C
A Armstrong skrev:
I endel andra länder så är det vanligt med acceptpris och bjuder spekulanten det priset så måste säljaren sälja.
Vilka länder är det?
Även i Sverige anses ju lockpriser olagliga, men att säljaren måste sälja till den spekulant som bjuder acceptpriset låter väldigt konstigt.
Måste man t.ex. sälja till en luffare som uppenbart inte har möjlighet att få fram köpeskillingen?

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men hon gjorde allt för att få bort oss
...och du anmälde henne till FMI??

K krambriw skrev:
Nej, bevisen var på indicie nivå. Att den där extra budgivaren var falsk skulle givetvis aldrig gått att bevisa. Märkligt beteende att försöka övertala banken att stoppa affären, men knappast olagligt. Att hon vägrade visa först, går alltid att bortförklara. Och hennes olika påpekanden om brister i huset, som i huvudsak var felaktiga blir ju inget bevls. Att vara extremt otrevlig är lite förvånande när det gäller en mäklare, eller annan form av försäljare är ju inte heller olagligt, bara märkligt.

Tillsammans med ett tiotal ytterligare märkliga utalanden från henne, så gav det ett mönster.

Att sedan mäklarfirman agerade på liknande sett med ett annat objekt, där säljaren också bodde utomlands förstärker mönstret. Med betoning av negativa egenskaper hos det huset.

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
För mig är en av de viktigaste principerna i detta att jag som säljer mitt hus bestämmer vem jag vill sälja det till. Jag säljer till den som totalt ger mig den bästa affären, dvs inflyttningsdatum, städning, avtalskrivning, uppförande på visningar, framtida grannproblem med mera - det är mitt hus och det är jag som avgör vem som ska få förvalta det i framtiden. Om jag tror att budgivare med det tionde högsta budet är en bättre affär för mig så väljer jag den. Jag väljer också en person som jag tror kan hantera huset eftersom ett gammalt hus alltid har lite problem och jag vill inte agera support i flera år

Alla krav på att det ska finnas nån annan än säljaren som betsämmer vem som ska köpa huset är emot alla principer om äganderätt

• Gilla
16386 och 11 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Som sista knorren, fast mest min skadeglädje.

Före kontraktskrivningen krävde jag att få alla dokument ett dygn i förväg för granskning (min firma's advokat fick granska) så var det med en fullmakrt från säljaren som då arbetade i Bryssel., Hon ursäktade att den bara fanns som fax. Men originalet skulle komma någon dag senare. Den faxade fullmakten var bevittnad. Jag frågade vilka som var vittnen, varvid mäklaren säger "det är min assistent, hon sitter här i rummet bredvid". Då frågade jag lite oskyldigt, "om hon nu flög ned till Bryssel igår för att bevittna när säljaren undertecknade fullmakten, vaför tog hon då inte med sig originalet hem?

Mäklaren gav mig en mörk blick och rev sönder fullmakten. Dagen efter fanns en fullmakt i original som hade skickats med kurirpost.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Maria T och 10 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Håller på att buda på en fastighet nu och funderar lite på ett scenario:

Om man är tre budgivare (1, 2 & 3) från början men sen blir det två budgivare (2 & 3) som trissar upp priset ganska mycket. Budgivare 2 leder men säljaren/mäklaren får inte tummen ur och gör ett avslut. Budgivare 2 meddelar mäklaren att hen hoppar av och drar tillbaka alla sina bud (hen är inte intresserad öht längre av okänd anledning).

Vad händer då? Försvinner då alla bud ner till budet som var närmast högre än budgivare 1's bud? Eller kan säljaren då acceptera det näst högsta budet från budgivare 3 och inte meddela att budgivare 2 hoppat av helt och hållet...?

Om mäklaren har skyldighet att informera att någon budgivare dragit tillbaka en eller flera bud så kan man ju som köpare använda sig av det som påtryckningsmedel... iofs med risk att man inte får köpa vilket kan bli tokigt om man är väldigt sugen...
Generellt sätt så om en hoppar av och drar tillbaka alla sina bud så förfaller den andra budgivaren bud också då den personer de budat emots bud försvinner. Då hoppar man ned till där budgivare 3 stannat och bjuder i så fall över det budet om de fortfarande står.

