmediet till vp'n, åker de runt och släpper ut växthusgaser?

Vpn till huset står ju inte och läckert ut köldmediet så att det krävs byte vartannat år
Jag tror också att köldmedium är "coolant" altså vatten och glykol. Jag har läst att över tid kan, (framförallt i elbilar?), konduktiviteten öka (kanske pga att metall och salter tas upp i vätskan?) och det är tydligen inte helt bra om konduktiviteten blir för hög (framförallt i elbilar?). Säkert kan det vara annat som också påverkas. Kylarvätskan är ju likt oljan byggt för att samla på sig vissa föroreningar och hindra korrosion. Jag tror det är en bra ide att göra detta om tillverkaren tycker det ska göras.

Jag tycker att koldioxid verkar vara ett vettigt alternativ till andra köldmedium.

Köldmediets historia R744​

R744 finns i atmosfären i en koncentration av 0,04 volymprocent. Så det har funnits så länge som vi har!
Men det var inte förrän på 1800-talet som den började användas som köldmedium – den första maskinen med R744 byggdes 1881, av Carl Linde.
Senare utvecklades kompressorer och R744 började användas flitigt... tills efter första världskriget då syntetiska gaser utvecklades. Vid denna tidpunkt började användningen av R744 som köldmedium minska eftersom fler och fler företag istället vände sig till syntetiska gaser.

Hittade serviceinstruktioner för VW Id4.
Serviceinstruktion för VW Id4: luftkonditioneringssystem med värmepump, kylmedel R744 byte, detaljer för olika länder och intervaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
P Peter_Ker skrev:
Jag tycker att koldioxid verkar vara ett vettigt alternativ till andra köldmedium.

R744 finns i atmosfären i en koncentration av 0,04 volymprocent. Så det har funnits så länge som vi har!
Men det var inte förrän på 1800-talet som den började användas som köldmedium – den första maskinen med R744 byggdes 1881, av Carl Linde.
Senare utvecklades kompressorer och R744 började användas flitigt... tills efter första världskriget då syntetiska gaser utvecklades. Vid denna tidpunkt började användningen av R744 som köldmedium minska eftersom fler och fler företag istället vände sig till syntetiska gaser.
Intressant, ja då kan det ju vara kompressorns gas då som avses, men iallafall i min Zoe så byter man vad jag förstår kylarvätskan, altså glykolen - iallafall som jag tolkat det, och att kompressorn har helt vanligt kylmedel.

P Peter_Ker skrev:

Jag minns inte att jag sett ett bytesintervall på köldmedier förr. Det finns ju olja till kompressorn i samma krets som köldmediet. Det måste väl vara den de vill byta? Det lär ju knappast vara koldioxiden som ruttnar. Jobbar man inte med ganska höga tryck när det är koldioxid? Det kanske ökar kraven på oljan i kompressorn.

Ja här blir jag rätt förvånad, vad har de hittat på för att man ska behöva byta köldmedia till ACn?!

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja här blir jag rätt förvånad, vad har de hittat på för att man ska behöva byta köldmedia till ACn?!
Men detta uppdagat får det väl bli en Tesla iallafall

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.