3 408 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Vilka vattenradiatorer ska jag se efter?
jag tycker de känns mycket bra, likaså min installatör som tyckte de var smidiga att installera. jag är rätt kräsen... vi konverterade hela huset, 12 radiatorer... och alla 22 eller 33, vilket gjorde att priset gav stor effekt..
kör man med deras koppel och interna ventil (deras benämning är lite förvillande), så är det riktigt smidigt, och lätt att justera flödet i dem också, bara en vanlig 13mm nyckel.
var bor du någonstans? ser västragötaland...
kör man med deras koppel och interna ventil (deras benämning är lite förvillande), så är det riktigt smidigt, och lätt att justera flödet i dem också, bara en vanlig 13mm nyckel.
var bor du någonstans? ser västragötaland...
Redigerat:
Jag försökte vara lite seriös och studerade utseendeskillnaderna, vissmann föll mig mest till smaken,
men hittade ingen uppgift hur långt ut de hamnar med sina fästen - på bild ser de ut att bli stor glypa mellan vägg och element till skillnad mot thermopanel som nästan låg rakt mot väggen.
vissmanns röranslutning var max ~13mm medans thermopanels var 18mm. Litet = strypning anser jag men och andra sidan kanske mina rör i golven bara är 13 iaf...
Vad jag mest var ute efter var att hitta certifieringar och stålkvaliten... Dock var det svårtolkat att läsa det tyska reklambladet hos vissemann..
thermopanels
viessmann
Hur tolkar ni datan?
men hittade ingen uppgift hur långt ut de hamnar med sina fästen - på bild ser de ut att bli stor glypa mellan vägg och element till skillnad mot thermopanel som nästan låg rakt mot väggen.
vissmanns röranslutning var max ~13mm medans thermopanels var 18mm. Litet = strypning anser jag men och andra sidan kanske mina rör i golven bara är 13 iaf...
Vad jag mest var ute efter var att hitta certifieringar och stålkvaliten... Dock var det svårtolkat att läsa det tyska reklambladet hos vissemann..
thermopanels
viessmann
Något får mig att ana att de inte har miljöcertifikerats samt att metallen kanske är sämre, fast somsagt, svårt att veta när jag bara saxade ut i blindo...
Hur tolkar ni datan?
tjena, svårt att tro att de inte ska vara bra, de ser väldigt välgjorda ut. sen ansluter vi med 15mm rör, det räcker gott för ett element, du kommer troligtvis strypa mer ändå, annars blir flödet för stort, radiatorn måste ju få en chans att ge sig av med värmen....
du vill ju inte ha elementet för nära väggen, det måste ju kunna cirkulera luft där... det går variera avståndet, den övre är steglös och den undre har 4 hack som man ställer radiatorn i. 2,5 cm har jag våra från vägg.
viessmann är ju ansett som ett high-end märke, deras pumpar är av väldigt hög kvalitet, så jag har svårt att tro att de skulle slarva med sina radiatorer...
du vill ju inte ha elementet för nära väggen, det måste ju kunna cirkulera luft där... det går variera avståndet, den övre är steglös och den undre har 4 hack som man ställer radiatorn i. 2,5 cm har jag våra från vägg.
viessmann är ju ansett som ett high-end märke, deras pumpar är av väldigt hög kvalitet, så jag har svårt att tro att de skulle slarva med sina radiatorer...
ajust det är ju sant det att luft behöver lite utrymme för cirkulera, samt inte bra om det strömmar förfort... tänkte inte så långt...
Fast, jag vill att någon tolkar alla iso certifikat, någon som är o-partisk, hehe
Fast, jag vill att någon tolkar alla iso certifikat, någon som är o-partisk, hehe
skickade ett mail till viessmann för några dagar sedan men fick inget svar 
hur räknade ni ut vilka element ni skulle köpa?
har precis måttat upp alla rum och får ta andra steget i beräknandet, har fått tips om hur man ska omräkna för anpassa till 1rörssystem... sen verkar det vara en gissning vilket wattbehov man har... gångra med 50 chansade en som svar till mig baserat på vad jag hade för isolering osv...
hur räknade ni ut vilka element ni skulle köpa?
har precis måttat upp alla rum och får ta andra steget i beräknandet, har fått tips om hur man ska omräkna för anpassa till 1rörssystem... sen verkar det vara en gissning vilket wattbehov man har... gångra med 50 chansade en som svar till mig baserat på vad jag hade för isolering osv...
50w/m2 är en fin shablonmodell, 80w/m2 är en annan, beroende på byggår (isolering) och sådär. Det du ska titta på i tabeller när du väljer radiatorer är vilken effekt dom ger vid DT30, sen kan du bre på lite till med tanke på att du har ettrörssystem, och ju lägre framledningstemp du har, desto effektivare fungerar värmepumpen.
Sen ska man multiplicera det uträknade värmebehovet med 1,något (1,07? minns inte riktigt) på andra elementet i slingan, sen tar du 1,whatever-det-nu-var x 1,whatever-det-nu-var i tredje elementet osvosv, eftersom varje element sänger framledningstempen lite.
