Hej,
Jag har fått en vattenskada i min lägenhet så man har fått göra om allt. Föreningen har en kollektiv tilläggsförsäkring men för att den ska gälla fullt ut måste jag som innehavare kunna visa kvalitetsdokument. Sådant finns inte. Inget har gjorts i badrummet sedan huset byggdes men föreningen har haft bort dokumenten för hela huset.
I besiktningen(?) som gjordes då man kollade vattenskadan står det att det inte varit avikelser från byggstandard eller något sådant. Det räcker inte utan försäkringsbolaget LF vill ha sitt dokument. Har kontaktat de som gjorde alla badrummen i föreningen när det byggdes men ej fått svar. Troligen har de inte kvar dokument eftersom det är mer än 15 år sedan det byggdes.
Är det kört och bara lägga sig?
Mvh Leo
Jag har fått en vattenskada i min lägenhet så man har fått göra om allt. Föreningen har en kollektiv tilläggsförsäkring men för att den ska gälla fullt ut måste jag som innehavare kunna visa kvalitetsdokument. Sådant finns inte. Inget har gjorts i badrummet sedan huset byggdes men föreningen har haft bort dokumenten för hela huset.
I besiktningen(?) som gjordes då man kollade vattenskadan står det att det inte varit avikelser från byggstandard eller något sådant. Det räcker inte utan försäkringsbolaget LF vill ha sitt dokument. Har kontaktat de som gjorde alla badrummen i föreningen när det byggdes men ej fått svar. Troligen har de inte kvar dokument eftersom det är mer än 15 år sedan det byggdes.
Är det kört och bara lägga sig?
Mvh Leo
Hej!BirgitS skrev:
Bara mitt badrum, det är golvbrunnen som läcker åt sidan typ. Vid "inspektionen" som gjordes av skadan var "Avvikelser från branschstandard" besvarad med nej. I villkoren står det tyvärr (för mig) att det ska vara gjort hantverksmässigt (med andra ord, minns inte riktigt) och att kvalitetsdokument ska uppvisas.
Jag blir lite orolig när jag läser trådstart: Bostadsrättsföreningen styrelse förstår att föreningen måste återställa bjälklag, golv och väggar (ej innerväggar), avloppsledningar och tappvattenledningar trots att de har klumpat sig med försäkringen hoppas jag?!
Du som bostadsrättshavare står för tätskikt, kakel och övrig inredning. Har du egen bostadsrättsförsäkring kan du välja den istället för den dåliga som föreningen har tecknat.
Du som bostadsrättshavare står för tätskikt, kakel och övrig inredning. Har du egen bostadsrättsförsäkring kan du välja den istället för den dåliga som föreningen har tecknat.
Att försäkringen inte gäller betyder inte att föreningen kan strunta i sitt ansvar. Det betyder ju bara att föreningen måste betala allt själv istället för att deras försäkring täcker en del.L Leo Dicaprio skrev:
Hej!useless skrev:
Intressant. Den bild jag fått förmedlad till mig från Länsförsäkringar och föreningen är att den kostnad föreningen åker på (mot Länsförsäkringar) läggs på mig eftersom jag inte kan visa intyget. Länsförsäkringar sa att det är mitt ansvar att kolla upp allt sådant när jag köper lägenheten.
Hej!Claes Sörmland skrev:
Jag blir lite orolig när jag läser trådstart: Bostadsrättsföreningen styrelse förstår att föreningen måste återställa bjälklag, golv och väggar (ej innerväggar), avloppsledningar och tappvattenledningar trots att de har klumpat sig med försäkringen hoppas jag?!
Jag har en egen bostadsrättsförsäkring också på Trygg hansa, separat från föreningen, så att säga. Jag har inte begärt något där för jag tänker att de också kommer kräva våtrumsintyg.
Känslan är att föreningen kommer slänga på mig alla möjliga kostnader.
Redigerat:
Antar att det handlar om ett kollektivt tecknat bostadsrättstillägg, och då går tankarna osökt till t.ex. HSB som kör detta koncept. I mitt huvud låter det osannolikt att en enskild förening själva skulle upphandla ett sådant tillägg, men rätta mig gärna om min känsla är fel.Claes Sörmland skrev:
Oavsett håller jag med om att det är anmärkningsvärt att en kollektivt upphandlad försäkring innehåller "dåliga" villkor som skulle fått vissa medlemmar att välja en annan försäkring. I synnerhet om den upphandlats av en större intresseorganisation, t.ex. HSB.
