3 441 läst ·
73 svar
3k läst
73 svar
Vilka elhandelsbolag är kommunägda?
De som producerar el kallas kraftproducenter.useless skrev:
Elhandelsföretag har imho ingen egen produktion, de handlar in elen via nordpool å säljer till konsumenter i hela Sverige.
Och det väl den punkten, att hela Sverige va marknaden, som hade betydelse för TS fråga.
Kan TS göra det?ClasseClas skrev:
. Hade detta varit bolaget TS sökte hade de nog pga sitt konkurrenskraftiga pris haft en större del kunder utanför kommunen, (vilket inte är fallet )eller så har de begränsningar VEM som kan bli kund, enkel marknadsekonomi.
Fråga inte mig, fråga TS. Det framgår inte var han bor.Z Zodde skrev:
Det är ju bara att knappa in postnumret så kommer det upp de avtal som finns att välja på för det aktuella postnumret.
https://www.seom.se/el/elhandel/priser-och-avtal/
Att du inte kan sajna upp för att du bor i Norge är en annan diskussion.
Jag håller med.useless skrev:
På samma sätt stör
Men det borde väl räcka med att kommunen äger elnätet, då är elhandelsverksamhet en helt naturlig service till de anslutna abonnenterna. Alternativet är förstås att kommunen anvisar kunderna till något annan elhandlare.Z Zodde skrev:
Däremot verkar det rimligt att kommuner inte har elhandel som isolerad tjänst.
Enbart elhandel är väl svårt att få lönsamhet i om man skall erbjuda bra villkor, kör rent spel och inte lurar sina kunder. I alla fall när det gäller rörliga prisavtal (månads- och kvartspris), som är prispressade.
Markaden har ju pressat ner påslaget till 5-10 öre fast samt nedåt 7 öre rörligt påslag (elcertifikat, profilkostnad mm). Intäkten skall täcka personalkostnad för att sköta faktureringen, marknadsföringskostnad, bokföring, personal för att svara på frågor, merkostnader för att driva in försenade betalningar, kreditförluster(t.ex kunder som går i konkurs), sköta avtal med energigrossister och sköta tillhörande bokföring. Om volymen dessutom är liten är det risk att det blir en förlustaffär för kommunen.
Redigerat:
Men infrastruktur å el som commodity e 2 helt skilda saker.H Husbonde21 skrev:
Att kommunen ska hålla på med egen elhandelsverksamhet (som bedrivs på konkurrensutsatt marknad) som service till de egna invånarna låter galet (av de skäl du anför) å därför gör ingen kommun det som INTE har nån form av egen produktion.
Menar du att elkunder hos Ale El skulle få någon form av återbäring? Hur och när sker det i så fall? Jag har varit elkund hos Ale El sedan 2023-10-01, och har aldrig fått någon sådan återbäring.Kvackatore skrev:
My bad - man måste teckna medlemskap, det sker inte automatiskt bara för man är elhandelskund hos dom, och du måste ha ett elnätsavtal, dvs. ha en anslutning till deras elnät. Var så länge sen jag tog del av andelarna att jag hade glömt det.H hhallen skrev:
https://aleel.se/bli-medlem/
Jag brukar få sådär 400-600 kr om året.
Tack för svaret.D Dilato skrev:
För den som inte orkar kolla själv:
- Det är bara delägare i Ale Els ekonomiska förening som kan få återbäring.
- För medlemskap krävs att man bor i ett område där Ale El är nätägare.
- För den som har 16 - 25 A huvudsäkring krävs för medlemskap att man köper 10 andelar a 300 kr/st.
- Om man flyttar till ett område där Ale El inte är nätägare, kan man lösa in sina andelar för 150 kr/st.
- Återbäring ges dels för nätägardelen och dels för elhandelsdelen.
- Återbäringen för en "genomsnittskund" anges till ungefär 500 kr/år. Det beskrivs som en kund med förbrukning ca 10 000 kWh/år och som har Ale El även som elhandelsleverantör. Det specificeras dock inte hur återbäringen fördelar sig på nät och elhandel.
Sammantaget verkar det inte vara någon kanondeal för kunden. Kanske kan det löna sig med medlemskap om man bor i Ale Els nätområde och är säker på att kunna bo kvar där under många år framåt.
Mja, Kungälv Energi bedriver elhandel i ett dotterbolag till deras 100% kommunägda elnätsbolag. De har visserligen ett (1st) 12år gammalt vindkraftverk som står stilla mer än det är i drift så någon minimal produktion har dom. Men samtidigt säljer de solceller till privatpersoner på konkurrensutsatt marknad, de förmedlar alltså inte kontakten till annat bolag utan fakturan kommer från näthandelsbolaget.Z Zodde skrev:
Enligt egna hemsidan producerar de hyfsat mycket el…Kvackatore skrev:
Mja, Kungälv Energi bedriver elhandel i ett dotterbolag till deras 100% kommunägda elnätsbolag. De har visserligen ett (1st) 12år gammalt vindkraftverk som står stilla mer än det är i drift så någon minimal produktion har dom. Men samtidigt säljer de solceller till privatpersoner på konkurrensutsatt marknad, de förmedlar alltså inte kontakten till annat bolag utan fakturan kommer från näthandelsbolaget.
Biobränsle
Visste du att Munkegärdeverket inte bara producerar fjärrvärme? Här utvinns också lokalproducerad el från biobränsle. I dagsläget produceras nio miljoner kWh el per år, vilket motsvarar ca. 4 500 hushåll.Vindkraft
Vindkraftverket Vindrosen i Kode producerar el till ca. 3 700 hushåll.Det finns kommunala bolag som har egen produktion och/eller elnät i egna kommunen, men som också bedriver handel för kunder i hela Sverige och då köper från andra producenter. Någon nämnde ett bolag. Ett annat exempel som jag kan utantill är Ljusdal Energi.Z Zodde skrev:
Och för mig är det intressant även om det bara är handeln de kan erbjuda mig. Men nu blir jag nyfiken på om något bolag ens kan erbjuda mig att sälja deras egen produktion där jag bor. Vet dock ej om den delen har betydelse.
Frågan var främst hur man hittar bolagen. Nu har jag i alla fall en lista från en människa samt en från en A.I. som jag kan granska manuellt.
Med det sagt så tror jag att som andra nämnt priserna inte skiljer sig mycket. Jag kommer ta det första jag hittar som har OK pris och tydlig/vettig information om hur prissättningen görs.
Redigerat:
Nej, så vitt jag vet måste ett elhandelsbolag erbjuda el till hela svenska marknaden, alla fyra elområden.C cpalm skrev:
(däremot kan dom välja att rikta marknadsföringen endast till abonnenter som t.ex har elnätavtal med kommunen)
Elhandelsbolaget levererar ju inte själva elen, de ser däremot till att det finns avtal med elproducenter i eller utanför Sverige att producera el i volym som matchar den elmängd deras kunder har behov av. Elhandelsbolag kan köpa in el på flera olika sätt: Nordpool (rörliga priser), Nasdaq Commodities (fasta priser) eller direkt från elproduktionsbolag.
Elhandelsbolag, nätbolag och elproduktionsbolag kommunicerar med varandra i första hand genom Edidel-systemet hos SvK.