1 746 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Vid takbyte – byta alla plåtdetaljer eller endast vissa
Jag funderar på att byta taket på mitt mansardtak (hus byggt 1984). Taket har aldrig bytts och underlagstaket består av träfiberskivor utan papp. Besiktningsprotokollet från 2024 angav att takets skick var okej.
Hälften av de takfirmor jag kontaktat säger att plåtdetaljerna bör bytas (väggplåtar och ståndskiva på takkupan). Eftersom vi ska byta till råspont kommer taket höjas något, vilket kan göra att ståndskivan inte ligger helt tätt.
Den andra hälften menar att det räcker med skrapning, tvättning och målning av plåtdetaljer som är svåra att köpa (t.ex. ståndskiva på takkupan och plåtdetaljer till ventilation och skorsten). De menar att man kan använda lite lägre läkt vid ståndskivan eller att höjdskillnaden inte blir så stor.
Vad skulle ni rekommendera?
Hälften av de takfirmor jag kontaktat säger att plåtdetaljerna bör bytas (väggplåtar och ståndskiva på takkupan). Eftersom vi ska byta till råspont kommer taket höjas något, vilket kan göra att ståndskivan inte ligger helt tätt.
Den andra hälften menar att det räcker med skrapning, tvättning och målning av plåtdetaljer som är svåra att köpa (t.ex. ståndskiva på takkupan och plåtdetaljer till ventilation och skorsten). De menar att man kan använda lite lägre läkt vid ståndskivan eller att höjdskillnaden inte blir så stor.
Vad skulle ni rekommendera?
Redigerat:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Lägg.upp en bild på plåtens skicn
Här kommer några foton.
Varför vill du byta tak?
Mitt bedömdes som halvdåligt av besiktningen och bör hanteras inom nåt år. Detta var 2006 och har inga problem än.
Mitt bedömdes som halvdåligt av besiktningen och bör hanteras inom nåt år. Detta var 2006 och har inga problem än.
Jag är förstagångsägare av villa. Informationen jag fått från Internet säger att taket har passerat sin livslängd och att jag bör överväga att lägga om det. Taket är 41 år gammalt, det finns några äldre missfärgningar, men jag tror inte att det finns några aktiva läckage.V Ville_Vessla skrev:
Vi kan vänta, men det är bra att planera så att vi vet vad vi ska göra om det skulle uppstå läckage.
Ja men man kan ju skippa garantin på plåtar som målas och nöja sig med några års garanti för färgen bara..Förstagångsboende skrev:
Övriga delar av taket kan ju ha 15år utan att plåten har det, för det kommer inta att läcka igenom dom plåtarna som vi ser på bild bara dessa skyddas med färg så håller dom..
Överväga bör man alltid göra, men att faktiskt göra kan man ju vänta med det till det behövs. Mitt tak är lagt 1952 så 73år gammalt men den har ingen papp heller som kanske åldras.Förstagångsboende skrev:
Jag är förstagångsägare av villa. Informationen jag fått från Internet säger att taket har passerat sin livslängd och att jag bör överväga att lägga om det. Taket är 41 år gammalt, det finns några äldre missfärgningar, men jag tror inte att det finns några aktiva läckage.
Vi kan vänta, men det är bra att planera så att vi vet vad vi ska göra om det skulle uppstå läckage.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag skulle nog välja bort en firma som utrycker sig så. De kan ha en delpoäng i att om det blir en svårfunnen läcka, så finns en risk att man skyller på de icke bytta plåtdelarna. Men med tanke på vad det troligen kostar att byta de rätt komplicerade plåtdelarna så skulle jag inte byta ut dem. Om jag får gissa så handlar det om typ 50 000 - 100 000 för ett byte av plåten vi ser på bilderna?
Eftersom vi ska byta till råspont från bara träfiberskivor utan papp kommer taket höjas något, vilket kan göra att ståndskivan inte ligger helt tätt.J Jansson69 skrev:
Vi har också plåtdetaljer till avloppsventilation och skorsten. Det är inte lätt att ta tydliga bilder på dem.
Jag har ju däremot bytt pannor under åren men det jag ser av bilderna skulle jag överhuvudtaget inte ens fundera på byta tak.
Ja men då är det något helt annat höjs råsponten så kommer pannorna också högre upp så då blir ni tvungna att även byta plåt då dessa hamnar på en annan höjd..Förstagångsboende skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Vi bytte tak på vårt nuvarande hus år 2000 (köpte 1998). Det var då troligen från 1960, då en stor ombyggnad gjordes. Underlagspappen var slut. Bes. mannen menade att pappen som man kunde se igenom om man höll den mot solen tätade genom läskpappersprincipn nu, den absorberade vattnet istället för att leda bort vatten. Det höll i två år. Sedan trampade en sotare sönder en plåtskarv vid skorstenen, "läskpappret" mättades, vi valde att byta taket.
Vi köpte fritidshus 2020, byggt 1974. Takpannorna såg slitna ut med mycket mossa men det var tätt. Vi bytte taket 2022 när vi byggde ut, framförallt för att inte få två olika utseenden på taket. Vi kunde konstatera att taket var i gott skick, det skulle gått att köra i minst 10 år till utan byte. Nu är det ett rätt lättarbetat tak. Lågt hus, låg takvinkel. Så totalkostnaden för ca 100 kvm (nytt + gammalt) stannade på ca 30 000 kr. Snickaren som byggde ut lade underlagsduken och läkt. Jag rev pannor och lade nya och målade vent huvar osv.
Vi köpte fritidshus 2020, byggt 1974. Takpannorna såg slitna ut med mycket mossa men det var tätt. Vi bytte taket 2022 när vi byggde ut, framförallt för att inte få två olika utseenden på taket. Vi kunde konstatera att taket var i gott skick, det skulle gått att köra i minst 10 år till utan byte. Nu är det ett rätt lättarbetat tak. Lågt hus, låg takvinkel. Så totalkostnaden för ca 100 kvm (nytt + gammalt) stannade på ca 30 000 kr. Snickaren som byggde ut lade underlagsduken och läkt. Jag rev pannor och lade nya och målade vent huvar osv.
Ja, men några andra företag uppger att höjdskillnaden är så liten (jag vet inte hur man räknar), och även om det blir för högt kan de använda en lägre läkt under."J Jansson69 skrev: