harry73
Anna_H Anna_H skrev:
När kommunen ansvarar för vägen tar de alltså INTE betalt, då är det skattepengar. Enda undantaget är när väg nyanläggs, men fortsatt underhåll kan de inte ta ut avgifter hos de enskilda villaägarna för. Därför överlämnar de gärna till en samfällighetsförening.
Snälla, läs vad jag skrev i de inlägg som citerades tidigare, så ser du att vi är överens om det.

I vårt fall har kommunen byggt vägen, men lagt över driften på en samfällighet. De som en gång i tiden köpte tomterna fick rabatt på 5kr/kvm för det.

• Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
S spuun skrev:
I vårt fall har kommunen byggt vägen, men lagt över driften på en samfällighet. De som en gång i tiden köpte tomterna fick rabatt på 5kr/kvm för det.
Då kommer er samfällighet (alla medlemmar) få ta alla fortsatta kostnader för vägunderhåll / reparation .

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då kommer er samfällighet (alla medlemmar) få ta alla fortsatta kostnader för vägunderhåll / reparation .
Ja, precis, det har varit så i 40 år. Många medlemmar tycker dock det är orättvist, så därför har jag börjat fundera på ett skriva ihop ett medborgarförslag om att kommunen bör utreda vilka samfälligheter som det är rimliga eller inte.

För egen del är det inte så noga, dock är det lite tråkigt att man från början varit slarviga att bygga upp underhållsfonden. Sen är det inte så lätt att få någon att vilja sitta i styrelsen heller.

• Gilla
  • Arg
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
S spuun skrev:
Ja, precis, det har varit så i 40 år. Många medlemmar tycker dock det är orättvist, så därför har jag börjat fundera på ett skriva ihop ett medborgarförslag om att kommunen bör utreda vilka samfälligheter som det är rimliga eller inte.

För egen del är det inte så noga, dock är det lite tråkigt att man från början varit slarviga att bygga upp underhållsfonden. Sen är det inte så lätt att få någon att vilja sitta i styrelsen heller.
Villaområdet jag byggde hus i var färdigplanerad ang vatten - avlopp - el - lyktstolpar - grusade vägar - avverkad skog (för en saftig peng)
Vi har själva skyltat - asfalterat - spärrat av vägen mitt i området . Vinterunderhåll - städning hyr vi in entreprenörer för . Vägbelysning + lampbyte är också en kostnad för oss . Klippa grönytor - vårstäda .

Visst är det orättvist att andra får detta genom kommunens omsorg och vi får betala för våra egna vägar :rolleyes:
Tycker vi borde få mindre skatt vi som bor så (y)

Här är det lika många som ställer upp för styrelseuppdrag :rofl:

Redigerat:
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sedan 1987 när PBL infördes så gäller huvudregeln att kommunen måste ta ansvar för allmän plats som t ex gator och parkmark när de gör nya detaljplaner. Enda undantaget är egentligen utpräglade fritidshusområden där kommunen kan göra undantag och ange att det ska vara enskilt huvudmannaskap för allmän plats så att det får lösas via gemensamhetanläggningar enligt anläggningslagen ("samfälligheter" i dagligt tal).

Det finns många områden med äldre byggnadsplaner som är gällande detaljplaner och där gäller enskilt huvudmannaskap för allmän plats än i dag. De fortsätter att gälla. Dessutom finns det rätt många kommuner som helt enkelt har struntat i PBL sedan 1987 och nydetaljplanerat med enskilt huvudmannaskap för allmän plats och därmed har flyttat över ansvaret för gator och grönområden till de boende trots att det inte är så som lagen anger att det ska vara. Men ingen överklagade ju detaljplanen när det begav sig så den vann laga kraft och kommunens kupp vann laga kraft.

Bidrag till vägföreningar från kommunen är nog rätt vanligt men jag undrar om de generellt verkligen ligger på en rimlig nivå för kostnadsneutralitet. Hos oss har de inte höjts sedan 90-talet och täcker snöröjningsfakturan en bra vinter. Tyvärr så täcker medlen ju inte de stora kostnaderna som är gatuunderhållet så det ligger som en tickande mångmiljonbomb, särskilt om det handlar om asfaltering. Skulle man dessutom köpa in en förvaltartjänst så skulle man ju hamna på helt andra summor för driften av anläggningen i dag.
I vår samfällighet täcker det totala kommunala bidraget ca 6-8% av den totala årskostnaden. Eller om man vill se det så, 25-35% av snöröjning eller 15% av årsgenomsnittet på beläggningsarbete. Jävligt orättvist är det, 300m bort ligger ett motsvarande område med helt kommunalt bekostade gator.

• Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Menar ni att kommunen betalar bidrag till samfällighetsföreningar utan att ha en andel i den?

Vår kommun betalar in en avgift till vår samfällighetsförening men det är enbart pga att kommunen också har en fastighet som är medlem i samfälligheten (förskola).

F
P Paulina123 skrev:
Menar ni att kommunen betalar bidrag till samfällighetsföreningar utan att ha en andel i den?

Vår kommun betalar in en avgift till vår samfällighetsförening men det är enbart pga att kommunen också har en fastighet som är medlem i samfälligheten (förskola).
Bidrag för vägar, inget annat.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
F fsn skrev:
I vår samfällighet täcker det totala kommunala bidraget ca 6-8% av den totala årskostnaden. Eller om man vill se det så, 25-35% av snöröjning eller 15% av årsgenomsnittet på beläggningsarbete. Jävligt orättvist är det, 300m bort ligger ett motsvarande område med helt kommunalt bekostade gator.
Intressant , bidrag :thinking:
Tror vår samfällighet missat det , sen 2008 :surprised:

Det finns andra särskilda skäl för enskilt huvudmannaskap än att det är fritidsområde, men kommunen måste motivera skälen. Detta görs ofta på slentrian och dåliga planer vinner laga kraft. Att kommunen bidrar till utbyggnad av allmän plats har setts som ett skäl i praxis men det är inte tillräckligt. Jag kan i viss mån acceptera enskilt huvudmannaskap och kommunen har vett att skriva bra avtal om utförande med exploatören men blir nästan förbannad annars. Ännu värre är nästan när kommunen bara lägger allt som kvartersmark istället för allmän plats för att slippa huvudmannaskapet. Till viss del kan jag förstå att kommunerna inte tycker sig ha råd, men då får det väl anses lämpligare att ta ut gatukostnader av fastighetsägarna. Det är ju i förlängningen mer eller mindre det som händer när en exploatör istället står för utbyggnaden i och med att de kostnaderna senare hamnar på försäljningarna.

Är det en detaljplan med enskilt huvudmannaskap (högst troligt) så har ni uppförsbacke. Det går att göra en planämdring men kommunen har förmodligen lågt intresse, om de inte har för avsikt att ta ett större grepp om huvudmannaskapet i hela närområdet. Och som allt inom förvaltning så tar det tid. Jag hade typ flyttat hellre. Men ja, orättvist och dåligt skulle jag sammanfatta att det är.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Intressant , bidrag :thinking:
Tror vår samfällighet missat det , sen 2008 :surprised:
Vi får heller inget bidrag för vägarna...

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
F fsn skrev:
Bidrag för vägar, inget annat.
Är detta något som de gör för att de är snälla eller är samtliga kommuner tvungna att betala bidrag för vägar?

Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
Det finns andra särskilda skäl för enskilt huvudmannaskap än att det är fritidsområde, men kommunen måste motivera skälen. Detta görs ofta på slentrian och dåliga planer vinner laga kraft.
Njae. Det är bara att läsa propositionen till ÄPBL så ser man att det i princip är just utpräglade fritidshusområden som det handlar om. Det är också så som det döms i t ex MÖD om någon överklagar. Argument som att kommunen har en tradition av enskilt huvudmannaskap för vissa orter eller att det är enskilt huvudmannaskap i ett angränsande område kan låta rimliga i en kommunalpolitikers öron men underkänns av MÖD. Men visst är det exakt som du beskriver, även dåliga planer vinner laga kraft om ingen överklagar.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Paulina123 skrev:
Är detta något som de gör för att de är snälla eller är samtliga kommuner tvungna att betala bidrag för vägar?
Det är en politisk prioritering helt enkelt. Politikerna känner på sina håll att det är rätt att stödja vinterhållningen för samfälligheter som förvaltar vägar som som är allmän plats i tätorter.

Sen finns ju statligt bidrag att söka också. I min kommun är lösningen den att tar man emot det statliga bidraget så får man inget kommunalt bidrag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.