MrJay MrJay skrev:
För de användarfall du nämner ovan räcker det gott och väl med en Raspberry Pi 400. [länk]
Sluta. Det där är inte ett riktigt tips. Det skriver du bara för att provocera.

En RPi kan inte köra Roblox på ett tillfredsställande sätt och är inte heller ett lämpligt system för ett barn som inte längre är nöjd med en Macbook utan vill ha mer RGB och ett "coolare" system eftersom kompisarna har det.

• Gilla
  • Arg
Katthatt och 4 till
  • Laddar…
Roblox är ett hån mot alla oss som lägger kärlek i sin spelutveckling. Det sagt är det sonens favoritspel och det irreterar mig :)

• Haha
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
MrJay
H Hullefar skrev:
Sluta. Det där är inte ett riktigt tips. Det skriver du bara för att provocera.
Skitsnack. En RPi 4 bör klara av det utan problem, tyvärr har jag upptäckt att Roblox inte har en *nix launcher så den faller bort. Tyvärr har jag enbart läst TS första inlägg och där stod inget om RGB (även om det finns coola RBG lådor till RPi)

Jag sitter med en gammal AMD athlon II x4 655 om jag inte minns fel? Den är ju tio år gammal vid det här laget så jag kan ju ha fel. Lite milt överklockad från 3.3 Mhz till 3.5-6nånting. 8 GB ram från början men numera 16 Gb. 500 Gb hårddisk blev sedermera 256 Gb ssd och toralt 5 Tb hdd. 600w psu blev 850w. Det första grafikkortet kommer jag inte ens ihåg, men det har suttit ett GTX 470 innan det slutligen blev ett R9 280X. Gick från 17" till 22" till dubbla 27". Det mesta har varit begagnade delar när saker har gett upp förutom psu och skärmarna som var nyköp när det begav sig.
Jag spelar lite gamla spel (AoE och HoMM3) på den. Ungen spelade roblox på den. Damen spelade Payday med kompisarna förut och numera nåt piratspel över Steam så den fungerar fortfarande.
Så hitta en vettig dator på blocket eller facebook market för nästan ingenting och låt ungen peta runt i den för att lära sig. Kom bara ihåg att när det står "gamingdator" i annonsen så är det ofta bara en omskrivning för att de vill ha för mycket pengar för gammal hårdvara.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Plus det här; [länk]

för något så kasst ...
Det gratulerar jag dem bara för :D

S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
OLED är ju sjukt viktigt går dock inte få på en icke laptop riktigt än. Faktum är hur mycket jag än hatar Apple så ligger de före på skärmar på laptop. Förutom just Asus OLED.
Sjukt viktigt skulle jag vilja nedgradera till en trevlig feature som i ts fall inte är relevant :)

• Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Sjukt viktigt skulle jag vilja nedgradera till en trevlig feature som i ts fall inte är relevant :)
Beror ju på hur känslig man är för dålig bildkvalitet :p PC laptops är ju inge vidare på denna punkten.
Dock förstår jag inte 4k osv. Jag pratar bara om svärta, kontrast och färgåtergivning.
Jag sitter på en on premis kalibrerad kvalitets IPS, mår illa när jag åker in till kontoret och sitter på en billig TN panel :p

edit: Asus G15 har en helt okej IPS. Men långt ifrån bra.

S
Beror ju på hur känslig man är för dålig bildkvalitet :p PC laptops är ju inge vidare på denna punkten.
Dock förstår jag inte 4k osv. Jag pratar bara om svärta, kontrast och färgåtergivning.
Jag sitter på en on premis kalibrerad kvalitets IPS, mår illa när jag åker in till kontoret och sitter på en billig TN panel :p

edit: Asus G15 har en helt okej IPS. Men långt ifrån bra.
Såna här diskussioner fick jag nog av i gymnasiet, dina tips hjälper inte TS över huvud taget och det vet du.

ts ditt barn kommer vara nöjd med en helt vanlig IPS skärm, du behöver inte leta efter Oled :)

