P
Min pool är ca 6.5x3.5m och 1.4m djup. Har glastak. Skulle en Pahlén ZP13 räcka för att hålla 28-30C i vår pool? Har tittat på ZP17, men den kräver 20A säkring.

Vill gärna ha en så tyst pump som möjligt.

ZP13 bör räcka till men det beror på många saker, t.ex. hur kalla nätter det är där man bor osv.

P
J Josth skrev:
ZP13 bör räcka till men det beror på många saker, t.ex. hur kalla nätter det är där man bor osv.
Det här är Stockholm. Har haft en Gullberg V20 tidigare. Är ZP13 ett bra val eller finns bättre du rekommenderar?

Redigerat:
Hur lång säsong har du tänkt dig?

Nu har jag inte en pool utan "bara" en badtunna på 1,3 kbm där jag håller 39 grader, men den drar runt 12 kWh per dygn när det är nollgradigt på vintern för att hålla uppe värmen, detta trots välisolerat lock och väggar.

Det som är helt avgörande (förutom isoleringen från taket) är ju hur stor tempskillnaden är mellan uteluften och tempen i poolen. Den enda som kan räkna på det är du utifrån de förutsättningar du har...
...så hur stor effekt ut hade du på den andra pumpen (på ett ungefär)? Hur många timmar per dygn gick den när den gick som hårdast? Gångtiid/24h gånger effekt ger ju ditt högsta behov. Räcker då den pump du tittar på?

P
pacman42 pacman42 skrev:
Hur lång säsong har du tänkt dig?

Nu har jag inte en pool utan "bara" en badtunna på 1,3 kbm där jag håller 39 grader, men den drar runt 12 kWh per dygn när det är nollgradigt på vintern för att hålla uppe värmen, detta trots välisolerat lock och väggar.

Det som är helt avgörande (förutom isoleringen från taket) är ju hur stor tempskillnaden är mellan uteluften och tempen i poolen. Den enda som kan räkna på det är du utifrån de förutsättningar du har...
...så hur stor effekt ut hade du på den andra pumpen (på ett ungefär)? Hur många timmar per dygn gick den när den gick som hårdast? Gångtiid/24h gånger effekt ger ju ditt högsta behov. Räcker då den pump du tittar på?
Det här är första säsongen med pool. Tidigare ägare hade en Gullberg V20. Badsäsong tänker jag mig början av maj till slutet av september.

Erik JS skrev:
Det här är första säsongen med pool. Tidigare ägare hade en Gullberg V20. Badsäsong tänker jag mig början av maj till slutet av september.
Gullbergen hade denna effekt:
Teknisk information om poolvärmepump från Gullberg-Jansson, inklusive kapacitet 8.1 kW och COP 4.8.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och den du tittar på ligger på:
Tabell över specifikationer för Calidi värmepump ZP13, inklusive värmeeffekt och ljudnivå vid olika temperaturer samt rekommenderat vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ligger ju definitivt bätre till än med den gamla pumpen i alla fall.

Knappt 32 kbm vatten och halva temperatur-gapet (jag har 40-20 på sommaren och du får 30 mot 20) mot vad jag har ger ca 12 ggr större effektbehov än vad jag har vid samma temperaturer (om vi antar samma isolering). Räknar vi på 8 kW som tidigare ägare fick ut som bäst (jag har 4kW till min tunna som kör under 3h, du har 6ggr så stort behov som jag - dubbelt så hög effekt leder då till som värst 18h per dygn i körtid) så leder det till att du i praktiken bör kunna klara dig under 10 grader på natten också. En ren överslagsberäkning som säger att det nog fungerar alldeles utmärkt...

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Gullbergen hade denna effekt:
[bild]

Och den du tittar på ligger på:
[bild]

Du ligger ju definitivt bätre till än med den gamla pumpen i alla fall.

Knappt 32 kbm vatten och halva temperatur-gapet (jag har 40-20 på sommaren och du får 30 mot 20) mot vad jag har ger ca 12 ggr större effektbehov än vad jag har vid samma temperaturer (om vi antar samma isolering). Räknar vi på 8 kW som tidigare ägare fick ut som bäst (jag har 4kW till min tunna som kör under 3h, du har 6ggr så stort behov som jag - dubbelt så hög effekt leder då till som värst 18h per dygn i körtid) så leder det till att du i praktiken bör kunna klara dig under 10 grader på natten också. En ren överslagsberäkning som säger att det nog fungerar alldeles utmärkt...
Ok! Tack, då blir det nog ZP13 eller något liknande i den klassen.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
7ender
Jag tror den räcker. Många med pooltak (i Sthlm) säger ju att VP:n in ens går stora delar av säsongen.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P
Kan inte så mycket om sånt här. Ser att säkringarna i huvudskåpet visar 16A för teknikrummet, men säkringsskåpet i själva teknikrummet har 3 stycket 10A säkringar. En Pahlén ZP17 pump som kör 20A kommer inte fungera alls då?

ZP13 kör med 16A, men det är för mycket det med?

Redigerat av moderator:
Nja, den drar max 12,5A (i boost, vilket jag aldrig skulle köra, sämre energieffektivitet då). 12,5A lär din 10A säkring klara. Jag är nog mer orolig för dina huvudsäkringar då, särskilt om du har elbil.

Jag har en v20 till 7x4 i Stockholm under tak. Den räcker gott och väl till. Det är ju i första hand i början och slutet på säsongen som effekten är relevant - taket gör nästa. Hela jobbet så vp går rätt lite under högsäsong.

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har en v20 till 7x4 i Stockholm under tak. Den räcker gott och väl till. Det är ju i första hand i början och slutet på säsongen som effekten är relevant - taket gör nästa. Hela jobbet så vp går rätt lite under högsäsong.
V20 är gammal och låter för mycket. Inte kul vare sig för oss eller grannar tyvärr. Tomterna är rätt små här :/

P
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, den drar max 12,5A (i boost, vilket jag aldrig skulle köra, sämre energieffektivitet då). 12,5A lär din 10A säkring klara. Jag är nog mer orolig för dina huvudsäkringar då, särskilt om du har elbil.
Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar. Det är gränsfall menar du? Vi kör inte elbil och pumpen lär nog inte gå jättemycket under sommaren i alla fall då vi har pooltak. Kan inte tänka mig att en så stor pump behöver gå i närheten på maxeffekt. Kanske vid poolöppning när vattnet behöver värmas upp.

Men jag gissar att det är dumt att chansa? Hade jag varit safe med en pump som är 16A eller bäst att gå ner till 10A?

Erik JS skrev:
V20 är gammal och låter för mycket. Inte kul vare sig för oss eller grannar tyvärr. Tomterna är rätt små här :/
Ja det finns en del att hämta i verkningsgrad och ljudnivå idag. Avsikten var mest att ge dig en indikation på vilken effekt som behövs.

• Älska
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.