Hej!
Jag hade monterat Ikeas vägghylla Bergshult på väggen, och till min förvåning rasade hyllan ner på bordet. Tyckte det var konstigt då jag hade använt mig av betongpluggar dock är grejen att jag inte förstod att väggen är egentligen en slaggvägg.
Gjorde misstaget först att jag hade monterat samma hylla lite högre upp,på samma vägg, men tyckte att det var lite för högt upp när man satt vid skrivbordet. Valde då efter ett tag att sänka ner hyllan på samma väg, använde mig av med samma metod som jag använde tidigare och då rasade hyllan efter knappt någon dag.
Nu vill jag fortfarande ha hyllan på samma lägre nivå som den var innan den rasade. Har redan åkt in till Bauhaus och fått tips om ankarmassa, det vara bara att köra in massan i hålet, in med pluggarna, torka och in med skruvarna och hyllan.
Tyckte det var lite för bra för att vara lite för enkelt...
Efter lite googlande och video, kommer jag fram till Essves ankarmassa. Måste man använda järn/bult?
Om man måste, hur ska man gå tillväga med att använda pluggar istället för att kunna sätta upp en hylla?
Har ni några bra tips för att kunna sätta upp en hylla m.h.a ankarmassa och plugg?
Verkar det krångligt som det ser ut? Bör nämna att det är första gången som jag kommer i kontakt med ankarmassa och slaggvägg.