Farstatjej90
P Pligg85 skrev:
Den kris vi upplever är just pga frikostigt utlånade och svordomar som amorteringsfritt.

De som har koll på ekonomin och inte spelar rysk roulette med den upplever inte kris nu.
Är det bankerna som inte spelar roulette och har koll på ekonomin menar du?

Lever vi i samma dimension eller har Byggahus blivit något slags worm hole genom tidsrymden? 😅

Fattar inte heller vad det är som är ryskt med rouletten. De har ju bara spelat roulette.
 
  • Gilla
MaxBackstrom och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det bankerna som inte spelar roulette och har koll på ekonomin menar du?

Lever vi i samma dimension eller har Byggahus blivit något slags worm hole genom tidsrymden? 😅

Fattar inte heller vad det är som är ryskt med rouletten. De har ju bara spelat roulette.
Var ser du att bankerna har stora kreditförluster på bostadslån?

Om du inte kan hala fram fakta som ger stöd för stora kreditförluster så har bankerna varit försiktiga och omdömesgilla.

(Det är ju så, om man tittar här i forumet, en hel del klagomål på bankerna för att dom är omdömesgilla och försiktiga. De banker som är ovilliga till utlåning skändas, och de som går med på utlåning hyllas som bra banker).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
D daVinci skrev:
Var ser du att bankerna har stora kreditförluster på bostadslån?

Om du inte kan hala fram fakta som ger stöd för stora kreditförluster så har bankerna varit försiktiga och omdömesgilla.

(Det är ju så, om man tittar här i forumet, en hel del klagomål på bankerna för att dom är omdömesgilla och försiktiga. De banker som är ovilliga till utlåning skändas, och de som går med på utlåning hyllas som bra banker).
Förluster!?
De gör tvärtom stora pengar trots att hushållen går på knäna!
Ekonomisk kris= julafton för banken! Bra system! 👍👍👍👍👍
 
  • Gilla
olleg07 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förluster!?
De gör tvärtom stora pengar trots att hushållen går på knäna!
Ekonomisk kris= julafton för banken! Bra system! 👍👍👍👍👍
Då låter det som du har uppfattningen att bankerna varit omdömesgilla och inte lånat ut vårdslöst. Och därmed skött sig föredömligt.

Eller hur?
 
  • Gilla
olleg07
  • Laddar…
Farstatjej90
D daVinci skrev:
Då låter det som du har uppfattningen att bankerna varit omdömesgilla och inte lånat ut vårdslöst. Och därmed skött sig föredömligt.

Eller hur?
Nej tvärtom - de borde ta ansvar istället för att leka von Pluring.
Vem förutom en psykopat kan vara nöjd?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej tvärtom - de borde ta ansvar istället för att leka von Pluring.
Vem förutom en psykopat kan vara nöjd?
Dom gör ju bara precis vad riksbanken vill att de ska göra? Hade de sänkt sina spreadar på bolånen så hade riksbanken behövt höja mer för att få samma effekt.

Visst du kan förstatliga bankerna så att vinsterna går tillbaka till samhället men meningen är ju att folk ska få mindre pengar kortsiktigt så hade ju inte hjälpt i det avseendet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Dom gör ju bara precis vad riksbanken vill att de ska göra? Hade de sänkt sina spreadar på bolånen så hade riksbanken behövt höja mer för att få samma effekt.

Visst du kan förstatliga bankerna så att vinsterna går tillbaka till samhället men meningen är ju att folk ska få mindre pengar kortsiktigt så hade ju inte hjälpt i det avseendet.
Marginalerna på just bolån har sjunkit för bankerna på senare år, men inte på inlåningen...
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
Farstatjej90
M MsTake skrev:
Dom gör ju bara precis vad riksbanken vill att de ska göra? Hade de sänkt sina spreadar på bolånen så hade riksbanken behövt höja mer för att få samma effekt.

Visst du kan förstatliga bankerna så att vinsterna går tillbaka till samhället men meningen är ju att folk ska få mindre pengar kortsiktigt så hade ju inte hjälpt i det avseendet.
Absolut, bankerna, samhällets beskyddare. Du har så rätt.
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Absolut, bankerna, samhällets beskyddare. Du har så rätt.
Jag brukar tycka att du gör bra inlägg men blir ju bara tramsigt att argumentera på detta sättet.

Jag har väl inte på något sätt sagt att banker skulle vara samhällets beskyddare?

Jag försökte bara påvisa att gör ingen skillnad om bankerna tjänar pengar eller ej för vad slutkonsument får betala.

Om vi ponerar att riksbanken istället var den enda banken som gav ut lån till konsumenter så skulle de behöva driva upp räntan till samma nivå som bankerna sätter för att de ska få samma effekt på ekonomin som de vill skapa.
Skillnaden nu är bara att de sätter den lägre för att de har inprisat att bankernas marginal kommer öka den ytterligare mot slutkund.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
M MsTake skrev:
Jag brukar tycka att du gör bra inlägg men blir ju bara tramsigt att argumentera på detta sättet.

Jag har väl inte på något sätt sagt att banker skulle vara samhällets beskyddare?

Jag försökte bara påvisa att gör ingen skillnad om bankerna tjänar pengar eller ej för vad slutkonsument får betala.

Om vi ponerar att riksbanken istället var den enda banken som gav ut lån till konsumenter så skulle de behöva driva upp räntan till samma nivå som bankerna sätter för att de ska få samma effekt på ekonomin som de vill skapa.
Skillnaden nu är bara att de sätter den lägre för att de har inprisat att bankernas marginal kommer öka den ytterligare mot slutkund.
Jag fattar inte varför det kan vara rätt att bankerna gör miljarder i vinst (VINST) varje kvartal när hushållen går på knäna.

Då är systemet fel och behöver ändras. Jag är faktiskt helt oförstående till de som är nöjda med att det är så här.

Det hade inte behövt vara så heller. Man behöver inte föreställa sig kommunism som alternativ. I Italien beskattade man bankernas övervinster i år t.ex. och jag tror ingen kan påstå att det inte är en fungerande marknad och ekonomi.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag är faktiskt helt oförstående till de som är nöjda med att det är så här.
Jag däremot har stor förståelse för att bankägare utan bolån är nöjda.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte varför det kan vara rätt att bankerna gör miljarder i vinst (VINST) varje kvartal när hushållen går på knäna.

Då är systemet fel och behöver ändras. Jag är faktiskt helt oförstående till de som är nöjda med att det är så här.

Det hade inte behövt vara så heller. Man behöver inte föreställa sig kommunism som alternativ. I Italien beskattade man bankernas övervinster i år t.ex. och jag tror ingen kan påstå att det inte är en fungerande marknad och ekonomi.
Bankerna har tyvärr vävts in i "systemet" och politiken lite för mycket. Det är nog för sent att hoppas på några större förändringar då det är en mycket speciell bransch. Jag har själv nästan 10 års erfarenhet från bank, "lyckades" ta mig ur sekten i tid dock ;=)
 
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte varför det kan vara rätt att bankerna gör miljarder i vinst (VINST) varje kvartal när hushållen går på knäna.

Då är systemet fel och behöver ändras. Jag är faktiskt helt oförstående till de som är nöjda med att det är så här.

Det hade inte behövt vara så heller. Man behöver inte föreställa sig kommunism som alternativ. I Italien beskattade man bankernas övervinster i år t.ex. och jag tror ingen kan påstå att det inte är en fungerande marknad och ekonomi.
Absolut kan vi ha en ideologisk diskussion om hur bankernas vinster skatt beskattas. Det gör ju dock ingen skillnad för situation vi har för tillfället.

En högre beskattning skulle förmodligen även driva upp bankernas marginaler ytterligare, allt annat lika.

Jag försökte ge dig ett exempel på en värld utan banker och att vi ändå skulle vara i liknanden situation då det är det man eftersträvar i samhället för tillfället banker eller ej. Det är inte bankernas vinster som jagat upp inflationen. Samhället vill att folk ska ha det tufft så att inflationen går ner för vi kan inte långsiktigt ligga på en ränta som är lägre än inflationen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bankerna har tyvärr vävts in i "systemet" och politiken lite för mycket. Det är nog för sent att hoppas på några större förändringar då det är en mycket speciell bransch. Jag har själv nästan 10 års erfarenhet från bank, "lyckades" ta mig ur sekten i tid dock ;=)
Ja, jag tror inte på förändring. Men det har blivit för mycket girighet! 😢
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja, jag tror inte på förändring. Men det har blivit för mycket girighet! 😢
De har förväntningar på att gå med vinst och göra bra resultat med rätt hård konkurrens.

Det är helt frivilligt att välja bank och omfattning på tjänster.

Av vinsterna som bankerna gör går ca 50-75% tillbaka till ägarna. Även där är det fritt fram att köpa aktier i bankerna för de allra flesta.

Det är väl en av de mest transparenta sektorer som finns.

Jag har själv bolån och aktieägare i flera banker. Inga konstigheter. Jag kräver som aktieägare att de gör bra resultat och kräver som privatperson och företagare att de har bra service och villkor.

Kan checka av alla kriterier
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.