Kontakta dem. Du väljer själv var du begär pengar om du är dubbelförsäkrad.L Leo Dicaprio skrev:
Föreningen kan inte slänga på dig alla möjliga kostnader. Vem som återställer vad är reglerat i föreningens stadgar. Det första steget är att föreningen nu river ur, torkar upp bjälklag och återställer golv och väggar (avlopp och tappvattenlediningar) så att de är redo för dig att sätta tätskikt och kakel på. Ju mer du vill "renovera" och ändra på badrummet ju mer kan lastas över på dig. Om du bara vill ha skadan fixad så står föreningen för allt detta.
Till detta kommer nu tätskikt, kakel och badrumsinredning som du står för.
Det är en kollektiv försäkring, det stämmer. Tror det är en tilläggsförsäkring till fastighetsförsäkringen. Men det är inte HSB utan en enskild förening. Riksbyggen finns med i bilden men de sköter nog bara ekonomisk förvaltning. Jag visste inte om att försäkringen fanns och jag missade att kolla att det fanns våtrumsintyg, vilket nog gäller alla i föreningen. Det ser rätt mörkt ut för mig tror jag, men det är som det är.C cpalm skrev:Antar att det handlar om ett kollektivt tecknat bostadsrättstillägg, och då går tankarna osökt till t.ex. HSB som kör detta koncept. I mitt huvud låter det osannolikt att en enskild förening själva skulle upphandla ett sådant tillägg, men rätta mig gärna om min känsla är fel.
Oavsett håller jag med om att det är anmärkningsvärt att en kollektivt upphandlad försäkring innehåller "dåliga" villkor som skulle fått vissa medlemmar att välja en annan försäkring. I synnerhet om den upphandlats av en större intresseorganisation, t.ex. HSB.
Vem är det som har sagt till dig att du måste ha våtrumsintyg? Det finns nog miljoner med badrum som inte har det i vårt avlånga land.L Leo Dicaprio skrev:Det är en kollektiv försäkring, det stämmer. Tror det är en tilläggsförsäkring till fastighetsförsäkringen. Men det är inte HSB utan en enskild förening. Riksbyggen finns med i bilden men de sköter nog bara ekonomisk förvaltning. Jag visste inte om att försäkringen fanns och jag missade att kolla att det fanns våtrumsintyg, vilket nog gäller alla i föreningen. Det ser rätt mörkt ut för mig tror jag, men det är som det är.
Aha, det är så den kommit in i bilden...L Leo Dicaprio skrev:
Men som @Claes Sörmland skriver, anmäl för allt i värden till din egen BR-försäkring.
I synnerhet nu om skadeutredningen kommit fram till att det inte finns någon brist i utförandet, utan att allt hänger på formaliteten att du inte kan uppvisa något intyg.
Bolagen skiljer sig åt när det gäller detta villkor, det är något som diskuterats en hel del här.
Istället för våtrumsintyg så kan man ju faktiskt kolla om det är rätt gjort eller ej när man river badrummet.
Intyget är ju bara för att visa upp ett intyg på att allt är rätt gjort då det inte kan kontrolleras utan att förstöra något.
Frågan är ju faktiskt om det är felbyggt eller ej. Inte vad ett papper säger.
Sen så uteblir ju inte ersättningen helt för att det är felbyggt. Du kan få höjd självrisk eller få sänkt ersättning.
Vad säger besiktningen som gjordes i samband med att skadan utreddes?
Där lär det framgå var och varför det har uppstått.
Intyget är ju bara för att visa upp ett intyg på att allt är rätt gjort då det inte kan kontrolleras utan att förstöra något.
Frågan är ju faktiskt om det är felbyggt eller ej. Inte vad ett papper säger.
Sen så uteblir ju inte ersättningen helt för att det är felbyggt. Du kan få höjd självrisk eller få sänkt ersättning.
Vad säger besiktningen som gjordes i samband med att skadan utreddes?
Där lär det framgå var och varför det har uppstått.