Jag skulle montera ihop Harvias skorsten idag. Har en M2 med skydd monterade runt hela kaminen. Tänkte ha hela skorstenen isolerad.
När jag läser manualen står att man ska kapa den medföljande oisolerade skorstensröret till lämplig längd. Jag valde istället att köpa en kortare 20cm som passar bra i längd.

Men vad är egentligen tanken med den tjocka 20cm långa röret som medföljer till själva kaminen? Den är ju tjockare i stålet och känns som något man skulle vilja ha i botten. Men den passar inte ihop att montera direkt på den isolerade skorstenen. Funkar det att köra med den lite klenare oisolerade plåten i botten?

Går ju att köra med alla tre efter varandra, men då kommer den oisolerade delen hamna över skyddskanten. Då ökar nämligen reglerna för avstånd till vägg..

hoppas ni förstår hur jag menar!
 
(y)
D Davelino skrev:
Jag skulle montera ihop Harvias skorsten idag. Har en M2 med skydd monterade runt hela kaminen. Tänkte ha hela skorstenen isolerad.
När jag läser manualen står att man ska kapa den medföljande oisolerade skorstensröret till lämplig längd. Jag valde istället att köpa en kortare 20cm som passar bra i längd.

Men vad är egentligen tanken med den tjocka 20cm långa röret som medföljer till själva kaminen? Den är ju tjockare i stålet och känns som något man skulle vilja ha i botten. Men den passar inte ihop att montera direkt på den isolerade skorstenen. Funkar det att köra med den lite klenare oisolerade plåten i botten?

Går ju att köra med alla tre efter varandra, men då kommer den oisolerade delen hamna över skyddskanten. Då ökar nämligen reglerna för avstånd till vägg..

hoppas ni förstår hur jag menar!
svarar mig själv! såg precis en video från Klappträna att de använder den tunnare oisolerade röret i botten i installationen . Antar att har koll på grejerna. Då kör jag på det!(y)
 
D Davelino skrev:
vad är egentligen tanken med den tjocka 20cm långa röret som medföljer till själva kaminen? Den är ju tjockare i stålet och känns som något man skulle vilja ha i botten.
Jag tror det är till för när man använder den bakre utgången och ansluter ugnen till en murad skorsten. Så att du inte använder den biten i kombination med en stålskorsten är rätt.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Ja, så är det säkert! Tack för svar!:D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.