Hej
Jag har en äldre fåtölj A2, innan 1963 (50 cm sits) och en soffa 6 (okänt år, men ädre). Är på väg att renovera dem. Jag ser att moderna varianter ofta har oljad ek. Nu undrar jag om någon vet vad som passar till dessa två? Alltså vilket sorts träslag och vilka färger som är tidstypiska. Jag får för mig att oljad ek inte var så vanligt förr. Gärna också information om vilken sorts färg man bör använda (har sett hammarlack på vissa bilder - vad är det?).
Hälsningar
Pär

• 260618 Bild A2 Norrtälje 500 kr.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pblomkvist Pblomkvist skrev:
Hej
Jag har en äldre fåtölj A2, innan 1963 (50 cm sits) och en soffa 6 (okänt år, men ädre). Är på väg att renovera dem. Jag ser att moderna varianter ofta har oljad ek. Nu undrar jag om någon vet vad som passar till dessa två? Alltså vilket sorts träslag och vilka färger som är tidstypiska. Jag får för mig att oljad ek inte var så vanligt förr. Gärna också information om vilken sorts färg man bör använda (har sett hammarlack på vissa bilder - vad är det?).
Hälsningar
Pär
Hej och välkommen till Byggahus!
Soffan tänker jag är typiskt färgsatt,
Använd linoljefärg, linolja och hyvlad kärnfuru.

Tack för svar. Menar du att jag borde måla den i två olika färger som på bilden? Jag tror inte att träet är original, utan utbytt någon gång.

Kom på några saker till: Vilken färg på stativet? Vilken sorts färg? Går det att måla med pensel på stativet?

Kom på några saker till: Vilken färg på stativet? Vilken sorts färg? Går det att måla med pensel på stativet?
Givetvis kan stativet pensel målas, från början var det nog blymönja men du får nog nöja dej med järnmömja och ett lager orange linoljefärg

Menar du att jag borde måla den i två olika färger som på bilden?
Smaksak, jag har använt egensågad ek och linolja på mitt bord i samma serie.

Här har du färgkoder:

https://cdn.kilamobler.se/wp-content/uploads/2013/10/22202235/Grythyttan-Farghistoria_ok.pdf

Jag revonerade några stolar genom att gå till en färghandel och be dem blanda till Drygolin i rätt kulör. Tog dock evigheter innan färgen härdade ordentligt (undrar om de blandade fel på något sätt...). Stativet sprayade jag med kallgalv eftersom de ursprungligen var förzinkade (mina är ej A2). Järnmönja + linoljefärg sitter bra på rostigt stål.

Grythyttan i Ek är en nymodighet, från början var de folkliga möbler, inte den dyra "designklassiker" med små äkthetsplaketter vi känner från samtiden :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.