Borde finnas mängder med trådar om detta men lyckades inte hitta någon bra.
Fysen lade tyvärr av i går kväll, och kylen krånglar till och från den med. Då grejerna är 13år gamla blir det nytt paket.
Men vitvaror är inget jag brukar köpa och har noll koll på detta. När min mormor sålde vitvaror var det cylinda som gällde, men detta är 30år sen och idag finns det mängder med fler tillverkare.
Är där något fabrikat som är bättre än alla andra? D.v.s. en rolls royce bland vitvaror. Eller framförallt, är där något fabrikat man ska undvika???
Någon som har bättre eller sämre service än den andra? Har idag husqvarna, och när frysen började småstrula redan i somras gav jag efter en vecka upp med att försöka få tag i en reparatör. Så husqvarna och elektrolux står väldigt långt ner på listan, men alla andra är kanske lika värdelösa?
"Köp svensktillverkat" säger omgivningen, vilket jag mer än gärna gör. Men hur vet jag vad som tillverkats i Sverige?
Vad är vitvarornas Rolls royce och vad är deras dacia?
Sida 1 av 11
-
29 jan 09:41 #1
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
Medlem · Nivå 16 29 jan 09:43
- Medlem okt 2016
- Skåne
- 4 082 inlägg
- 1 454 gillningar
- 24 bilder
29 jan 09:43 #2Inga vitvaror tillverkas längre i Sverige.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
Medlem · Nivå 16 29 jan 09:49
- Medlem okt 2003
- Blekinge
- 8 536 inlägg
- 510 gillningar
- 38 bilder
29 jan 09:49 #3Jag har Samsungs kyl och frys samt tvättmaskin. Allt fungerar utan problem! Jag upplever att det är hög kvalité på grejorna.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 16 29 jan 09:53
- Medlem okt 2016
- Skåne
- 4 082 inlägg
- 1 454 gillningar
- 24 bilder
29 jan 09:53 #4Ett tips är att handla av en lokal leverantör. Där är chansen större att du får ett "ärligt" svar på vilka grejor som funkar bäst över tid och det kan bli enklare att få service om så skulle behövas.
Elladorna är fokuserade på "box moving".- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 16 29 jan 09:55
- Medlem okt 2003
- Blekinge
- 8 536 inlägg
- 510 gillningar
- 38 bilder
29 jan 09:55 #5Instämmer, själv handlar jag i den lokala ELON-butiken.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
29 jan 09:56 #6
Men vill gärna ha ett lite hum om där är något man ska undvika.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 16 29 jan 10:02
- Medlem okt 2016
- Skåne
- 4 082 inlägg
- 1 454 gillningar
- 24 bilder
29 jan 10:02 #7En vanlig konsument byter inte så ofta vitvaror. Minnet är kort om hur grejorna funkar över tid. Det som man tycks komma ihåg är hur eftermarknaden funkar. Får man en dålig uppfattning av den så sätter sig detta på varumärket.
Generellt när det gäller service så brukar det vara enklast att få service på välkända och vanligt förekommande modeller/märke. Så det låter skumt att du inte fick löst ditt problem med Husqvarna/E-lux-enheten.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Besserwisser · Nivå 16 29 jan 10:05
- Medlem sep 2008
- Västernorrland
- 6 632 inlägg
- 2 866 gillningar
- 312 bilder
29 jan 10:05 #8En del "premiumprodukter" har fem års garanti vilket kan vara värt att satsa på. Bör indikera att det åtminstone inte är värsta skräpet.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
29 jan 10:14 #9
När jag då åkte till den lokala handlaren erbjöd han sig att sköta kontakten, men då började frysen kyla igen och jag hade lessnat på att krångla med skitet.
Att inte svara i telefon, eller ens ha en telefonsvarare är i alla fall enligt mig riktigt urusel service.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 11 29 jan 10:31
- Medlem nov 2015
- Västernorrland
- 2 877 inlägg
- 924 gillningar
29 jan 10:31 #10Det är samma skit allting numera. Finns inget premium på det viset som förr. Nu är fokus på att tjäna så mycket pengar som möjligt istället och premiumgrejerna idag har ju bara blivit sånt de tjänar ännu mer pengar på just för märket.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 16 29 jan 10:54
- Medlem okt 2016
- Skåne
- 4 082 inlägg
- 1 454 gillningar
- 24 bilder
29 jan 10:54 #11
På Electrolux hemsida kan du direkt boka en tekniker och söka hjälp om diverse problem.
Husqvarna AB har idag inget med vitvaror att göra, de sysslar enbart med gräsklippare, sågar och bevattning (Gardena).- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
29 jan 10:59 #12
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 16 29 jan 11:03
- Medlem okt 2016
- Skåne
- 4 082 inlägg
- 1 454 gillningar
- 24 bilder
29 jan 11:03 #13
När jag går in på den sidan får jag flera kontaktalternativ ute till höger; ringa på 0771-767676, kontaktformulär, chatt och Facebook.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
29 jan 11:14 #14
Är som sagt ett halvår sen jag försökte ringa dit, men det står samma nummer på husqvarna-electrolux som på electrolux.
Fick fram en karta som sa att närmsta servicepartner låg i malmö, dit den röststyrda växeln ville skicka mig när man knappade in sitt postnummer. Men det verkar inte finnas något i malmö längre.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 16 29 jan 11:23
- Medlem okt 2016
- Skåne
- 4 082 inlägg
- 1 454 gillningar
- 24 bilder
29 jan 11:23 #15Testade lite snabbt på electrolux.se att hitta närmaste servicepartner i Skåne/Malmö och kartan visar då att närmaste ligger i Ängelholm.
Skumt att det inte finns ngn på närmare avstånd.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka e-post
- Skicka SMS
Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. Bli medlem (gratis)