Jag tittar på TräGuiden angående anslutning mot mellanbjälklag för att göra konstruktionsritningar. Vad jag kan se framgår det inte i text vad skillnaden är men tittar man på bilderna så antar jag att den första är på det man kan kalla kortsidans vägg och den andra är på långsidan.
Men finns det någon anledning till att man gått upp med nedre våningens vägg ända upp till ovansida mellanbjälklag? Kan man lika gärna istället göra alla väggar på nedre plan lika höga? När jag sen bygger mellanbjälklag (före våning 2) finns det visserligen ingen vägg för golvgjälken (kallad kantbjälke på bild 2) att "ligga" mot.
Men är det enda nackdelen? Kvittar det hur man gör i övrigt?
Kortsida/gavel:
Långsida:
Men finns det någon anledning till att man gått upp med nedre våningens vägg ända upp till ovansida mellanbjälklag? Kan man lika gärna istället göra alla väggar på nedre plan lika höga? När jag sen bygger mellanbjälklag (före våning 2) finns det visserligen ingen vägg för golvgjälken (kallad kantbjälke på bild 2) att "ligga" mot.
Men är det enda nackdelen? Kvittar det hur man gör i övrigt?
Kortsida/gavel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långsida:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här ska jag bygga med , i mitt nästa liv 
https://www.posi-joist.se/?gclid=Cj...ZT4Nj81h8ZzeQbXlLNpe9Oyr3ekDKwQ0aAljSEALw_wcB
https://www.posi-joist.se/?gclid=Cj...ZT4Nj81h8ZzeQbXlLNpe9Oyr3ekDKwQ0aAljSEALw_wcB
Ja det är säkert smidigt om man är insatt men det är jag inte så jag håller mig till traditionella metoder.
Ingen som kan svara på ifall det spelar roll hur man gör gaveln? Då andra väggen är av lecablock eller likande skulle det vara bäst enligt mig att låta övervåningens väggar börja i nederkant av mellanmjälklaget.
Ingen som kan svara på ifall det spelar roll hur man gör gaveln? Då andra väggen är av lecablock eller likande skulle det vara bäst enligt mig att låta övervåningens väggar börja i nederkant av mellanmjälklaget.
Jag ska försöka förklara lite mer ang mina drömmar , om det mer perfekta huset .
Bor i ett hus byggt 2008 1,5 pl .
Allt som händer på nedervåningen hörs upp till ö-våningen , om ngn går på golvet eller ngn pratar så hörs detta till våningen åvanför .
Huset är byggt på en 15 cm tjock betongplatta , bärande vägg i mitten av nedre plan står direkt på betongen .
Takstolar med underarmar vilar dikt på ytterväggar och bärande vägg .
På undersidan av underarmar sitter 1 lager gips - glespanel , mellanbjälklaget har isolering fyllt till 90% , på ö-våningen är det skruv/limmad golvspån , i vårt sovrum är det 5 mm stegljuds isolering lagd + 15 mm trägolv .
Ändå tycker jag ljudkomforten kunde vara MYCKET bättre .
Så du som står i startgroparna för att bygga ett nytt hus , vill bara ge dig ett tips
Bor i ett hus byggt 2008 1,5 pl .
Allt som händer på nedervåningen hörs upp till ö-våningen , om ngn går på golvet eller ngn pratar så hörs detta till våningen åvanför .
Huset är byggt på en 15 cm tjock betongplatta , bärande vägg i mitten av nedre plan står direkt på betongen .
Takstolar med underarmar vilar dikt på ytterväggar och bärande vägg .
På undersidan av underarmar sitter 1 lager gips - glespanel , mellanbjälklaget har isolering fyllt till 90% , på ö-våningen är det skruv/limmad golvspån , i vårt sovrum är det 5 mm stegljuds isolering lagd + 15 mm trägolv .
Ändå tycker jag ljudkomforten kunde vara MYCKET bättre .
Så du som står i startgroparna för att bygga ett nytt hus , vill bara ge dig ett tips
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten -
Vilken lösning ser ni för skorsten i Utekök?
Tak & Vind -
Vilken typ av koppling behövs för gashäll
Fjärrvärme & Gas -
Vilken lösning bäst för förlängd skorsten?
Ved, Pellets, Flis -
Entreprenadform - vilken rekommenderar du?
Frågor om juridik och fastighetsrätt