Z Zodde skrev:
Whataboutism för å få fokus bort från egna tillkortakommanden.

Men TS frågor har en flera felaktiga förutsättningar. Nöjer mig med att kommentera den första.

Jag menar att INGEN kommun har ett elhandelsbolag isolerat. (Som man hade innan avregleringen) Kommunen har det BARA om man äger nån form av egen elkraftproduktion. (Här blir jag gärna motbevisad om jag har fel)

Å då är man vinstdrivande.
Men hur hittar man kommunägda elhandelsbolag?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Kommunägda elhandelsbolag är lika vinstdrivande som privat ägda. Dom får väl inte ens agera annorlunda än ett privat bolag.

• Gilla
lop3r
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men hur hittar man kommunägda elhandelsbolag?

Finns det kommunala elhandelsbolag öht? (Alltså bolag utan egen produktion). Jag tvivlar som sagt.

Kommunala kraftbolag finns det en hel del av.
Ett tips e å kolla Nordpools medlemmar.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Finns det kommunala elhandelsbolag öht? (Alltså bolag utan egen produktion). Jag tvivlar som sagt.

Kommunala kraftbolag finns det en hel del av.
Ett tips e å kolla Nordpools medlemmar.
Jo, det tror jag nog. De flesta elnätsbolag erbjuder ju elförsörjning också och jag har svårt att tro att de alla har egen produktion. Mitt kommunala bolag har dock lite sådan, men jag har fått för mig att all sådan produktion går in i fjärrvärmenätet då solpaneler mm ligger bredvid två fjärrvärmestationer.

Vad bolaget däremot gör är att de köper el från de boendes solpaneler. Men det är ju inte egen produktion.

pacman42 pacman42 skrev:
Jo, det tror jag nog. De flesta elnätsbolag erbjuder ju elförsörjning också och jag har svårt att tro att de alla har egen produktion. Mitt kommunala bolag har dock lite sådan, men jag har fått för mig att all sådan produktion går in i fjärrvärmenätet då solpaneler mm ligger bredvid två fjärrvärmestationer.

Vad bolaget däremot gör är att de köper el från de boendes solpaneler. Men det är ju inte egen produktion.
Överbevisa mig gärna. Jag tror du har fel men är inte säker.

Ge mig ETT kommunalägt elhandelsbolag (som erbjuder sina tjänster till hela Svea rike ) som har noll egen produktion så ger jag mig.

Z Zodde skrev:

Ge mig ETT kommunalägt elhandelsbolag (som erbjuder sina tjänster till hela Svea rike ) som har noll egen produktion så ger jag mig.
Karlsborg energi.

Flera av de andra jag tänkte på ägde några solpaneler, en vindsnurra eller har elproduktion på fjärrvärmeanläggningens bioenergi-panna. Inga större mängder, men de hade ändå viss produktion

ClasseClas
Z Zodde skrev:

SEOM (Sollentuna Energi och Miljö), formellt via Sollentuna Elhandel AB

https://www.seom.se/el/elhandel/priser-och-avtal/

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Karlsborg energi.

Flera av de andra jag tänkte på ägde några solpaneler, en vindsnurra eller har elproduktion på fjärrvärmeanläggningens bioenergi-panna. Inga större mängder, men de hade ändå viss produktion
4000 kunder INOM Karlsborg kommun (där jag f.ö. gjorde lumpen!) , 40 miljoner i omsättning..?

Nu var det dom som hade hela SVERIGE som marknad (å som TS efterfrågade) som avsågs…

Men även Karlsborg har ju egen produktion..?

Redigerat:
  • Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
SEOM (Sollentuna Energi och Miljö), formellt via Sollentuna Elhandel AB

[länk]
Men dom e ju elproducenter..?

ClasseClas
Z Zodde skrev:
Men dom e ju elproducenter..?
Nej

ClasseClas ClasseClas skrev:
Nej
Jo, du har dubbelfel

Först, (och viktigast) så är marknaden inte hela Sverige utan kommunen

Sen så äger man kraftproduktion ( om än liten vindkraft) PLUS avfallsförbränning som ger el.

Nu känns det som ni desperat försöker hitta loopholes till ingen nytta…

Textavsnitt om avfallshantering i Sollentuna kommun, där matavfall blir biogas och restavfall används till fjärrvärme och elproduktion.

• Text om elhandel hanterat av Sollentuna Elhandel AB, ett lokalt bolag verksamt för invånare och näringsidkare i Sollentuna kommun.
  • Text om Sollentuna Elhandel AB:s administration av vindkraftverk utanför Mora.
Redigerat:
  • Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu känns det som ni desperat försöker hitta loopholes till ingen nytta…

Spelar eventuell produktion någon roll för TS fråga?

U Svarta trasten skrev:
Men min fråga handlar egentligen om hur man hittar de kommunägda bolagen.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
ClasseClas
Z Zodde skrev:
Först, (och viktigast) så är marknaden inte hela Sverige utan kommunen
Nej, jag kan skriva elhandelsavtal för en fastighet utanför Sollentuna kommun.

Vad vill du komma fram till?

ClasseClas
Z Zodde skrev:
Sen så äger man kraftproduktion ( om än liten vindkraft) PLUS avfallsförbränning som ger el.
Nej, elhandelsbolaget administrerar kraftproduktionen. Det är inte samma sak som att äga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.