Hej,

Det läcker i kopplingen mellan filer och inloppet till poolen precis efter filtret, i kopplingen. Vilka delar behöver jag för att byta stumpen mellan ventil och filter? Ska jag ha en hona eller hane mot filtret? Diameter på rör verkar var 50 mm. Kan man köpa dessa delar på Jula/Bauhaus? Antar att delarna jag behöver liknar dessa, men vilken diameter är anslutningen till filtret? Sen bara limma med PVC lim?

• 20260426_115032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260426_115846.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en invändig 1,5" anslutning mot centralventilen.

Varför ska du byta delarna fram till kulventilen? Om det läcker vid pilen är ju den första åtgärden att förbättra gängtätningen. Det är lätt hänt att spräcka flänsen på centralventilen med för mycket gängtätning, så lagom är bäst. Kan du få tag i flytande gängtätning för plastgängor så är det bäst.

Du borde också se till att rör och kulventil inte hänger i centralventilen, detta behöver avlastas med stötta eller hängsle. Blir tungt när det är vatten i röret.

Hur vet man om man spräckt flänsen på centralventilen? Jag menar ser man en spricka eller är det annat man ska leta efter? Jag bytte gängtejp, men det verkar inte ha hjälpt. Jag tycker handelen ser fin ut.

Om du spräckt den lär du se det som en fin spricka och det rör väl lite på sig om du drar lite i röret hit och dit, borde inte vara svårt att se så om det fortfarande kommer vatten från gängan så behövs ju lite mer gängtejp. Gängtejp ska ju lindas i MÅNGA varv i dessa dimensioner, men var som sagt försiktig när du drar ihop det.

...och, har du enstaka droppar när vattnet är kallt, skit i det, det blir tätt när vattnet är varmare....

Jag lindade 18 varv, är det rätt? Det droppar typ en droppe var 5e sekund när pumpen är på. Är det lite eller mycket?

Det är antagligen lite snålt. Skulle gissa på cirka 30. Man brukar sikta på att ha så mycket tejp att man precis kan skönja gängorna under tejpen, när man lindat rätt hårt. Dvs, nästan "slätt".

gick det väldigt trögt när du drog åt så skulle inte jag lägga på mer tejp. Svårt att förmedla vad som är "lagom".

M MagnusMaggie skrev:
Jag lindade 18 varv, är det rätt? Det droppar typ en droppe var 5e sekund när pumpen är på. Är det lite eller mycket?
Godkväll, gängtejp är värdelöst i plastdelar, använd Loctite 55 gängsnöre så får du tätt, finns hos de flesta butiker som säljer pool grejor

T teuvo tainio skrev:
Godkväll, gängtejp är värdelöst i plastdelar, använd Loctite 55 gängsnöre så får du tätt, finns hos de flesta butiker som säljer pool grejor
Hej. Glömde säga att det inte ska droppa överhuvudtaget

Det är en spricka i centralventilen. Är det svårt att byta den?

T teuvo tainio skrev:
Jag brukar använda vanligt lin.
Tycker det fungerar bra

M MrDizzy skrev:
Jag brukar använda vanligt lin.
Tycker det fungerar bra
Nej man ska inte använda lin på plastdelar eftersom lin sväller när det blir blött och riskerar att spräcka kopplingarna.

M MagnusMaggie skrev:
Det är en spricka i centralventilen. Är det svårt att byta den?
Du byter hela centralventilen. Det är inte komplicerat att byta, men du behöver ju gänga tillbaka dina delar. Centralventilen kostar cirka 1200kr sist jag kollade.

MathiasS MathiasS skrev:
Nej man ska inte använda lin på plastdelar eftersom lin sväller när det blir blött och riskerar att spräcka kopplingarna.
ah ok

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.