richardtenggren
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag gillar tyska Gira, speciellt deras dosradio som sitter i våra badrum. Gedigen kvalite och en hel del snygga ramar.
Tror det var någon annan på forumet som tipsade om Gira förut, ser också trevliga ut :)
Även Jung och Berker har radio, men inget för oss. Dock tänkte vi nog köra på Jungs ringklocka vid dörren :)

tommib tommib skrev:
Heter de inte till och med Berker by Hager när man kollar noga?

Jo, Berker, Gira, Jung m.fl. håller hög kvalitet, inget snack om saken.
Det verkar så! :)

Tänk på att man alltid ska dra ur laddaren när den inte används. Det blir dyrt att ringa en elektriker varje gång...

• Haha
  • Gilla
Mekplatsen och 2 till
  • Laddar…
Exxakt. Det enda tråkiga med dem är ju att de är så vansinnigt fula.

K
Tycker du ska kolla efter en serie du tycker är estetiskt tilltalande och har dom apparater du har behov av.
Montagemässigt är det hugget som stucket tycker jag, har Jung LS990 hemma och tycker dom är lika smidiga att jobba med som Schneider.
Kan bli några kronor dyrare att välja bort Schneider/Elko, men sett på livslängden 30-50 år, så är kostnaden försumbar, personligen hade tagit en serie jag trivs med än att välja efter vad som är bekvämast för elektrikern. :)

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Bara man inte väljer en ”skitserie”. T.ex. Merten (vilket är ett bra märke) som nog inte heter så längre då det ägs av Schneider hade för 15 år sedan när jag jobbade med det märket bedrövliga anslutningar. Anledningen berodde på att vi i Sverige i närmast ensamma om FK/FQ. Övriga Europa kör med EK/EQ. Det går att få till men ställer större krav på elektrikern.

B
Jag valde schneider exxact till allt inne, och av nån anledning elko till allt ute. Elektrikern tipsade, och tyckte det var ok utseende.

Var dumsnål och böt ut ett uttag i boden som fått en smäll, och tog bara första bästa på bauhaus. Blev något lågprismärke. Andades verkligen inte kvalitet, tyckte skruvarna kändes sisådär, och kontakten kärvar lite. Så det var ett misstag jag inte kommer göra om.

Min favorit är Eljo Trend som tyvärr utgått
Numera är det Schneider Exxakt

• Gilla
Daniel Barnaniel och 3 till
  • Laddar…
Så går det med snygga grejer som fanns förr, numera uppköpta av en multiconcern som vill lägga alla elgrejer under sig .och dominera marknaden , dom har tagit över det mesta nu i Europa och vad förväntar ni er. Inte något som kommer en konsument tillgodo inte, Dom kör sitt eget race bara..

J
Ellos RS. Finns oändligt med kombinationer och klasser samt finns överallt (Elbutik, Clas, Jula) för väldigt lite pengar. Strömställare för 80kr ex.

Estetiskt kanske inte världens mest upphetsande, men väldigt tacksam

Elko plus med lågbyggande uttag

A
Elko RS har utseendemässigt börjat konkurrera igen efter färgskiftet till Renvit (RAL9003).
Fördelen med RS kontra exxact är att det inte blir någon dammhylla in mot väggen på vare sig brytare eller uttag.

Elkos takuttag är dessutom en fröjd att montera jämfört med Schneider.

Det kanske är smart att välja någon serie som är någorlunda ny. Eljo Trend är väl 30-40 år nu och går/har utgått. Elko RS börjar väl också bli till åren?

Olika serier har olika vit nyans, kan vara värt att tänka på, om man stör sig mycket på sånt.

Redigerat:
O
zarkov zarkov skrev:
Exxact.
Jag tycker dom är skräp. Det första som slog mig när jag började montera Exxact istället för Trend var hur mycket tunnare plasten är och hur mycket sämre apparaterna ligger an mot väggen, osv. Upplever även att kvaliteten på själva uttaget är sämre. På Eljo Trend kan jag inte minnas att jag någonsin fått en apparat med trasiga snabbkopplingar från fabrik. För Exxact har det hänt flera gånger. Så jag gör som @tommib och @mexitegel och lägger min röst på Elko RS.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tänk på att man alltid ska dra ur laddaren när den inte används. Det blir dyrt att ringa en elektriker varje gång...
:DDetta känns dock faktist som en relevant tanke. Är uttag med USB inbyggt gjort på annat sätt än vanliga laddare man sätter i uttaget? Kanske en av orsakerna till prisskillnaden? I väggen sitter ju allt även dolt, och värmen avges inte lika lätt till luften. Möjligen är det även närmare till brännbara material. För att kanske nämna det värsta exemplet har jag själv Tretex i väggarna.

Dom är förmodligen gjord på samma sätt som en kvalitetsladdare från en stor tillverkare.
Som jämförelse drar laddaren till moderna telefoner en bra bit under 100 mW i stand by. En del under 10 mW. Så har man en handfull laddare inkopplade dygnet runt förbrukar dom i storleksordningen 1-5 kWh per år tillsammans.
Även med dagens energipriser blir det billigare att låta laddaren sitta i än att köpa den mat som behövs för att utföra muskelarbetet när man drar ur och stoppar i laddaren varje dag.

Konstigt nog brukar kvällstidningarna ändå tipsa om hur många hundralappar per år man kan spara genom att dra ur laddaren när den inte används.

• Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.