P
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det finns en del att hämta i verkningsgrad och ljudnivå idag. Avsikten var mest att ge dig en indikation på vilken effekt som behövs.
Uppskattas!

pacman42 pacman42 skrev:
Gullbergen hade denna effekt:
[bild]

Och den du tittar på ligger på:
[bild]

Du ligger ju definitivt bätre till än med den gamla pumpen i alla fall.
Ska man vara noga har du här ringat in icke jämförbara uppgifter. GJ siffrorna är för 15graders utetemp och den andr aför 26 gr. Jämförbara siffror är 8,1kW för V20 och 7,3kW för ZP13. Så, den senare är egentligen aaaningens svagare. Siffror för 26grader behöver man inte bry sig om när man har pooltak eftersom man då ändå inte behöver tillföra värme om man har pooltak - det blir över 30 i vattnet ändå...

• Gilla
7ender
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Ska man vara noga har du här ringat in icke jämförbara uppgifter. GJ siffrorna är för 15graders utetemp och den andr aför 26 gr. Jämförbara siffror är 8,1kW för V20 och 7,3kW för ZP13. Så, den senare är egentligen aaaningens svagare. Siffror för 26grader behöver man inte bry sig om när man har pooltak eftersom man då ändå inte behöver tillföra värme om man har pooltak - det blir över 30 i vattnet ändå...
Intressant! Om man jämför med Gullberg Melius 40 då? Hur står den mot dessa?

Erik JS skrev:
Intressant! Om man jämför med Gullberg Melius 40 då? Hur står den mot dessa?
Du får titta i specifikationen och se vad den visar för värmeeffekt vid lufttemp 15 och vattentemp 25-26gr.

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Du får titta i specifikationen och se vad den visar för värmeeffekt vid lufttemp 15 och vattentemp 25-26gr.
Hm, hittar inget mer än värmeeffekt 1.6-8.4 kw. Står inget om temp.

Erik JS skrev:
Hm, hittar inget mer än värmeeffekt 1.6-8.4 kw. Står inget om temp.
Jo det finns en fotnot där de anger att värmeeffekt och COP är angivet vid luft 15.

P
Jag har svårt att bestämma mig för vilken effekt på poolvärmepumpen jag behöver. Finansiering är inget problem, så ekonomin är inget jag behöver ta hänsyn till. Det viktiga är att det blir rätt.

Poolen är i mellersta Sverige. Pooltak (glas). 6.5x3.5m och ca 1.4m djup. Ska användas troligen mellan maj-september (kanske sent april och tidigt oktober). Vill kunna bada i 28-30C antar jag (vet inte vad som är normalt).

Står just nu mellan Gullberg & Jansson Melius 40 eller 55. (måste vara pump med 10A säkring och dessa är de bästa jag hittat).

Modell 40 kanske räcker gott och väl, har ingen aning, men jag tänker att 55:an inte behöver gå på lika hög effekt och därför körs tystare, samt att när det väl behövs värmer den snabbare. Men å andra sidan kanske 55 är overkill jämfört med 40?

Tidigare ägare har som sagt kört med Gullberg V20 och utan pooltak.

P
Bump. Nån som har koll? :)

Upp till stockholmstrakten ink pooltak tror jag att 40 är det förståndiga valet. Effekten kommer räcka gott och priset är bättre än för 55an som dessutom har lite lägre COP av någon anledning.

Bytte jag själv nu tror jag att jag skulle köra på en Pahlen Calidi XP10, den kommer dock inte alltid gilla 10A säkring så då får man dra nytt och säkra upp till 16. Eller göra en fuling och säkra upp till 13 på befintliga kablar. Det lär också funka.

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Upp till stockholmstrakten ink pooltak tror jag att 40 är det förståndiga valet. Effekten kommer räcka gott och priset är bättre än för 55an som dessutom har lite lägre COP av någon anledning.

Bytte jag själv nu tror jag att jag skulle köra på en Pahlen Calidi XP10, den kommer dock inte alltid gilla 10A säkring så då får man dra nytt och säkra upp till 16. Eller göra en fuling och säkra upp till 13 på befintliga kablar. Det lär också funka.
Tack för svaret :)

Jag är inställd på Gullberg nu efter mycket research. Vet bara inte om jag ska köra med 40 eller 55. Som nämnt är finansiering inget problem, så det är inget jag behöver ta hänsyn till. Det viktiga är att det blir optimalt och att jag inte "snålar".

Jag tänker också att 40 bör räcka, men samtidigt lite orolig för att den ska vara för svag för att hålla värmen de månader/dagar då det är riktigt kallt eller om man snabbt vill värma poolen.

När jag gör lite research verkar 55 närmare den gamla V20 (Gullberg) som användes av tidigare ägare för att värma poolen än 40-modellen.

Omöjligt att veta egentligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.