18 195 läst ·
203 svar
18k läst
203 svar
Vilken dator till 11 åring?
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Jag har en 10 år gammal stationär som fortfarande är going strong efter diverse uppdateringar.Alfredo skrev:
OK. Ibland får jag dock uppfattningen att många/vissa med framgång uppgraderar en liten bit här och en liten bit där och jag har aldrig riktigt fattat hur det fungerar i praktiken.
Kanske är skillnad om man har det som hobby och skruvar "dagligen". Själv köper jag det "bästa som finns" och använder det löjligt länge om skrotet bara håller. Skruva dator är ungefär lika lockande för mig som att skruva bil, det vill säga i klass med tandläkarbesök.
Köptes med :
4 kärnig i7 3.4 gHz basfrekvens som fortfarande är snabb nog för alla mina behov
120 GB SSD systemdisk + 500 GB hårdisk. SSD utbytt för något år sedan efter krash, lagring kompletterat med 2TB hårddisk i fjol.
4 GB RAM, utökats till 8, funderar på att skaffa 16 (måste då byta ut det gamla ramet helt dock)
Grafikkort byttes i fjol för att kunna köra 4K skärm, krävdes en del pulande med BIOS-uppdateringar men funkar fint nu.
Moderkortet börjar väl dock bli lite gammalt (SATA3, DDR3) så kan väl inte köra nyaste spelen på full prestanda direkt, även med bättre grafikkort, men duger gott för mig.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Därför AMD Ryzen är så bra. Kunde uppgradera 3 CPUer innan jag fick uppgradera moderkortet. Enbart min senaste CPU som krävde nytt chipset. Med Intel får du byta chipset mellan varje generation CPUH hapazard skrev:Jag har en 10 år gammal stationär som fortfarande är going strong efter diverse uppdateringar.
Köptes med :
4 kärnig i7 3.4 gHz basfrekvens som fortfarande är snabb nog för alla mina behov
120 GB SSD systemdisk + 500 GB hårdisk. SSD utbytt för något år sedan efter krash, lagring kompletterat med 2TB hårddisk i fjol.
4 GB RAM, utökats till 8, funderar på att skaffa 16 (måste då byta ut det gamla ramet helt dock)
Grafikkort byttes i fjol för att kunna köra 4K skärm, krävdes en del pulande med BIOS-uppdateringar men funkar fint nu.
Moderkortet börjar väl dock bli lite gammalt (SATA3, DDR3) så kan väl inte köra nyaste spelen på full prestanda direkt, även med bättre grafikkort, men duger gott för mig.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Till TS Kolla på Asus G14. Förra generationen bling, bling laptops från Asus. Går nog få för 10-15k
Min 14-åriga dotter spelar Roblox för fullt på en HP Omen 15 gaming-laptop. Ca 8500 kr för ett halvår sedan. Inte värsting, men RGB tangentbord och fullt tillräckliga prestanda. Hon har aldrig någonsin klagat över att det inte är OLED-skärm 
https://www.elgiganten.se/product/g...0805-15-6-barbar-dator-for-gaming-mica-silver
Hon ville ha ett externt tangentbord istället för att använda det inbyggda, så vi skaffade ett Xtrfy K4, också det med RGB.
https://www.elgiganten.se/product/g...0805-15-6-barbar-dator-for-gaming-mica-silver
Hon ville ha ett externt tangentbord istället för att använda det inbyggda, så vi skaffade ett Xtrfy K4, också det med RGB.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Jag har Threadripper på jobbet att jämföra med. Jag föredrar min Ryzen 5900X för spel (och är faktiskt snabbare än 16-kärnig Threadripper). Threadripper om du behöver mer expansionsplatser (minne, PCIe, etc), eller om du behöver köpa riktigt många kärnor för att riktigt tunga beräkningar (inte något du gör som privatperson). Edit: Notera att om du behöver ECC-minnen så fungerar de i vanliga Ryzen också.Dan_Johansson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Min 5950x är ju bättreDan_Johansson skrev:
Mindre latency och bättre allaround-dator. Vi har en threadripper som vi köpte för att baka ljuset på. Men nu stödjer Unity GPU-bakning så min 3090 bakar ljuset på en bråkdel av tiden. Threadrippern är numer byggserver
Kör ECC minnen i Threadrippern. Vilket jag inte gör i min 5950x. Men vafan. Lite regelbunden memtest så är det grönt
När min dotters barn blev 8 och 10 fick de själva i uppdrag (av mamma) att verifiera vad de ville ha vilket betydde: de fick sätta sig in i mysteriet datorer och lära sig. 8/9-åringen gick på kurs i skolan. Mamma bidrar med halva kostnaden fortfarande. Nu har de, 11 & 13, utmärkt utrustning och kan en hel del. Killar visserligen men tjejer kan också. Pedagogiskt att jobba för det - även om det fortfarande finns speltidsbegränsningar. Deras kompisar är gröna av avund...
För de användarfall du nämner ovan räcker det gott och väl med en Raspberry Pi 400. https://www.kjell.com/se/produkter/dator/raspberry-pi/raspberry-pi-400-kit-svenskt-tangentbord-p88400Julia Eriksson skrev:
Känner jag Malmgren rätt så tar han det på sin fåmansbolag. Han gillar ju prylar så varför ska inte lillgrabben också ha? 
Mina ungar har en ”speldator” som är min gamla arbetsmaskin, kostade över 50k i bara delar när jag byggde den något år sedan. Personligen ger jag faktiskt hellre bort den till nära familj än försöker sälja den men å andra sidan är det ingen laptop..
Mina ungar har en ”speldator” som är min gamla arbetsmaskin, kostade över 50k i bara delar när jag byggde den något år sedan. Personligen ger jag faktiskt hellre bort den till nära familj än försöker sälja den men å andra sidan är det ingen laptop..
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Det är skattefrittt för mig. Men jag gav ju också tips om en förra generations G14. Samt finns billigare G15 också, vilket jag skrev i orginalinläggetuseless skrev:
Så du skryter på ett publikt forum att du begår bokförings och skattebrott, inte vidare smart!AndersMalmgren skrev:
Utrustning som används i firman är avdragsgill, inte allt annat som du och din familj behöver.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Datorn används för demo av våra produkter,. All annan övrig tid ligger den och samlar damm. Har tyvärr inget kassaskåp där jag kan låsa in denmnils skrev:
Surfar du inte på byggahus från firmamobilen?