• Gilla
Katthatt och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag brukar tipsa om Inrego här, de brukar köra prisvärda "gaming-paket" där man får allt man behöver för runt 5000 spänn, perfekt för enklare spel... Rekonditionerade datorer som leasats av företag, oftast runt 3 år gamla... Verkar inte som de har några upplagda just nu dock....
Håller helt med dig ang. att köpa rekonditionerade datorer. Dels gillar jag tanken att fortsätta använda något helt funktionsdugligt istället för att köpa nytt. Dels så är dom i regel rel. prisvärda och sist men inte minst så får man allt detta med garanti. Garanti får man knappast vid beg. köp från Blocket, FB Marketplace etc.

Däremot anser jag att billigteknik.se är bättre än Inrego. Jag har förvisso inte jämfört nyligen men när jag för knappt ett år sedan skulle hjälpa brorsönerna att hitta prisvärda datorer så var Billigteknik avsevärt billigare än Inrego på direkt jämförbara modeller och i något fall exakt likadana modeller. Jag kan dessutom nämna att jag har mycket god erfarenhet av Billigteknik i samband med ett garantiärende (ny vara) där dom var jävligt smidiga, skickade ut nytt innan jag skickat in den felande varan etc. Kort och gott bättre villkor och handhavande än vad dom behöver enl. lag.

Inrego är kanske också bra på allt detta så det är en smaksak vilken handlare man väljer men Inrego har i.a.f. historiskt varit dyrare.

Skärm tycker jag däremot att ni med fördel kan köpa ny. Det finns riktigt bra och billiga basic-skärmar som fungerar utmärkt för genomsnittsavändaren. Min erfarenhet är att rekondade skärmar ofta är mer slitna etc. än vad rekondade datorer är. Och på en skärm ser man ju ev. skavanker etc. betydligt lättare. Dessutom brukar man inte spara lika mycket på att köpa en rekondad skärm som en rekondad dator.

• Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…

Vi vet att du mår illa av allt som inte kostar minst 5-siffrigt. Om du inte har några konkreta råd till TS så kan du starta en egen tråd där du får visa upp dina fina prylar.

• Gilla
Riemann och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vi vet att du mår illa av allt som inte kostar minst 5-siffrigt. Om du inte har några konkreta råd till TS så kan du starta en egen tråd där du får visa upp dina fina prylar.
TS skriver att användaren är van vid MacBook. Inga PC laptops förutom Asus OLED är lika bra. Det är relevant till tråden

• Gilla
Pettet och 2 till
  • Laddar…
Jag tror nog hon kommer att vänja sig vid en annan skärm utan att det sätter alltför djupa spår i själen.

• Gilla
Katthatt och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror nog hon kommer att vänja sig vid en annan skärm utan att det sätter alltför djupa spår i själen.
Absolut, både G14 och G15 har okej skärmar som jag tipsade om. Men MacBook har snäppet vassare.

Jag köpte denna till sambon hon blev riktigt nöjd, den har OLED och knäcker MacBook på den punkten. Tyvärr Intel

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5634272

H Hullefar skrev:
RGB är belysning. Det är det du ska leta efter på tangentbord och möss för att göra dottern glad. =)

De billigaste grejerna kan man inte styra så mycket, de bara blinkar som en regnbåge typ, men de lite dyrare kan man ställa in färgerna själv på, t.ex. köra varannan tangent rosa och varannan vit om hon vill. Men det är också dessa som ofta kräver att man kör Windows för att använda det tillhörande programmet.

Jag vet inte hur det ser ut hemma hos dig, men jag skulle nog köpt datorn jag länkade ovan på Mediamarkt och försökt gömma undan den lite (fördelen med en stationär), sedan köpt en snygg, stilren skärm och RGB-tangentbord och -mus.
är denna sämre än den som du länkade?

https://ittek.se/produkt/nyborjarspeldator-i5-ssd240-8gb/

Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.