51 652 läst ·
409 svar
52k läst
409 svar
Vilken amorteringstakt har ni?
Tja ekonomiskt ställningstagande är kanske för högtravande men ändå...har tänkt om.klaskarlsson skrev:Mja, lite har jag funderat.
Iom att räntan nu börjar knalla uppåt, och troligen (alla andra scenarier till trots) kommer iaf hamna på säg 5-6-7% (boräntan då) inom ett apr år så har jag funderat lite på om man borde försöka amortera lite tilsl dess - givet att jag behåller en säkerhetsbuffert på iaf ett halvårs utgifter...
Vi kommer, när vårt radhus är sålt, ligga på ca 65% belåning på det nya huset, men det skulle vara rätt nice att få ned det till iaf 50 kan jag tycka.
Det är inte ett ekonomiskt ställningstagande utan mer ettt känslomässigt dock
/K
För att kompliceradet ytterliggare så har väl även jag tanke på att eventuellt amortera
men så länge det finns sparkonton (med låg risk/relativt låg risk) så sparar jag.
Känner jag att risken blir för stor med sparande så är väl chansen ganska stor att det
blir en extra amortering alt. att jag hittar annan sparform.
65% belåning är bara något jag kan ha våta drömmar om
Som jag har förstått det så kommer de svenska bankerna få ökade kostander i och medNyfniken skrev:
att Basel III införs. Bla ska väl kapitaliceringsgraden öka.
Hur som helst så får vi (kunden) betala bankens ökade kostnader för det är inte troligt
att dom kommer sänka sina vinst mål/ambitioner.
Googlade lite på Basel och ett par av träffarna högst upp var dessa:
http://www.bankforeningen.se/web/bf.nsf/($All)/EFFF8F6172BF1434C125774900285F13?OpenDocument
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=3741724
Det känns lite onödigt att vi bara har 50 000 kr i buffert just nu, men vi fortsätter trots detta att amortera och spara samtidigt. Just nu är dock våra räntekostnader 650 kr/månad så vi har inga extrema utgifter. Men sedan vi köpte var stuga som ingår i dessa räntekostnader tycker jag att vi har fått en för liten buffert.
Både och.. Har fortfarande kvar mitt "Mål" med att vara lånfri innan 35år fyllda. (ca 5år kvar i nuvarande takt).. Men har under året börjat fundera om det är värt att jaga" de där sista tusenlapparna för någon enstaka 100lapp att spara i ränta.. Men å andra sidan skulle det vara väldigt skönt att vara helt ren på pappret.. än att tex ligga -500k lån och +500k på spar..loffes skrev:
men att amortera 6-7k mån för att spara någon 100lapp känns drygt just nu.
Har dessutom nallat på tok för mycket från våra buffert pengar under senaste tiden.. men tanken är väl ändå att de ska gå åt till underhåll av kåken så
Denna del tror jag är otroligt viktig att tänka på.ajn skrev:Du har helt rätt att bostaden naturligtvis är en tillgång, men den fungerar inte som en lön. Bara för att lägenheten ökar i pris kan man inte ta ut ökningen som en månadslön, och en bostad kostar i ränta varje månad. Är den betald kan det inte bli någon överraskande ränteförändring som kan ställa till det. Typ räntechock.
Men som du har påpekat många gånger att spara på räntekonto och ha tillgång till pengarna när man själv vill och inte när banken vill är listigt. Själv har jag alltid både amorterat och sparat på buffetkonto.
Att ha ett hus som är värt mycket pengar ställer inte mat på bordet.
Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för vilket upplägg vi ska ha med vårt nybygge. Det ska aldrig säljas utan detta är dröm boende där vi ska vara kvar.
Kommer när allt är klart ha det så här.
Värdet på huset - 3.3m
Byggkostnad - 3m
Lån 1.7m
Buffertsparande 200.000
38 netto inkomst att leka med just nu. Vill kunna att någon av oss kan vara hemma en del alt skaffa ett jobb med ännu lägre lön utan att vi ska gå på knäna.
Hur skulle ni lägga upp det hela?
Jag har tänkt att åtminstone 10 första åren blir helt amoreteringsfria. Så vi kan komma igång i boendet och inte känna att vi måste snåla.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag tycker det låter som ett rätt sunt resonemang.Suhagg skrev:Denna del tror jag är otroligt viktig att tänka på.
Att ha ett hus som är värt mycket pengar ställer inte mat på bordet.
Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för vilket upplägg vi ska ha med vårt nybygge. Det ska aldrig säljas utan detta är dröm boende där vi ska vara kvar.
Kommer när allt är klart ha det så här.
Värdet på huset - 3.3m
Byggkostnad - 3m
Lån 1.7m
Buffertsparande 200.000
38 netto inkomst att leka med just nu. Vill kunna att någon av oss kan vara hemma en del alt skaffa ett jobb med ännu lägre lön utan att vi ska gå på knäna.