// mäklaren

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi var i liknande situation för ett antal år sedan vinnaren backade ur, vi sa då får det bli ny budgivning och den gången blev det så.

C cpalm skrev:
Vilka länder är det?
Även i Sverige anses ju lockpriser olagliga, men att säljaren måste sälja till den spekulant som bjuder acceptpriset låter väldigt konstigt.
Måste man t.ex. sälja till en luffare som uppenbart inte har möjlighet att få fram köpeskillingen?
Tex Frankrike. Om luffaren accepterar priset men inte kan betala blir det ingen försäljning. Mäklarens uppgift att kolla och sålla bort oseriksa kandidater. Vanligt i dn del länder att ha egen köparnäklare som förhandlar med säljar mäklaren ! I DK och FI gäller ett högt utg pris och i allmänhet budas under det och bästa oris vinner.

Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Generellt sätt så om en hoppar av och drar tillbaka alla sina bud så förfaller den andra budgivaren bud också då den personer de budat emots bud försvinner. Då hoppar man ned till där budgivare 3 stannat och bjuder i så fall över det budet om de fortfarande står.

// mäklaren
När jag råkade ut för en liknande sak så ansåg INTE mäklaren att så var fallet, snarare ansåg hon att så gjorde man absolut INTE.

Kort sammanfattning:

Jag budade på ett hus mot två andra personer, jag var budgivare två, och budgivare ett hoppade av snabbt så jag budade mot nummer tre.

Vi budade fram och tillbaka och tillslut sa jag till mäklaren att nej, nu vill jag inte gå högre och tackade för mej.

Typ 30min senare ringer mäklaren och säger typ

mäklare: "Grattis! ni vann budgivningen!!"

jag: Jaha ? men budgivare tre bjöd ju över mitt sista bud ?

mäklare: Ja, men dom hade inga pengar visade det sej, så du vann med ditt sista bud!

jag: men om dom inte hade några pengar så var ju inget av deras bud giltiga, då är mitt bud tillbaka på det som det var när budgivare ett hoppade av

mäklare: Nej, så funkar det inte!!

jag: jo det tycker jag nog, jag bjöd ju mot luftbud!

mäklare: Men du har ju bjudit den summan redan!

jag: Ja, mot bud som inte var giltiga för dom inte hade pengar..

mäklare: Men huset är värt det!

jag: jag trodde det var värt det någon tänker betala för det ?

mäklare: Så jag ska säga till säljarna att du inte vill köpa huset ?

jag: jag vill köpa det, men nu till budet som var när budgivare ett hoppade av

mäklare: Men så kan du inte göra, isåfall blir det ny budgivning och då blir det mycket dyrare!

jag: Blir det ? det kanske blir billigare ?

mäklaren: nej, det tror jag inte, ska vi ha en ny visning och budgivning då ?

jag: ja isåfall får det väl bli så, men du kanske skulle kolla upp att budgivarna har pengar först innan dom budar då

..varvid mäklaren kastar på luren i örat på mej.

..Det slutade med att vi gjorde en deal med säljarna (som mäklaren dessutom klantigt nog hade upplyst mej om redan hade köpt ny bostad) där jag betalade nånstans emellan budet där budgivare 1 hoppade av och där budgivare 3 "vann", dessutom lovade säljarna att lämna kvar en massa prylar som jag ville ha (snöslunga, vedklyv, gräsklippare, spadar, skyfflar osv)

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
S
GlennB GlennB skrev:
När jag råkade ut för en liknande sak så ansåg INTE mäklaren att så var fallet, snarare ansåg hon att så gjorde man absolut INTE.

Kort sammanfattning:

Jag budade på ett hus mot två andra personer, jag var budgivare två, och budgivare ett hoppade av snabbt så jag budade mot nummer tre.

Vi budade fram och tillbaka och tillslut sa jag till mäklaren att nej, nu vill jag inte gå högre och tackade för mej.

