T Taxture skrev:
det spårar snabbt iväg på sånt som dom begriper sig på och har kunskap om och förslagen blir dyrare och dyrare
Jo, många ser mer till sina minimikrav än till vad frågan egentligen gällde, slutresultatet blir ofta att det köps något som är dyrare och många gånger även krångligare än nödvändigt.

T Taxture skrev:
Men såna här trådar gör det inte direkt enklare för en ointresserad och okunnig att välja en lämplig
Samtidigt borde det väl vara kundens ansvar att skaffa sig nog med intresse och kunskap att åtminstone ställa rätt frågor inför ett köp, oavsett vad det är som skall köpas.

T Taxture skrev:
Det här är ett bekymmer när man ber ”datanördar” om hjälp att hitta en enkel billig fungerande lösning…… det spårar snabbt iväg på sånt som dom begriper sig på och har kunskap om och förslagen blir dyrare och dyrare……….
Apple är en i och för sig dyr men enkel lösning för oss med mindre datorintresse men tyvärr dålig för spelandet av datorspel………
Min 7:åring har börjat prata om en egen dator?
Men såna här trådar gör det inte direkt enklare för en ointresserad och okunnig att välja en lämplig :rolleyes:
Sätt en budget (behövs skärm, tangentbord, mus rymmas inom budget?), ett minimi-krav och vad du vill göra med datorn så kan du nog få hjälp. Klarar inte en dator för de pengarna dina krav, spara ett par månader till, vänta till Black Friday, eller avstå köpet.

Det tål också att upprepa att priserna på grafikkort är helt galna just nu så att köpa en speldator är för tillfället för dyrt.

Till min 5-åring kommer jag låta honom bygga en dator med lite delar jag har liggande från 10-13 år gamla datorer plus lite modernare grafikkort och SSD. Om han blir väldigt intresserad får den uppgraderas i framtiden.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Unikt namn
T Taxture skrev:
Det här är ett bekymmer när man ber ”datanördar” om hjälp att hitta en enkel billig fungerande lösning…… det spårar snabbt iväg på sånt som dom begriper sig på och har kunskap om och förslagen blir dyrare och dyrare……….
Apple är en i och för sig dyr men enkel lösning för oss med mindre datorintresse men tyvärr dålig för spelandet av datorspel………
Min 7:åring har börjat prata om en egen dator?
Men såna här trådar gör det inte direkt enklare för en ointresserad och okunnig att välja en lämplig :rolleyes:
Du får bortse från penismätartävlingen där dyrast dator till sin 7åring vinner, det är lite tråkigt att det ska spåra ur på så vis faktiskt.
Men när vuxna barn pratar om speldatorer menar de oftast att de vill spela de nyaste häftigaste spelet på en stor högupplöst bildskärm. Men det är vanligtvis inget som tilltalar yngre barn.

Alla datorer klarar av att surfa och titta youtube, det är spelande som kräver lite mer av datorn.
Spel som är "fotorealistiska" kräver en dyr dator, spel som är mer "gammeldags tecknat" är enklare. Man kanske kan dra paralleller till youtube och att dra ner kvalitén på videon.

Spel som riktar sig till yngre barn är som sagt vanligen inte speciellt grafikintensiva, så det krävs inte en så dyr dator för att spela dessa.
Om vi tar två exempel som Roblox och Minecraft, så är dessa är så pass enkla att de flesta datorer klarar av att köra dom.
För att köra något sådant skulle en begagnad 15" laptop för ca 5000kr räcka. Tex denna

Vill du istället ha en stationär dator med mycket mer prestanda så skulle jag kolla på mediamarkt datorn som Hullefar länkade tidgare, den är mycket prisvärd och avsevärt mycket snabbare än alla laptops i samma prisklass. Men då kräver ju den både lite mer plats, och tillbehör (skärm/mus/tangentbord/högtalare) som även kostar pengar.

Det finns mycket att berätta om, men det blir snabbt tekniskt och ointressant, så jag avslutar här :)

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]
Jotack jag vet vad det är, det är dock inte lagligt, och betydligt krångliga än vad TS ger sken av att vilja hålla på med.

S SueCia skrev:
Jotack jag vet vad det är, det är dock inte lagligt, och betydligt krångliga än vad TS ger sken av att vilja hålla på med.
Om du äger och kopierar spelet är det lagligt.

S SueCia skrev:
[länk]

Den här är dock betydligt mer framtidssäker.
Båda två har samma budgetchipset så de är lika framtidasäkra

S
Om du äger och kopierar spelet är det lagligt.
Det är verkligen som att åka tillbaks 20 år i tiden att diskutera med dig.

Det var många år sedan jag hörde dessa trötta argument och svepskäl :D

S
Båda två har samma budgetchipset så de är lika framtidasäkra
Yes, alla vet att det bara är moderkortet som spelar roll, gpu, nätagg, cpu, minnen osv. är fullständigt irrelevant
;)

Fan.. nu rycktes jag med. Slutar mata det här trollet nu. Sorry för OT.

• Haha
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Yes, alla vet att det bara är moderkortet som spelar roll, gpu, nätagg, cpu, minnen osv. är fullständigt irrelevant
;)

Fan.. nu rycktes jag med. Slutar mata det här trollet nu. Sorry för OT.
Hade den haft tex x570 så hade den nog fixat fler framtida zen. Skeptisk till B550 kommer överleva lika länge. X370 överlevde hela vägen till zen2

Mitt tips är att inte köpa ny billig konsumentelektronik utan begagnad kontorsdator. MYCKET bättre kvalitet och alldeles tillräcklig prestanda för din tjej. Själv köper jag alla personliga datorer från inrego. För 3-4 tusen får ni dator med garanti som kommer hålla tills ni tröttnar på den.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Hade den haft tex x570 så hade den nog fixat fler framtida zen. Skeptisk till B550 kommer överleva lika länge. X370 överlevde hela vägen till zen2
x570 lär inte klara nästa generation Zen heller. Det förmodas bli ny socket AM5 och DDR5-minnen. Men de lär båda stå sig bra även med framtida spel...

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
x570 lär inte klara nästa generation Zen heller. Det förmodas bli ny socket AM5 och DDR5-minnen. Men de lär båda stå sig bra även med framtida spel...
Nej AM4 verkar ha nått end of life det är sant. Men ändå sjukt att x370 höll så länge. Intel borde ta anteckningar.

Det gör rykten om en Zen 3+. Dock lär B550 stödja denna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.