Ja nä, det ska mycket till innan jag köper en Tesla.

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
S
På Kia och Hyundai byter man kylvätskan till kylning/ värmning av batteriet varannan år. Det är någon specialvätska som är rätt dyr.
Det finns två kylvätskor i de bilarna, en blå och en röd.

K
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Men ingen köper en bil för att den har minst skillnad mot WLTP och verklighet..
Polestar har ett batteri på 110 KWh.
Absolut - men fortfarande inga vilseledande och lögnaktiga rubriker som vissa användare påstår.

Polestar vann för övrigt också testet genom att komma längst (inte bara i förhållande till WLTP). Det kan jag tänka mig lockar köpare.

Lite intressant att de (inte du) som ropar att rubrikerna är lögnaktiga själva bara läst rubrikerna och inte innehållet i testet.

/Krille

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Majgårdarna
K Krille4 skrev:
Absolut - men fortfarande inga vilseledande och lögnaktiga rubriker som vissa användare påstår.

Polestar vann för övrigt också testet genom att komma längst (inte bara i förhållande till WLTP). Det kan jag tänka mig lockar köpare.

Lite intressant att de (inte du) som ropar att rubrikerna är lögnaktiga själva bara läst rubrikerna och inte innehållet i testet.

/Krille
När har jag påstått att rubrikerna är lögnaktiga? Är du onykter eller fantiserar du igen?

• Älska
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:

/Krille
Med tanke på hur långt ifrån normal körning testet är så är det inte så relevant för de flesta. Därav tror jag rubrikerna är det som påverkar mest (eftersom de som är intresserade på riktigt kanske läser på lite mer).

K
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
När har jag påstått att rubrikerna är lögnaktiga? Är du onykter eller fantiserar du igen?
Jag skrev tydligt "inte du" för att belysa det. Men tack för ett trevligt svar 😉

/Krille

K
P PHPersson skrev:
Med tanke på hur långt ifrån normal körning testet är så är det inte så relevant för de flesta. Därav tror jag rubrikerna är det som påverkar mest (eftersom de som är intresserade på riktigt kanske läser på lite mer).
Detaljerna om testet finns tydligt redovisade så de flesta kan själva bedöma om det är relevant eller inte utifrån de behov man har.

/Krille

Majgårdarna
K Krille4 skrev:
Jag skrev tydligt "inte du" för att belysa det. Men tack för ett trevligt svar 😉

/Krille
Förlåt.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vad säger man....det finns många sätt att lura pengar av folk.
Men det är väl allmänt känt att det är verkstäderna som drar in pengarna på service, inte försäljningen av bilen.
"Degen måste in"

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
P
För er med privatleasing och Kia:

Missade en bilservice med 17 mil – fick straffavgift​

Chocken: Räkning på 20 000 kronor efter privatleasingen​

• Sara Meurling och hennes man fick en oväntad faktura på 20 000 kronor efter att ha kört 17 mil för långt innan service, i strid med leasingkontraktet för deras Kia e-Niro.
  • Andra kunder har också liknande historier med oväntade straffavgifter för små avvikelser från serviceintervallet .
  • Kia Sveriges kommunikationschef förklarar att avgiften är till för att kompensera återförsäljaren för den värdeminskning som följer av att service inte utförts enligt avtalet.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
G
Rejäl skrev:
För er med privatleasing och Kia:

Missade en bilservice med 17 mil – fick straffavgift​

Chocken: Räkning på 20 000 kronor efter privatleasingen​

• Sara Meurling och hennes man fick en oväntad faktura på 20 000 kronor efter att ha kört 17 mil för långt innan service, i strid med leasingkontraktet för deras Kia e-Niro.
  • Andra kunder har också liknande historier med oväntade straffavgifter för små avvikelser från serviceintervallet .
  • Kia Sveriges kommunikationschef förklarar att avgiften är till för att kompensera återförsäljaren för den värdeminskning som följer av att service inte utförts enligt avtalet.
Då kan man ju fundera på vad Kia Sverige skulle säga om man skulle hamna i en garantifråga där bilen och gått 17 mil för mycket vid någon service..

Där sjönk Kias rykte som en sten hos mig iallafall.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
P
G Greger_08 skrev:
Då kan man ju fundera på vad Kia Sverige skulle säga om man skulle hamna i en garantifråga där bilen och gått 17 mil för mycket vid någon service..

Där sjönk Kias rykte som en sten hos mig iallafall.
Det är bla. därför dom tar straffavgift.

Ska kompensera återförsäljaren​

Kia Sveriges kommunikationschef, David Lilja, beklagar att kunder blivit debiterad avgifter de inte förutsett. Samtidigt säger han att serviceansvaret finns beskrivet i leasingavtalets villkor, vilket alla kunder undertecknar.
– Information om detta finns i den underhålls- och återlämningsguide som kunden får av återförsäljaren i samband med leverans.

David Lilja skriver i ett mejl att kunderna får signera såväl underhållsguide som återlämningsguide och att Kia ser till att kunden har läst och förstått villkoren. Han förklarar att bolaget även skickar ut servicepåminnelser till alla privatleasingkunder där straffavgiften nämns. Utöver det tydliggörs serviceintervallen i serviceboken, instruktionsboken och i bilens infodisplay.

Vad är det som ligger till grund för straffavgiften på 20 000 kronor?

– Det är en värdeminskningsavgift som återförsäljaren kan ta ut enligt privatleasingavtalet, för att kompensera för den värdeminskning som det innebär att en bil inte skötts enligt underhållsprogrammets serviceintervall. Avgiften avser således att kompensera återförsäljaren och betalas inte till Kia Sweden.

Straffavgiften är kännbar, varför är den så hög?

– Värdeminskningsavgiften beräknas på att bilens andrahandsvärde påverkas av att en bil inte skötts enligt serviceintervallet.

Kan påverka nybilsgarantin​

Aftonbladet har även varit i kontakt med Karl Wahlin, analytiker vid bilvärderingstjänsten Bilpriser. På frågan om 20 000 kronor är en rimlig summa att debitera en kund på grund av att hen har överskridit gränsen med några tiotals mil svarar han att en sådan prislapp kan bero på en mängd faktorer. Exempelvis märke, modell, motor, utrustning, ålder och körsträcka. Han vill inte ge en exakt siffra på en rimlig summa, men ger gärna ett generellt svar.

– När serviceintervallet överskrids kan nybilsgarantin påverkas och det har i sin tur negativ effekt på bilens andrahandsvärde, säger han.

Påverkar andrahandsvärdet​

David Lilja förklarar att alla Kia-bilar kommer med en nybilsgaranti från fabrik i sju år eller 15 000 mil. Skulle servicerelaterade fel uppstå, där rotorsaken kan härledas till sen eller ej utförd service, så gäller inte garantin för det felet. I övrigt gäller garantin.

Aftonbladet har också varit i kontakt med Subaru Nordic. Alexandra Dobo, marketing manager, förklarar i ett mejl att service måste vara utförd enligt gällande serviceintervall för att upprätthålla nybilsgarantin. Om så inte har skett påverkar detta bilens andrahandsvärde oavsett om det är en leasingbil eller ett bilköp.

Man hade ju velat se vad Kia gör på servicen av deras elbilar...

Å andra sidan är det ju bara ett spel för galleriet för att upprätthålla det upplevda värdet av "servicen" ...

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man hade ju velat se vad Kia gör på servicen av deras elbilar...
För den tusenlappen det kostar och tiden det tar så kan det inte vara mer än att fylla på köldmedia till batteriet, titta på vätskenivåer och kolla om bromsarna ser OK ut.

Var det en elbil som leasingen avsåg?

Vår Passat GTE var felkonfigurerad från fabrik/verkstaden, och hade felaktigt fått 3000mils serviceintervall inprogrammerat istället för 1500mil.
Jag köpte den med 3700mil på mätaren och fick den nyservad.
Det hela uppdagades när jag skulle boka service ett år senare, då hade bilen gått ca 2000mil från förra servicen.

Bilhandlaren (VW-märkesverkstad i NÖ-skåne) som jag köpte bilen av, som var den som hade leveranskontrollerat bilen från VW, leasat ut den innan jag köpte den, samt gjort servicen vid 3000+3700mil meddelade mig att de tog detta på stort allvar och återkom med att VW tog på sig detta.

På min följdfråga där jag ville ha detta på pränt och undrade hur länge denna "garanti" var giltig fick jag aldrig något svar, och den som jag hade kontakt med i ärendet (säljchefen) slutade svara på mail och telefon...

Jag sålde bilen med 10500mil på mätaren och hade inga problem med motorn.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.