Typ 30min senare ringer mäklaren och säger typ

mäklare: "Grattis! ni vann budgivningen!!"

jag: Jaha ? men budgivare tre bjöd ju över mitt sista bud ?

mäklare: Ja, men dom hade inga pengar visade det sej, så du vann med ditt sista bud!

jag: men om dom inte hade några pengar så var ju inget av deras bud giltiga, då är mitt bud tillbaka på det som det var när budgivare ett hoppade av

mäklare: Nej, så funkar det inte!!

jag: jo det tycker jag nog, jag bjöd ju mot luftbud!

mäklare: Men du har ju bjudit den summan redan!

jag: Ja, mot bud som inte var giltiga för dom inte hade pengar..

mäklare: Men huset är värt det!

jag: jag trodde det var värt det någon tänker betala för det ?

mäklare: Så jag ska säga till säljarna att du inte vill köpa huset ?

jag: jag vill köpa det, men nu till budet som var när budgivare ett hoppade av

mäklare: Men så kan du inte göra, isåfall blir det ny budgivning och då blir det mycket dyrare!

jag: Blir det ? det kanske blir billigare ?

mäklaren: nej, det tror jag inte, ska vi ha en ny visning och budgivning då ?

jag: ja isåfall får det väl bli så, men du kanske skulle kolla upp att budgivarna har pengar först innan dom budar då

..varvid mäklaren kastar på luren i örat på mej.

..Det slutade med att vi gjorde en deal med säljarna (som mäklaren dessutom klantigt nog hade upplyst mej om redan hade köpt ny bostad) där jag betalade nånstans emellan budet där budgivare 1 hoppade av och där budgivare 3 "vann", dessutom lovade säljarna att lämna kvar en massa prylar som jag ville ha (snöslunga, vedklyv, gräsklippare, spadar, skyfflar osv)
Ja det är väl till slut något åt det hållet det blir. En återgång i pris men inte tillbaka på ruta 1 är min bild…

S
A Armstrong skrev:
Överlag tycker jag att budgivning bör regleras betydligt hårdare för att undvika oegentligheter:
- Högst bud vinner alltid. Säljaren ska inte kunna använda ont anande spekulanter för att få fram ett marknadspris och sen sälja till en släkting oavsett.
- Högst bud som dras tillbaka bör innebära någon form av straff, tex 1% av budet. Då skulle det bli mindre sällsynt med skumma bulvaner odyl.
Du beskriver en skrivbordsprodukt som aldrig skulle flyga. Säljaren är idag inte skyldig att välja högsta budet, tack o lov. Varför ? Jo, det finns andra parametrar - köpare villkorar om besiktning, andra konstiga villkorskrav i köpe kontraktet, olika önskan om tillträdes datum..etc etc. Hörde om en tokstolle som ville villkora köpet med vilken låneränta vid tillträdesdatum.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C
S Sinuhe skrev:
Tex Frankrike. Om luffaren accepterar priset men inte kan betala blir det ingen försäljning.
Med andra ord är det inte så enkelt som att säljaren är skyldig att sälja fastigheten till den som bjuder begärt pris, då?

Hittade följande sida som går lite på djupet av detta:
https://www.parlezmoideparis.com/en...ice-and-condition-of-the-mandate-worth-a-sale

Precis som i Sverige signerar man ett köpeavtal som "låser" affären juridiskt.
Till skillnad mot Sverige verkar dock fransk avtalsrätt ge en anbudsgivare vissa möjligheter att tvinga fram en accept eller begära skadestånd om säljaren inte accepterar ett "rent" anbud. Av sidan att döma verkar dock utsikterna att lyckas med detta vara små, och då i synnerhet om ingen "preliminär" accept har lämnats av säljaren. Dessutom:

"Cases in which the seller can refuse an offer to purchase at the set price
In certain specific cases, the seller may reject an offer to purchase at the price without incurring liability:
  1. Several competing offers: if several buyers simultaneously propose the asking price, the seller can arbitrate between these proposals, according to non-financial criteria (for example, financing deadlines or the solidity of the file).
  2. Suspensive conditions: a purchase offer including suspensive conditions deemed too restrictive (such as obtaining a loan within a tight timeframe) may be rejected, even if the price is in line.
  3. Change of mind or retraction: the seller may decide to withdraw the property from the market or reassess his intentions, as long as the offer has not been accepted.
  4. Sale through a real estate agent: if the mandate entrusted to the agent stipulates that all offers must be presented to the seller, the latter nevertheless remains free to refuse an offer, even at the price."
Särskilt intressant är ju 4) - om en mäklare sköter försäljningen har säljaren alltså tydligen alltid rätt att avfärda ett bud på acceptpriset.

