Hej! Jag har ett hus byggt 1960 på platta på mark, med ett garage med fuktproblem invändigt då garageväggens fuktskydd är bristfälligt.
Gissningsvis har det samlats mycket vatten som stått och tryckt mot garageväggen då det finns en bergsslänt precis utanför. (Se bild).
Jag har nu bilat bort en bit av betongklacken som syns på bild och grävt upp en ränna utanför garageväggen som är 40cm bred.
Har tittat på en isodrän-lösning + dräneringsrör + makadam, men är den verkligen effektiv i mitt fall?
Tittat också på platonmatta, men då jag inte har någon erfarenhet av fuktskydd så vänder jag mig nu till er som kanske vet mer om ämnet.
Hur hade ni gjort i detta fall?
Tacksam för all hjälp!
Gissningsvis har det samlats mycket vatten som stått och tryckt mot garageväggen då det finns en bergsslänt precis utanför. (Se bild).
Jag har nu bilat bort en bit av betongklacken som syns på bild och grävt upp en ränna utanför garageväggen som är 40cm bred.
Har tittat på en isodrän-lösning + dräneringsrör + makadam, men är den verkligen effektiv i mitt fall?
Tittat också på platonmatta, men då jag inte har någon erfarenhet av fuktskydd så vänder jag mig nu till er som kanske vet mer om ämnet.
Hur hade ni gjort i detta fall?
Tacksam för all hjälp!
Hej, jag har ett hus, samma som ditt 60-tal, platta på mark. Dränerade hela baksidan (totalt 20m) helt själv. Är absolut ingen expert men läste på jävligt mycket innan och jag grävde ned strax under bottenplattan, slammade väggarna, cementerade klacken så de blev lutning. Sen körde jag på med en typ av kallasfalt på klacken, sen isodränskivor, dräneringsrör, makadam, duk och sen en kantlist. Jag känner att det är det bästa alternativet då det både dränerar och isolerar grunden.
Om du vill veta mer, hör av dig. Googlade och sammantsällde osv rätt mycket innan jag gjorde detta i våras.
Om du vill veta mer, hör av dig. Googlade och sammantsällde osv rätt mycket innan jag gjorde detta i våras.
Gör som föregående skribent skriver, vill man ha hängslen och livrem kan det också vara en idé med säkerhetsduk (en slags kraftig plast) utanpå isodränskivan. Se till bara att den inte "viker ut" och ligger över dränröret.
Viktigt också att du inte lägger singel/makadam överst mot fasaden vid återfyllnad, utan täta jordmassor.
Viktigt också att du inte lägger singel/makadam överst mot fasaden vid återfyllnad, utan täta jordmassor.
Tack så mycket för svaren, det uppskattas verkligen!
Jag kör på samma lösning som ni beskrivit ovan, tror det är den bästa lösningen!
Ha en fin vecka!
Jag kör på samma lösning som ni beskrivit ovan, tror det är den bästa lösningen!
Ha en fin vecka!
Klicka här för att svara