Sen ska man multiplicera det uträknade värmebehovet med 1,något (1,07? minns inte riktigt) på andra elementet i slingan, sen tar du 1,whatever-det-nu-var x 1,whatever-det-nu-var i tredje elementet osvosv, eftersom varje element sänger framledningstempen lite.
mummel, det nämndes ju inget om DT30 i deras katalog ju...
http://files.getdropbox.com/u/354719/Viessmann_Radiatorer.pdf
förresten, hur räknar jag då i rum med flera element... berörande 1,07 räknesättet?
och hur ska jag räkna hallen som går lite hit och dit - ska jag bara räkna sektionen närmast ytterdörren=?
OCH... berörande rum med flera element, blir det inte felräknat då, som att jag utgår att varje enskilt element ska värma hela rummet, vds i vardagsrummet bör jag dela resultaten med 3?

http://files.getdropbox.com/u/354719/Viessmann_Radiatorer.pdf
förresten, hur räknar jag då i rum med flera element... berörande 1,07 räknesättet?
och hur ska jag räkna hallen som går lite hit och dit - ska jag bara räkna sektionen närmast ytterdörren=?
OCH... berörande rum med flera element, blir det inte felräknat då, som att jag utgår att varje enskilt element ska värma hela rummet, vds i vardagsrummet bör jag dela resultaten med 3?

Redigerat:
hej
det är ju totalen av alla rum som blir värdet för ett rum. vi ettrörs ska ju effekten som ett element är räknat att ge vid en viss ut-temp räknas ner med 1,07 för varje element det är efter pumpen, detta då det blandas ut mer och mer för varje element i slingan.
du kan inte köra 2.-rörs?
det är ju totalen av alla rum som blir värdet för ett rum. vi ettrörs ska ju effekten som ett element är räknat att ge vid en viss ut-temp räknas ner med 1,07 för varje element det är efter pumpen, detta då det blandas ut mer och mer för varje element i slingan.
du kan inte köra 2.-rörs?
1. nej antar att jag inte kan köra tvårörs utan att bygga om allt möjligt.
2. mina 1,07 uträkningar är gjorde i förebyggande då jag inte vet om jag ska gångra med 40w eller 50w utan bara förberett grunduträkningen.
3. lustigt nog upptäckte jag att vissa rum har högre effekt uträknad i ursprungs-skisserna på det befintliga värmesystemet... vill dock tro att det är bäst att utgå ifrån ens egna uträkningar - eller att mixa med bara de högsta resultaen oavsett om det är de nyuträknade eller de gamla.
annars blir det klurigare att veta hur mycket elementet sticker ut i slutändan ju.. anar att det bara är elementet dock...
========================
Uträknat för vedpannan - något jag inte vill tro på att jag ska följa...
2. mina 1,07 uträkningar är gjorde i förebyggande då jag inte vet om jag ska gångra med 40w eller 50w utan bara förberett grunduträkningen.
3. lustigt nog upptäckte jag att vissa rum har högre effekt uträknad i ursprungs-skisserna på det befintliga värmesystemet... vill dock tro att det är bäst att utgå ifrån ens egna uträkningar - eller att mixa med bara de högsta resultaen oavsett om det är de nyuträknade eller de gamla.
De anger djupen på elementen - är det inklusive fästet mellan element och vägg?Sovrum 1... enligt gamla papper behöver 933w vilket låter enormt..796,25w när man räknat själv...
Fönstret är 100cm brett, 79cm mellan bräda och golv = lämplig elementhöjd vore 54cm
Så, då går jag på tabell för 550mm höjd och 1000mm bredd...
Då hittar jag, 55/45, TYP 22, djup 105mm, 1000mm bred, 866w, 855kr.. fast på annan sida kostade den 1526kr...
Fanns ingen närmare 933 förutom en rejält tjockare som skulle sticka utanför fönsterbrädan och då hamna på över 1100w...
:-\
för kraftiga element kan jag strypa ner, antar jag?
annars blir det klurigare att veta hur mycket elementet sticker ut i slutändan ju.. anar att det bara är elementet dock...
========================
Uträknat för vedpannan - något jag inte vill tro på att jag ska följa...
Men när man räknade på egen hand, så som jag har läst er att jag ska räkna så blir det
sov 1. 12,25 x 50w = 612,5w (sägs att jag kunde räknat på 40w, dubbla ytterväggar) x 1,3 = 796,25w
sov 2. 10,91 x 50w = 545,5w (inklusive 1,07 ökningen) x 1,3 = 709,15w
sov 3. 9,91 x 50w = 495,5w (sägs jag kunde räknat på 40w, dubbla ytterväggar) x 1,3 = 644,15w
tvätt. 4,37 x 50w = 218,5w (inklusive 1,07 ökningen) x 1,3 = 284,05w
bad. 4,44 x 50w = 222w (inklusive 1,07x1,07 ökningen) x 1,3 = 288,6w
Redigerat:
Klicka här för att svara