18 195 läst ·
203 svar
18k läst
203 svar
Vilken dator till 11 åring?
Hur ofta fungerar det egentligen för normalanvändaren att uppgradera delar i sin dator?S sjoelund skrev:
Min erfarenhet är att vill man ha en snabbare CPU har den en ny sockel så moderkortet fungerar inte. Behövs mer minne är antingen alla socklar upptagna eller så finns inte längre minne av rätt typ tillgängligt till rimligt pris. Vill man byta till ett häftigare grafikkort passar det inte till moderkortet och CPUn är ändå för slö för att det ska bli bra. Och så vidare, och så vidare.
Nätaggregatet brukar kanske kunna användas men där är fläkten på väg att ge upp och nya moderkort kräver någon extra anslutning som det gamla aggregatet inte har.
Lådan kan väl gå att använda men då kanske hela den gamla datorn lika gärna kan hamna på landet...
Det enda jag nog faktiskt bytt i stationära datorer de senaste 20 åren är fläktar som gett upp. I övrigt har jag aldrig sett några vettiga uppgraderingsvägar i praktiken.
Att uppgradera är inte aktuellt för oss. Vet inte ens vad saker heterAlfredo skrev:
Hur ofta fungerar det egentligen för normalanvändaren att uppgradera delar i sin dator?
Min erfarenhet är att vill man ha en snabbare CPU har den en ny sockel så moderkortet fungerar inte. Behövs mer minne är antingen alla socklar upptagna eller så finns inte längre minne av rätt typ tillgängligt till rimligt pris. Vill man byta till ett häftigare grafikkort passar det inte till moderkortet och CPUn är ändå för slö för att det ska bli bra. Och så vidare, och så vidare.
Nätaggregatet brukar kanske kunna användas men där är fläkten på väg att ge upp och nya moderkort kräver någon extra anslutning som det gamla aggregatet inte har.
Lådan kan väl gå att använda men då kanske hela den gamla datorn lika gärna kan hamna på landet...
Det enda jag nog faktiskt bytt i stationära datorer de senaste 20 åren är fläktar som gett upp. I övrigt har jag aldrig sett några vettiga uppgraderingsvägar i praktiken.
Bästa svaret
RGB är belysning. Det är det du ska leta efter på tangentbord och möss för att göra dottern glad. =)Julia Eriksson skrev:
De billigaste grejerna kan man inte styra så mycket, de bara blinkar som en regnbåge typ, men de lite dyrare kan man ställa in färgerna själv på, t.ex. köra varannan tangent rosa och varannan vit om hon vill. Men det är också dessa som ofta kräver att man kör Windows för att använda det tillhörande programmet.
Jag vet inte hur det ser ut hemma hos dig, men jag skulle nog köpt datorn jag länkade ovan på Mediamarkt och försökt gömma undan den lite (fördelen med en stationär), sedan köpt en snygg, stilren skärm och RGB-tangentbord och -mus.
Alfredo skrev:
Hur ofta fungerar det egentligen för normalanvändaren att uppgradera delar i sin dator?
Fast även om 'uppgradera' betyder att byta ut hela datorn så är det dyrare med en all-in-one.
OK. Ibland får jag dock uppfattningen att många/vissa med framgång uppgraderar en liten bit här och en liten bit där och jag har aldrig riktigt fattat hur det fungerar i praktiken.useless skrev:
Kanske är skillnad om man har det som hobby och skruvar "dagligen". Själv köper jag det "bästa som finns" och använder det löjligt länge om skrotet bara håller. Skruva dator är ungefär lika lockande för mig som att skruva bil, det vill säga i klass med tandläkarbesök.
Jag brukar bara uppgradera GPUn egentligen det är det som gör störst skillnad, ibland en ny/en till SSD och någon gång har jag väl satt i mer minne, men annars brukar jag också köra "slut" på datorer.Alfredo skrev:
OK. Ibland får jag dock uppfattningen att många/vissa med framgång uppgraderar en liten bit här och en liten bit där och jag har aldrig riktigt fattat hur det fungerar i praktiken.
