Byggahus.se

Vilken dator till 11 åring?

1. Julia Eriksson
    Medlem · 29 inlägg
    Min dotter önskar sig en dator nu när hon fyller 11 år. Vilken är bra att ha i den åldern? Hon har min gamla MacBook som är totalt renoverad och ny iPad, men av någon anledning så vill hon ha stationär dator (fråga mig inte varför, jag verkligen inte varför). Gärna all-in-one dator så den tar mindre plats. Hon spelar inte mycket spel, utan tittar mest på TikTok och youtube samt spelar ibland Roblox. Funderade ett tag på iMac men, den kanske inte behöver vara riktigt så dyr.
    Tacksam för alla tips.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
    Varför vill hon ha en stationär dator? Om det är för att kunna ha en riktig skärm och tangentbord så går det ju att koppla till en bärbar dator också, men med fördelen att man kan ta med datorn om man åker på semester, till en kompis, etc.

• Laddar…
  3. Julia Eriksson
    Medlem · 29 inlägg
    Jag tror att hon vill ha det för att hennes kompisar har stationära datorer.

4. useless

useless

Lök.
    Ok. Hon vill alltså ha nåt med blinkande dioder i olika färger på fläktarna...

5. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 727 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Du kan antingen koppla skärm och tangentbord/mus direkt till datorn eller så kan du köpa en dockningsstation.

Du måste dock kolla lite mer på detta och reda ut vad hon faktiskt vill ha och varför. Be henne förklara. Det skulle t.ex. kunna vara så att alla hennes kompisar har Windows 10 och att hon inte kan köra något program som de kan köra på sin MacBook som jag antar har OSX. Det kan alltså vara något helt annat än vad du tror. Fråga vad det är hon vill göra som hon inte kan göra idag.

Det kan också vara något helt irrationellt, som t.ex. att hon vill ha en fysiskt likadan dator som kompisarna. Förklara då att det får hon inte.

6. L
    Medlem · 245 inlägg
    Irrationellt eller inte, sådant kan vara viktigare än man tror. Det går faktiskt bygga en dator som inte är särdeles dyr men som ser ut som kompisarnas, eller köpa begagnad. Ibland är andra saker viktigare för barn än bara prestanda (även för vuxna ibland). Så att säga att hon inte får det är väl upp till trådskaparen att bedöma... Men jag håller med föregående talare såtillvida att du bör nog intervjua din dotter lite mera vad det är som är viktigt egentligen.

• Laddar…
  7. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 802 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Kanske duger att stoppa in laptoppen i en skrotad (stor) datorlåda. Eventuellt kompletterad med lite blinkande LED. Operationen görs lämpligen när barnet är frånvarande. :cool:

8. Julia Eriksson
    Medlem · 29 inlägg
    Hon vill använda TikTok, Youtube, spela Roblox ha ett blink-blink tangengentbord och mus. I skolan har de vanliga stationära pc och hemma har vi allt Apple och hon känner att kompisar kan så mycket mer än henne i skolan vad gäller datorer så hon verkar vilja ha en pc.

9. tommib

tommib

Bergsfogde
    Du ser, det är där skon klämmer. För att vara tydlig så vill hon ha Windows, inte en "PC".

För det hon vill göra så räcker det med vilken gammal dator som helst. Jag rekommenderar att du kikar på någon av de många datoråtervinningsfirmorna som säljer begagnade företagsdatorer. Där kan du hitta något till ett bra pris. Komplettera sedan med blinkblink tangentbord från någon lämplig butik (Webhallen, Inet, Kjell & Co är alla bra). Hårdvarumässigt är den MacBook hon har nu sannolikt bättre.

Det är dock för mig intressant att man ser det som att man "kan datorer" när man har lärt sig att hitta vissa funktioner i Windows och div program. Det är betydligt mer värdefullt att fatta hur saker är uppbyggda och sedan ta det därifrån. Då kan man snabbt lära om för de flesta plattformar.

Jag har full förståelse för att man vill ha samma som alla andra när man är 11, det är normalt. Lite senare kanske man lär sig veta bättre.

Disclaimer: Jag kör olika varianter av Linux på alla datorer hemma. På jobbet Windows. Frun har en iPhone (som jag vägrar hjälpa henne med).

10. tommib

tommib

Bergsfogde
    Btw, om det är en hyfsat modern MacBook så borde det gå att köra dual boot på den och lägga in Windows 10 också. Då slipper ni köpa ännu en dator.

11. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 802 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Då var det bara detaljen med "ett blink-blink tangentbord" som kan vara en rejäl detalj... Fast det kanske finns även till Mac?

12. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 9 105 inlägg

AndersMalmgren

Renoverare
    Asus gör bra datorer med OLED skärm. Går få med eller utan gaming perf

• Laddar…
  13. useless

useless

Lök.
    Min dotter har blink-tangentbord, blink-mus, blink-headset och blink-stol. Allt kopplat till en bärbar dator (med Windows). Enda skillnaden med en stationär dator är att man enkelt kan få den också att blinka.

14. H
    Medlem · 236 inlägg

Hullefar

Medlem
    RGB-tangentbord och -möss finns det en uppsjö av i alla möjliga prisklasser. Värt att tänka på är att många av dem kräver ett tillhörande program installerat för att styra belysningen och detta finns ofta inte till Mac.

Det går absolut som någon annan var inne på, att köpa en begagnad företags-PC för de ändamål du beskriver, men man kanske ska ha i åtanke att en sådan i princip inte går att uppgradera nämnvärt och att de sällan är utrustade med ett grafikkort. Grafikkort kommer du att behöva när kompisarna börjar spela Fortnite t.ex. istället för Roblox.

Just nu är datorkomponenter ohemult dyra pga handelskrig, corona och containerbrist tyvärr.

Detta är den billigaste färdigbyggda datorn jag hittade nu som har ett användbart grafikkort:
    https://www.mediamarkt.se/sv/produc...ationär-gamingdator-med-gtx-1650-1327296.html

Den duger till att spela det mesta om det kniper och 5 990 kr är ett bra pris.

Men jag skulle nog egentligen hört mig för av bekanta och på lokala Facebook-grupper annars för att hitta en begagnad speldator, det är otroligt mycket mer prisvärt.

15. S
    Besserwisser · 306 inlägg

sjoelund

Besserwisser
    Och som jämförelse finns det ju så klart all-in-one datorer också, men de kostar därefter. En med GTX 1650 som ovan kostar det dubbla och är svår att uppgradera: https://www.power.se/datorer/datore...k1426no-all-in-one-stationar-dator/p-1164790/

Jag skulle så klart bygga dator själv. Om hon vill ha RGB blink-blink så är det så klart enklast att köpa ett moderkort med RGB runt själva kortet + RGB headers och RGB-fläktar, i ett chassi med sida av glas, och ett grafikkort som också har RGB. Det mesta utom grafikkort är prisvärt, men det är svårt att bygga riktigt billiga datorer själv då den billigaste skiten inte ens säljs styckvis. Man kan dock bygga en dator med inbyggt grafikkort för att uppgradera senare om dottern vill ha bättre grafik (och priserna gått ner en bit, eller man köper begagnat kort).

De flesta kompletta speldatorer begagnade på Facebook är sätta otroligt högt i pris jämfört med deras värde för folk tror de är värda sin vikt i guld trots att datorn ovan då är snabbare, har garanti, kostar mindre, och inte använder sig av långsamma mekaniska hårddiskar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.