310 läst ·
3 svar
310 läst
3 svar
Hur viktigt är egentligen isolering i en elbastu utomhus?
Vissa verkar säga att isolering är självklart i bastu med elaggregat samtidigt så säljs de massa färdiga bastus och byggsatser anpassade för el som inte är isolerade...
Hur stor skillnad gör det egentligen?
Jag ska bygga/köpa utomhusbastu som är max 2 x 2 meter. Liten för att jag 99% av gångerna bastar själv och för att spara utrymme och uppvärmningstid.
Jag bastar ca 4 gånger per vecka året året runt men behöver inte basta de relativt få dagarna med minusgrader (eller varma sommardagar...) och bastar i regel ca 20 minuter.
Och förutsätter isolering att man undviker stora fönster?
Enl. chat GPT skulle de skilja 500-2000 kr per / år i uppvärmningskostnader...
Hur stor skillnad gör det egentligen?
Jag ska bygga/köpa utomhusbastu som är max 2 x 2 meter. Liten för att jag 99% av gångerna bastar själv och för att spara utrymme och uppvärmningstid.
Jag bastar ca 4 gånger per vecka året året runt men behöver inte basta de relativt få dagarna med minusgrader (eller varma sommardagar...) och bastar i regel ca 20 minuter.
Och förutsätter isolering att man undviker stora fönster?
Enl. chat GPT skulle de skilja 500-2000 kr per / år i uppvärmningskostnader...
Dålig/ingen isolering gör att det tar längre att värma upp och kan vara svårt att få upp riktigt högt i temperatur men själv föredrar jag en som är lite dragig. Farfar hade en som var som en schweizerost, morfar hade en som var tät som en glasburk, helt olika värme när man väl var igång.
Klicka här för att svara