Hur skulle ni lägga upp det hela?
Jag har tänkt att åtminstone 10 första åren blir helt amoreteringsfria. Så vi kan komma igång i boendet och inte känna att vi måste snåla.
Det är som sagt, enligt mig iaf, viktigare att ha dessa 200 kkr som buffert än att amortera av dom - just för att livet består av annat ä n ränta...
En bra målsättning är väl att få ned belåningen till ca 50% - eftersom ni ligger rätt bra till kanske ni på sikt tom kan gå nedåt 30% belåning ?
Ni kan ju kära 5-10 år med amorteringsfritt men med ett utökat sparande, tex i form av en räntebuffert, och sedan löpande se hur det går s.a.s
/K
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Kanske lite OT, men jag såg en broschyr hos Danske / Östgöta om deras "duoflex". En kontoform där det insatta beloppet gav samma ränta som man har på bolånet. Pengarna på kontot var tillgängliga som på ett vanligt konto. Finns det fler banker som har liknande lösningar?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hmm, min undring blir förstås: Whats the catch ?Daniel_o_Sandra skrev:
Men om jag tänker på det lite mer så är det kanske inte så konstigt.
Istället för att du betalar av skulden, och betalar mindre ränta till banken, så "kvittar" du en del av räntan, men sänker risken för banken.
De flesta med detta upplägg lär ju ha mer i lån än vad dom har sparat - så banken går ju ändå plus, dom får in ränteinkomster för överstigande bolån, men har lägre risk iom att du uppmuntras att spara på deras konto istället för att spendera pengarna tex
/K
Just nu har vi betalda bilar utan lån men om något år kanske det är dags att byta.klaskarlsson skrev:Jag tycker det låter som ett rätt sunt resonemang.
Det är som sagt, enligt mig iaf, viktigare att ha dessa 200 kkr som buffert än att amortera av dom - just för att livet består av annat ä n ränta...
En bra målsättning är väl att få ned belåningen till ca 50% - eftersom ni ligger rätt bra till kanske ni på sikt tom kan gå nedåt 30% belåning ?
Ni kan ju kära 5-10 år med amorteringsfritt men med ett utökat sparande, tex i form av en räntebuffert, och sedan löpande se hur det går s.a.s
/K
Har tänkt att låna på huset men bestämma att bilen ska betalas på 3år (150.000kr bil)
Det ska inte vara så att huslånet ökar mer än vid en kortare period.
Vid dessa perioder så har jag tänkt att amorteringen på huset ska vila och så att säga billånet ska betalas. När den är betald kanske de ska in lite pengar för att amortera ner huset alt mer till bufferten.
Redigerat:
Det är ju alltid en hake. Pengarna ska tjänas in på dig eller någon annan i banken.Daniel_o_Sandra skrev:
En viss del är säkert att du lär knappast ha samma ränta på lånet som hos andra banker. Där har de några procent. Du kanske ska ha pensionspar/sambos pengar i samma bank.
Sen tror jag de har villkor så det står härliga till i det finstilta.
Det finns nog ingen hake, det kostar banken ingenting. Men det är ett sätt för banken att på sikt få dig att låna mera pengar, när du tar ut ditt sparande. Det är lättare för dig att ta ut pengarna från ett konto än att behöva ansöka om nya lån.Suhagg skrev:Det är ju alltid en hake. Pengarna ska tjänas in på dig eller någon annan i banken.
En viss del är säkert att du lär knappast ha samma ränta på lånet som hos andra banker. Där har de några procent. Du kanske ska ha pensionspar/sambos pengar i samma bank.
Sen tror jag de har villkor så det står härliga till i det finstilta.
Jag håller också på att bygga nytt och följer den nuvarande utvecklingen med stort intresse. Skall bli jätteintressant att se vad det leder till för oss i slutändan, (vi ska placera våra lån nästa sommar) och den "enda" diskussion jag haft med banken i dagsläget är att de rekommenderar att amortera när räntan är låg. Inte mer specifikt än så... då kommer vi ändå låna många miljoner.. så vi får väl se om inställningen ändras framöver helt enkelt 
Fasiken, nu tjänar jag inte pengar på mitt bolån längre. Bolånets ränta är numera högre än den jag har på sparkontot och då finns det plötsligt en anledning att amortera. Tror jag väntar ett tag och kollar om sparräntan skärper sig.
För att förtydliga har jag alltså mina pengar hos Hoist Spar som erbjuder 2,6% ränta med fria uttag och insättningsgaranti. Så länge boräntan har legat under 2,6% har jag såklart inte amorterat någonting.
För att förtydliga har jag alltså mina pengar hos Hoist Spar som erbjuder 2,6% ränta med fria uttag och insättningsgaranti. Så länge boräntan har legat under 2,6% har jag såklart inte amorterat någonting.