18 195 läst ·
203 svar
18k läst
203 svar
Vilken dator till 11 åring?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
tyvärr intelAndersMalmgren skrev:
ja det är ju hemskt med den mest stabila processorn på marknaden
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
Kan hålla med om det statement före zen 3, zen var riktigt instabilt, zen+ lite bättre men långt från okej. Zen 2 var hyffsat, men zen 3 är riktigt stabilt.S SueCia skrev:
Intel har kört på mer eller mindre samma arkitektur sedan Skylake. Trots det har de fler säkerhets exploits and AMD
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
TS titta efter en dator med 3060 eller 3070, alt förra gen 2060, 2070
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
Spelar hon inte mycket kan faktist en dator med 1070 duga också btw tom 970 eller 1060 6gb akta dig för 1060 3 GB bara
1050 Ti 4GB duger fint för mycket också, speciellt om man köper en IPS-skärm (låg uppdateringsfrekvens, bättre bildkvalitet) istället för en dyr gaming-skärm. Steam Deck som kommer snart och många ser fram emot kan inte mäta sig med det gamla budget-grafikkortet (som kostade mindre då det lanserades för 5 år sedan än det gör idag). Så klart att Steam Deck är en bärbar konsol och 1050 Ti är större än hela den konsolen, men ändå.AndersMalmgren skrev:
Den datorn på mediamarkt som föreslogs ovan har en GTX 1650 och är helt OK i dagsläget (när grafikkort knappt går att få tag på till OK pengar).
Köp en böjd skäm också, mycket coolare även om den kanske är sämre. Mediamarkt hade nån 27 tum på rea för 1995kr nu.
Min 11-åring har också några lösa rgb-slingor fasttejpade runt skärm och skrivbord. Kostar bara nån hundring.
Min 11-åring har också några lösa rgb-slingor fasttejpade runt skärm och skrivbord. Kostar bara nån hundring.
Mediamarkt datorn ser förståss jättetråkig ut, men den är väldigt prisvärd.Julia Eriksson skrev:
Det går ju även att göra skrivbordet till en lysande RGB cirkus som kanske väger upp för ett lite tråkigt chassi (Som kan ställas lite i skymundan).
Det finns oändligt med exempel på sådant på internet, det kan säkert din 11åring grotta ner sig i.
Man kommer långt med en ljuslist och lite fantasi.
Tex
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Led-lister finns lite överallt, blandannat på Netonnet.
Det verkar lite småklurigt att hitta en låda med både glasfönster, ljusdioder som är prisvärd om man inte bygger ihop själv. Men datorbygge är en del att sätta sig in i även om det som mycket annat egentligen inte är så komplicerat.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det lättaste är väl att besöka en butik för att se vad hon favoriserar och utifrån det bestämma riktningen. Hon kanske hittar något som hon har tänkt på tidigare? Vi tänker ju inte i samma banor som en 11 åring, vi ser andra funktioner som är viktiga.Julia Eriksson skrev:
Min dotter önskar sig en dator nu när hon fyller 11 år. Vilken är bra att ha i den åldern? Hon har min gamla MacBook som är totalt renoverad och ny iPad, men av någon anledning så vill hon ha stationär dator (fråga mig inte varför, jag verkligen inte varför). Gärna all-in-one dator så den tar mindre plats. Hon spelar inte mycket spel, utan tittar mest på TikTok och youtube samt spelar ibland Roblox. Funderade ett tag på iMac men, den kanske inte behöver vara riktigt så dyr.
Tacksam för alla tips.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Den här tråden får mig att tänka på Tv serie för några år sedan.
Vd för ett läkemedelsföretag beordrar sin forskningschef: ”Sonen behöver ny dator när han fyller 10”, fixa en. Den motvillige forskaren kommer tillbaka från uppdraget ”jag köpte en xyz för 35 000. VDN blir vit i ansiktet, han är ju 10! Forskaren: jag kan försäkra att den är alldeles utmärkt och duger bra för honom”.
Vd för ett läkemedelsföretag beordrar sin forskningschef: ”Sonen behöver ny dator när han fyller 10”, fixa en. Den motvillige forskaren kommer tillbaka från uppdraget ”jag köpte en xyz för 35 000. VDN blir vit i ansiktet, han är ju 10! Forskaren: jag kan försäkra att den är alldeles utmärkt och duger bra för honom”.
nej nej, inget bygge för oss. Satsar på den från mediamarkt, tusen tack för alla tips!!!! ❤️Unikt namn skrev:
Mediamarkt datorn ser förståss jättetråkig ut, men den är väldigt prisvärd.
Det går ju även att göra skrivbordet till en lysande RGB cirkus som kanske väger upp för ett lite tråkigt chassi (Som kan ställas lite i skymundan).
Det finns oändligt med exempel på sådant på internet, det kan säkert din 11åring grotta ner sig i.
Man kommer långt med en ljuslist och lite fantasi.
Tex
[bild]
Led-lister finns lite överallt, blandannat på Netonnet.
Det verkar lite småklurigt att hitta en låda med både glasfönster, ljusdioder som är prisvärd om man inte bygger ihop själv. Men datorbygge är en del att sätta sig in i även om det som mycket annat egentligen inte är så komplicerat.
Jag som är löneslav kan inte köpa datorer skattefritt och jag behöver snart fixa en bättre dator(er) då barnen mest kör Roblox och Minecraft bedrock. Men när de vill köra Java räcker inte de flera år gamla standarddatorerna till... å andra sidan fick jag igår pilla bort tangenter på ena datorn (laptop) som kommit chips och skräp i. Sonen har stationär gammal kontorsdator mest för då tappar han den inte och spelar på rummet... Jag kör på med de gamla och får byta när det blir nödvändigt. Slösa en dyr dator för Netflix, YouTube, Roblox mm när den också blir misshandlad tycker jag är onödigt. Hade jag pengar som gräs eller firma att fuska på kanske jag gjort annorlunda... Köp lite mer än du behöver nu för att inte behöva byta om ett år, men säkra inte flera år framåt, bättre köpa en rejäl Up to date dator när kraven kommer, för då kommer de nog vara rätt höga och svåra att kompromissa... Om de börjar spela. Annars räcker varsomhelst.
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
Du kan få problem i vissa spel med så lite Vram dock. Men duger säkert för TS. Jag har en IPS med 144hz. Så det finns bra skärmar för gaming. Jag kör denna, många år på nacken. Har fan inte hänt mycket på marknaden senaste årenS sjoelund skrev:1050 Ti 4GB duger fint för mycket också, speciellt om man köper en IPS-skärm (låg uppdateringsfrekvens, bättre bildkvalitet) istället för en dyr gaming-skärm. Steam Deck som kommer snart och många ser fram emot kan inte mäta sig med det gamla budget-grafikkortet (som kostade mindre då det lanserades för 5 år sedan än det gör idag). Så klart att Steam Deck är en bärbar konsol och 1050 Ti är större än hela den konsolen, men ändå.
Den datorn på mediamarkt som föreslogs ovan har en GTX 1650 och är helt OK i dagsläget (när grafikkort knappt går att få tag på till OK pengar).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3448073#main