1 746 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Vid takbyte – byta alla plåtdetaljer eller endast vissa
Vet inte riktigt men du kan väl räkna på höjdskillnaden?Förstagångsboende skrev:
Men dom nya rekommendationerna så kan man längre inte ha för låga ströläkt som man använde förr nu rekommenderas 25x38 som minsta storlek, förr använde man ofta 12x50 men det kanske du inte bryr dig om?
Med dom nya rekommendationerna så bygger strö och bärläkt minst 50mm på höjden..
https://www.traguiden.se/konstrukti...lag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/laktning/
"Ströläkten och bärläkten har en höjd på 50 mm och råsponten 20 mm, vilket ger totalt 70 mm, och kanske underlagspapp på 1–2 mm? Så totalt blir det 71–72 mm?J Jansson69 skrev:Vet inte riktigt men du kan väl räkna på höjdskillnaden?
Men dom nya rekommendationerna så kan man längre inte ha för låga ströläkt som man använde förr nu rekommenderas 25x38 som minsta storlek, förr använde man ofta 12x50 men det kanske du inte bryr dig om?
Med dom nya rekommendationerna så bygger strö och bärläkt minst 50mm på höjden..
[länk]
Problemet är att jag inte vet den nuvarande höjden. Det enda jag hittar är besiktningsprotokollet med beskrivningen: 'Underlagstaket består av träfiberskivor utan yttre täckning av papp under takbeklädnaden.'"
Du hehöver någ lyfta på en panna och mäta!Förstagångsboende skrev:
"Ströläkten och bärläkten har en höjd på 50 mm och råsponten 20 mm, vilket ger totalt 70 mm, och kanske underlagspapp på 1–2 mm? Så totalt blir det 71–72 mm?
Problemet är att jag inte vet den nuvarande höjden. Det enda jag hittar är besiktningsprotokollet med beskrivningen: 'Underlagstaket består av träfiberskivor utan yttre täckning av papp under takbeklädnaden.'"
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Om jag får göra en avancerad killgissning så saknar dig idag ströläktFörstagångsboende skrev:
"Ströläkten och bärläkten har en höjd på 50 mm och råsponten 20 mm, vilket ger totalt 70 mm, och kanske underlagspapp på 1–2 mm? Så totalt blir det 71–72 mm?
Och bärläkten är 45/70..
Gissning baserad på hustyp..
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Om du undrar skillnaden mellan att justera plåtar i höjd , skrapa och måla befintligt plåtdetaljer eller sätta ny plåt så skall du välja ny plåt.
Klicka här för att svara