Söker lite hjälp här på forumet gällande vår situation!

Jag och min sambo bor i ett hus som jag köpte 2014. Under 2020-2022 är det totalrenoverat.
Det mesta är gjort ur egen ficka samt blancokredit om 400.000kr.
Marknadsvärdet på huset är idag ca 4.3milj.
Jag har ett bolån på 1.75milj.
Min sambo har blancolån om ca 700.000kr, mest pga tidigare separation.

Nu till saken, jag vände mig till min nuvarande bank (handelsbanken) och frågade om vi kunde belåna upp på huset för att bli av med våra kreditskulder + att få lös några 100.000kr för att bygga nytt garage.
Där blev de tvärstopp.
Efter de har jag även frågat länsförsäkringar och danske bank med samma resultat.

De vi begär är ett totalt bolån om 3milj (under 70%) av markv.

Vi är båda utan betalningsanmärkningar.
Jag har en statlig anställning med inkomst på 41.500kr/mån
Och hon är fast anställd med inkomst på 35.500kr/mån.
1 barn i huset. Och inga andra konstigheter.

Har någon här på forumet tips på vilka banker som går att föra en dialog med?

T Tuchpad skrev:

Jag och min sambo bor i ett hus som jag köpte 2014. Under 2020-2022 är det totalrenoverat.

Nu till saken, jag vände mig till min nuvarande bank (handelsbanken) och frågade om vi kunde belåna upp på huset för att bli av med våra kreditskulder + att få lös några 100.000kr för att bygga nytt garage.
Där blev de tvärstopp.
Efter de har jag även frågat länsförsäkringar och danske bank med samma resultat.

Har ni gjort en ny värdering på huset eller vad baserar du det nya marknadsvärdet på? Har du frågat hur banken ställer sig om du bara löser lånen (utan ytterligare lån till garaget)?

Bankerna är väldigt kinkiga.. med rätta antar jag. Jag fick hjälp med mitt bolån av Swedbank mot att jag bytte bank. Min gamla bank ville inte låna ut till mig.

Schablonmässigt borde det gå att få lånet, om jag tänker rätt. Jag misstänker att det är de stora blancolånen som banken ogillar.
Nu vet jag inte hur du redovisat dem för banken. I ett sådant läge tror jag att banken gärna vill se en sparförmåga ( hög amortering av blancolånen). Banken är troligen orolig att om du får lägga om blancolånen till bolån, så fortsätter beteendet att ta blancolån.

• Gilla
Nillea och 6 till
  • Laddar…
Jo, så långt förstår jag banken.
Tyvärr får man aldrig komma så långt som att förklara sin situation för dom.

Jag har amoterat ner mina blancolån ca 80.000kr sen sista halvåret.

Finns de nån bank som man kan föra en dialog med, och inte bara hänvisar till någon online ansökan som slås ner utan att man får föra ett ord?

H hempularen skrev:
Schablonmässigt borde det gå att få lånet, om jag tänker rätt. Jag misstänker att det är de stora blancolånen som banken ogillar.
Nu vet jag inte hur du redovisat dem för banken. I ett sådant läge tror jag att banken gärna vill se en sparförmåga ( hög amortering av blancolånen). Banken är troligen orolig att om du får lägga om blancolånen till bolån, så fortsätter beteendet att ta

Har du testat att ringa och prata med dem? Helst då nej got lokalkontor så att man får prata med någon bolåneansvarig och inte en telefonist. Jag tror som sagt att du behöver göra det tydligt att lånen inte beror på överkonsumtion (om det nu inte är det). Jag skulle inte heller vilja utöka lånen åt någon som lever över sina tillgångar.

• Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
Ställ frågan vad det skulle innebära att flytta "allt" du har till en ny bank (lönekonto/sparkonto/fonder) och översyn av befintliga lån.

När vi ansökte om bolån fick jag väldigt bra bemötande av SBAB. De var de enda som, enligt mig, pratade igenom allt med oss och faktiskt hade en dialog. Jämfört då med storbankerna som enbart tittade på tex siffror.
Det slutade med ett lån hos dem!

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
SBAB har varit väldigt tillmötesgående med oss. Kan varmt rekommendera dem!

Och du behöver inte flytta lönekonto, sparande och annat dit!

• Gilla
HasseL64
  • Laddar…
Vi flyttade alla lån till Landshypotek helt friktionsfritt. Inga problem att låna lite mer heller. De hanterar bara bolånet och kräver inte att man flyttar konton eller sparande. Helt transparent och konkurrenskraftig räntesättning som baseras på belåningsgrad, man behöver inte fjäska och ”förhandla”.

S
Handelsbanken har varit min räddning flera gånger.

Den krassa verkligheten misstänker jag beror på tre saker:

1. Det är sannolikt, tyvärr, ert ”beteende” som får bankerna att fly. Höga blancolån från början, ännu mer blancolån för att renovera och en önskan om ännu mer lån för att bygga ett garage.

2. Din sambo har låg kreditvärdighet med så mycket blancolån till den inkomsten

3. Det är bara du som äger huset.

För att få låna pengar behövs förtroende, faller man inte inom mallarna är detta än viktigare.

Med det sagt så är min erfarenhet att just Handelsbanken är flexibla och kan lösa sådant som andra banker inte vill ge sig in i.

Första steget är att ni släpper tanken på att låna för garaget i nuläget. Fokusera på att bli av med blancolånen. Eftersom ni blivit nekade redan är mitt förslag att ni ringer upp kontorschefen och ber om ett möte, det är bara denne som kan ge ok åt sådant som faller utanför mallen. Förklara läget att ni tänkt om och vill börja med att ordna upp i ekonomin kring blancolånen och be om rådgivning.

Förbered er noga inför ett sådant möte, ha koll på varenda krona, räntor på lån och hur det påverkar er totalekonomi. Resonera innan hur ni ser på ägandeskapet av huset. Kan du ta lån på huset och låna ut pengarna till din sambo så hon kan lösa sitt blancolån?

Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Kan rekommendera SBAB. I förhållande till de två banker jag har konton i har SBAB alltid gett bäst villkor och varit trevliga att ha att göra med.

• Gilla
StrigErik och 1 till
  • Laddar…
SBAB var enda banken som ville låna oss pengar när vi ville köpa ett hus.
Nackdelen med dem, i alla fall då för några år sedan, var de sanslöst långa telefonköerna plus att nån från banken ringde upp på fredag kväll klockan 20 och berättade att de inte kunde godkänna lånet, trots att vi hade kontinuerligt kontakt med dem genom hela processen. Så under helgen satt vi med ett påskrivet kontrakt men inget lån. Men det löste sig på måndagen, som tur var.

• Gilla
StrigErik och 1 till
  • Laddar…
T Tuchpad skrev:

Där blev de tvärstopp.

Enligt nya regler får man Max låna 4,5 x sin sammanlagda årsinkomst.

B bubble606 skrev:
Enligt nya regler får man Max låna 4,5 x sin sammanlagda årsinkomst.
Det stämmer inte riktigt. Du får låna mer men då får du 1% tillägg på amortering.

https://www.fi.se/sv/finansiell-sta...morteringskrav-for-hushall-med-stora-skulder/

Personligen har jag bra inkomst och förutsättningar för att ta bolån men upplevde ändå SBAB som bäst att ha att göra med så jag rekommenderar dem även om jag inte vet hur de är i postarens situation. SBAB gick igenom alternativ, förutsättningar mm på ett bra och förtroendegivande sätt medan andra banker var mer fokuserade på mina värdepapper.

• Gilla
Sofie_parhus_2020 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.