Hej! Håller på att gräva ut en kanal för eldragning mellan hus och garage och stötte på följande två rör. Det grå tror jag är för att leda bort regnvatten från stuprören (min gissning). Men så hittade jag även ett äldre tegelrör som gjort sitt. Blev ett hål när jag grävde så tog ett kort innuti.. Det verkar skarvat med plastmuffar ungefär varje meter bort. Ser torrt ut innuti. Bör man åtgärda skadan eller är detta ett gammalt som inte fyller nån funktion längre? Tänkte först så men plastmuffarna säger väl att det ändå inte är supergammalt. Huset är.byggt 80.
Det är nog en dräneringsledning från 1980. Plastdistanserna mellan tegelrören var den sista lösningen före tegelrören konkurrerades ut av perforerade plaströr.
Jag skulle dammsuga ut skräpet ur tegelröret och laga det. Hur laga? Kanske en stump plastavloppsrör som du sågar en slits i så att det kan sättas över det skadade tegelröret?
Jag skulle dammsuga ut skräpet ur tegelröret och laga det. Hur laga? Kanske en stump plastavloppsrör som du sågar en slits i så att det kan sättas över det skadade tegelröret?
Ja jag tänker så också. Tack för infon! 🙂Claes Sörmland skrev:
Det är nog en dräneringsledning från 1980. Plastdistanserna mellan tegelrören var den sista lösningen före tegelrören konkurrerades ut av perforerade plaströr.
Klicka här för att svara