Kanske är skillnad om man har det som hobby och skruvar "dagligen". Själv köper jag det "bästa som finns" och använder det löjligt länge om skrotet bara håller. Skruva dator är ungefär lika lockande för mig som att skruva bil, det vill säga i klass med tandläkarbesök.
Byta CPU är det få som gör iom att det i princip alltid innebär byte av moderkort och minne.
RGB står för RedGreenBlue, men man använder det vanligen för datorsaker som kan lysa i flera olika färger.Julia Eriksson skrev:
Det finns ju ganska billiga kit på tex Kjell och kompani. https://www.kjell.com/se/produkter/.../arrogant-sphere-4-i-1-rgb-gamingpaket-p62259
Dyrare saker kan ha fler finesser. Tillexempel blinka i takt med musik genom att den styrs via datorn den kopplas in i, eller bara lysa i flera olika nyanser.
Det kanske bara är jag som är dålig på att söka. Länka gärna till en all-in-one-dator som är billigare och bättre än att köpa en separat dator och skärm.Jetkokos skrev:
Jag hävdar att all-in-one är en nischprodukt som bara passar för vissa specifika behov.
kanske får bli så. Har du tips på vit, silver alt. rosa skärm, tangentbord och mus? Tack.H Hullefar skrev:RGB är belysning. Det är det du ska leta efter på tangentbord och möss för att göra dottern glad. =)
De billigaste grejerna kan man inte styra så mycket, de bara blinkar som en regnbåge typ, men de lite dyrare kan man ställa in färgerna själv på, t.ex. köra varannan tangent rosa och varannan vit om hon vill. Men det är också dessa som ofta kräver att man kör Windows för att använda det tillhörande programmet.
Jag vet inte hur det ser ut hemma hos dig, men jag skulle nog köpt datorn jag länkade ovan på Mediamarkt och försökt gömma undan den lite (fördelen med en stationär), sedan köpt en snygg, stilren skärm och RGB-tangentbord och -mus.
All-in-one: Skärmen går inte att använda till annat = skrot. Köpa skärm separat? Fungerar i många år.Alfredo skrev:
Snabbare CPU på samma moderkort: Köp AMD. Varit samma sockel i 5 generationer (men nu kommer det snart komma ny sockel). Köp Intel så kan du inte uppgradera.
Minnen: Du kan köpa snabbare minnen och stoppa dem i gammalt moderkort (kostar mindre än äldre sorter). Fungerar i hastigheten moderkort/CPU klarar. Jag brukar köpa 2 minnen och uppgradera till 4 senare. Eller så ger man de gamla till någon annan maskin om man uppgraderar många maskiner.
Grafikkort: PCIe är bakåtkompatibel sedan 2003, så de passar moderkort och har inte haft mycket problem med uppgradering. Det problem du kan ha är att nätaggregatet inte har tillräckligt med kraft att driva grafikkortet eller att det helt enkelt inte finns rätt kontakter från nätaggregatet (de har varit ganska standard ett par år nu, men jag har haft äldre sorter jag behövt byta samtidigt som grafikkort).
Mina nätaggregat har 10 års garanti och jag har aldrig haft fläkten dö före kondensatorer i nätaggregat.
Mina fläktar har 6 års garanti och 17 år genomsnitt till fel (och jag har ett par som gått i 20 år nu)
HP/etc system brukar inte hålla lika länge som delar du köpt separat. Och du kan inte byta moderkort även om du vet hur, för det är special som inte följer någon standard... Och HP kräver ofta egna minnen så du kan inte köpa vilka som helst (som i de flesta moderkort). Etc, etc...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Jag brukar tipsa om Inrego här, de brukar köra prisvärda "gaming-paket" där man får allt man behöver för runt 5000 spänn, perfekt för enklare spel... Rekonditionerade datorer som leasats av företag, oftast runt 3 år gamla... Verkar inte som de har några upplagda just nu dock....