3 418 läst ·
73 svar
3k läst
73 svar
Vilka elhandelsbolag är kommunägda?
Men hur hittar man kommunägda elhandelsbolag?Z Zodde skrev:Whataboutism för å få fokus bort från egna tillkortakommanden.
Men TS frågor har en flera felaktiga förutsättningar. Nöjer mig med att kommentera den första.
Jag menar att INGEN kommun har ett elhandelsbolag isolerat. (Som man hade innan avregleringen) Kommunen har det BARA om man äger nån form av egen elkraftproduktion. (Här blir jag gärna motbevisad om jag har fel)
Å då är man vinstdrivande.
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Jo, det tror jag nog. De flesta elnätsbolag erbjuder ju elförsörjning också och jag har svårt att tro att de alla har egen produktion. Mitt kommunala bolag har dock lite sådan, men jag har fått för mig att all sådan produktion går in i fjärrvärmenätet då solpaneler mm ligger bredvid två fjärrvärmestationer.Z Zodde skrev:
Vad bolaget däremot gör är att de köper el från de boendes solpaneler. Men det är ju inte egen produktion.
Överbevisa mig gärna. Jag tror du har fel men är inte säker.pacman42 skrev:
Jo, det tror jag nog. De flesta elnätsbolag erbjuder ju elförsörjning också och jag har svårt att tro att de alla har egen produktion. Mitt kommunala bolag har dock lite sådan, men jag har fått för mig att all sådan produktion går in i fjärrvärmenätet då solpaneler mm ligger bredvid två fjärrvärmestationer.
Vad bolaget däremot gör är att de köper el från de boendes solpaneler. Men det är ju inte egen produktion.
Ge mig ETT kommunalägt elhandelsbolag (som erbjuder sina tjänster till hela Svea rike ) som har noll egen produktion så ger jag mig.
Karlsborg energi.Z Zodde skrev:
Flera av de andra jag tänkte på ägde några solpaneler, en vindsnurra eller har elproduktion på fjärrvärmeanläggningens bioenergi-panna. Inga större mängder, men de hade ändå viss produktion
SEOM (Sollentuna Energi och Miljö), formellt via Sollentuna Elhandel ABZ Zodde skrev:
https://www.seom.se/el/elhandel/priser-och-avtal/
4000 kunder INOM Karlsborg kommun (där jag f.ö. gjorde lumpen!) , 40 miljoner i omsättning..?pacman42 skrev:
Nu var det dom som hade hela SVERIGE som marknad (å som TS efterfrågade) som avsågs…
Men även Karlsborg har ju egen produktion..?
Redigerat: