928 läst ·
6 svar
928 läst
6 svar
Vilka LED lysrör kan jag ha i mina armarurer
Hej,
Köpte 10st kompletta armaturer som jag satte in när jag byggde garaget för 3-4 år sen.
Det är 2x18w led rör i dessa och nu har mer än hälften av rören gått sönder.
Så skulle köpa nya nu men det var ju rörigt värre.
Jag har tydligen singel ended lysrör i mina armaturer. Fas o nolla i ena änden och i andra änden är stiften byglade.
Socklarna i armaturen är seriekopplade så det spelar ingen roll vilket håll man sätter i röret.
Men då är frågan?
Är dessa s.ka retrofit rör som oftast säljs med Led starters samma typ av rör?
Vad jag fattar ska jag kunna ha dessa rör i mina armaturer.
De rören har väl led drivningen inbyggd i ena ändan.
Köpte 10st kompletta armaturer som jag satte in när jag byggde garaget för 3-4 år sen.
Det är 2x18w led rör i dessa och nu har mer än hälften av rören gått sönder.
Så skulle köpa nya nu men det var ju rörigt värre.
Jag har tydligen singel ended lysrör i mina armaturer. Fas o nolla i ena änden och i andra änden är stiften byglade.
Socklarna i armaturen är seriekopplade så det spelar ingen roll vilket håll man sätter i röret.
Men då är frågan?
Är dessa s.ka retrofit rör som oftast säljs med Led starters samma typ av rör?
Vad jag fattar ska jag kunna ha dessa rör i mina armaturer.
De rören har väl led drivningen inbyggd i ena ändan.
Menar du att armaturerna var byggda för LED-rör och kom med LED-rör från första början? "Det är 2x18w led rör i dessa och nu har mer än hälften av rören gått sönder." Misstänker att du menar traditionella lysrör men skriver led rör. OSRAM SubstiTube LED finns nu med en T8 18W-version som klarar seriekopplade armaturer utan att dessa behöver byggas om.
Redigerat:
Nej, beskrivningen stämmer för LED rör. Vanliga rör har alltid matning i båda ändar.
Ja precis.D Daniel 109 skrev:
Det är led armaturer från början.
Står att det ska vara "Single side power supply only".
Så jag säkte på singel side rör men fick inte fram nåt.
Men nu har jag förstått att det är dessa retrofitrör där plastdelen i ändan på röret är längre som har matning på ena sidan.
Led startaren som ofta följer med är ju bara en dummy eller säkring så man kan använda rören med äldre armaturer.
Jag skulle säga att alla retrofitrör är kopplade så.
Klicka här för att svara