Är ett Makita fan och ska nu inhandla en bygglampa. Har tittat på modellerna DML 809 och DML 811. Någon som testat dessa? Vilken rekommenderas?
är också djupt i makitaträsket. när det gäller arbetslampor har jag dock sedan ett antal år mer eller mindre helt övergått till kraftig pannlampa från mtb-världen. det är kan man säga som natt till dag.
upp till 1500 lumen brukar därvidlag inte ge värmeproblem, däröver reglerar de gärna ned. det räcker å andra sidan riktigt långt. för arbetsbelyning vill man ha spridande optik. har inte lampan det original är det lätt ordnat med 3m invisible tape. det behövs definitivt externa batterier för att ge tillräckligt med pulver timmavis.
exempel på vettiga erbjudanden är lumonite på valostore, magicshine hos xxl och rollsroysen lupine.de
mobila lampor av typen du föreslår gärna drivna av 18v batterier kan behövas för att ge släpljus vid t ex tapetsering. för andra arbetsuppgifter och särskilt i frånvaro av pannlampa behövs för övrigt minst två stycken för att inte ge problem med skuggningar. de bör inte gärna stå på golvet, utan hängas upp, så du kan få ljus dit du vill utan att bli bländad. inomhus är det sällan meningsfullt att de är starkare än 1000 lumen.
populärt idag är även ljusslingor.
hittar du en 18v lampa av annat fabrikat och vill använda dina makitabatterier, finns adapters på aliexpress. bland andra finns en fällbar goding från metabo.
upp till 1500 lumen brukar därvidlag inte ge värmeproblem, däröver reglerar de gärna ned. det räcker å andra sidan riktigt långt. för arbetsbelyning vill man ha spridande optik. har inte lampan det original är det lätt ordnat med 3m invisible tape. det behövs definitivt externa batterier för att ge tillräckligt med pulver timmavis.
exempel på vettiga erbjudanden är lumonite på valostore, magicshine hos xxl och rollsroysen lupine.de
mobila lampor av typen du föreslår gärna drivna av 18v batterier kan behövas för att ge släpljus vid t ex tapetsering. för andra arbetsuppgifter och särskilt i frånvaro av pannlampa behövs för övrigt minst två stycken för att inte ge problem med skuggningar. de bör inte gärna stå på golvet, utan hängas upp, så du kan få ljus dit du vill utan att bli bländad. inomhus är det sällan meningsfullt att de är starkare än 1000 lumen.
populärt idag är även ljusslingor.
hittar du en 18v lampa av annat fabrikat och vill använda dina makitabatterier, finns adapters på aliexpress. bland andra finns en fällbar goding från metabo.
Produkter som diskuteras: "arbetslampor"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Vilken lampa blev det?
Jag sitter också och grubblar på en vettig lösning.
Jag är inne på
Brennenstuhl 12050
https://www.brennenstuhl.com/sv-SE/...d-360-hybrid-work-light-12050-mh-12000lm-ip54
alt
Brennenstuhl 10050
https://www.brennenstuhl.com/sv-SE/...y-led-hybrid-work-light-10050-mh-12500lm-ip55
båda kan drivas med 18v batterier alt 230v
samma styrka på lampa, olika form.
Det jag ser som en fördel med 12050 är att kabeln kan lindas upp på lampan medan 10050 kan sladden kopplas loss och tappas bort.
Någon som provat någon av dem?
Jag sitter också och grubblar på en vettig lösning.
Jag är inne på
Brennenstuhl 12050
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.brennenstuhl.com/sv-SE/...d-360-hybrid-work-light-12050-mh-12000lm-ip54
alt
Brennenstuhl 10050
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.brennenstuhl.com/sv-SE/...y-led-hybrid-work-light-10050-mh-12500lm-ip55
båda kan drivas med 18v batterier alt 230v
samma styrka på lampa, olika form.
Det jag ser som en fördel med 12050 är att kabeln kan lindas upp på lampan medan 10050 kan sladden kopplas loss och tappas bort.
Någon som provat någon av dem?
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning The Portable Rapid
Uppladdningsbar och portabel
399 kr inkl moms
Läs mer
Absolut, vid längre jobb osv är ledslingor överlägsna, men för kortare jobb anser jag ledslingorna otympliga att hantera rulla ut och rulla in och förvara. Och upplever också att det ofta börjar glappa om man lämnar dem på golvet och folk kliver på dem 
Klicka här för att svara