Frågan är om den franska försäljningsprocessen är en förebild att sträva efter?
Den är ju känd för att vara allmänt dyr och krånglig med krav på notarie, m.m.
Så krånglig så att t.o.m. köparen normalt anlitar juridiskt biträde, som du är inne på.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Håller på att buda på en fastighet nu och funderar lite på ett scenario:

Om man är tre budgivare (1, 2 & 3) från början men sen blir det två budgivare (2 & 3) som trissar upp priset ganska mycket. Budgivare 2 leder men säljaren/mäklaren får inte tummen ur och gör ett avslut. Budgivare 2 meddelar mäklaren att hen hoppar av och drar tillbaka alla sina bud (hen är inte intresserad öht längre av okänd anledning).

Vad händer då? Försvinner då alla bud ner till budet som var närmast högre än budgivare 1's bud? Eller kan säljaren då acceptera det näst högsta budet från budgivare 3 och inte meddela att budgivare 2 hoppat av helt och hållet...?

Om mäklaren har skyldighet att informera att någon budgivare dragit tillbaka en eller flera bud så kan man ju som köpare använda sig av det som påtryckningsmedel... iofs med risk att man inte får köpa vilket kan bli tokigt om man är väldigt sugen...
Man bjuder alltid det man tycker fastigheten är värd. Visst vill man betala ”så lite som möjligt” men fortfarande.. man bjuder efter sin egen budget och vad man själv tycker den är värd!

Alla har ju olika syn på den saken.

Men vi stod för vårt bud även när nr 2 försvann.. (nr 2 hade bankproblem och fick dra tillbaka sin medverkan..)

Vi hade bjudit det vi tyckte vi ville betala (hade såklart både kunnat bet mer och mindre…) och ansåg inte det var värt att tjafsa och riskera att inte få huset alls (vi ville heller inte ha nya visningar osv!)

Mäklaren gjorde inte mycket väsen av sig alls.. mer än vidarebefordrade buden och infon att budgivare 2 tvingats dra sig ur helt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Hörde om en tokstolle som ville villkora köpet med vilken låneränta vid tillträdesdatum.
Jag hade en kollega i början av -90 talet som köpte strax innan finanskrisen slog till. Det kom några inledande stora räntehöjningar (boräntan höjdes från 15 till 17% över en natt) innan den beryktade 500% räntan infördes (som höjdes till 5000% under ett par dagar). Kollegan lyckades få in i sitt avtal att priset skulle justeras ifall räntan höjdes under perioden fram till tillträde, så att månadskostnaden skulle vara konstant. Det gjorde att priset för huset vid tillträde blev ca 7% lägre än vid kontraktskrivningen.

• Wow
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Självklart inte. Och om man vet eller tror sig råka ut för en sådan affär, så blir ju "ryggmärgsreaktionen" att man drar sig ur.

Men om det är ett hus man gillar, så kanske man trots allt vill göra affär. Och blir det ingen affär utan att man bjuder över sig själv så får man kanske vara lite pragmatisk?

När vi köpte vårt nuvarande hus för snart 30 år sedan, så var det en helskum mäklare. Hon ville köpa huset själv via bulvan. Lång historia. Men hon gjorde allt för att få bort oss, som spekulanter. Hennes sista desperata drag var att ringa till min bankman och försökte övertala henne att stoppa affären. Bankkvinnan var helt förbluffad.

När även det misslyckades, så dök det plötsligt upp en ny spekulant som bjöd över oss. Då hade hon framgångsrikt lyckats hålla huset borta från marknaden i 4 månader, och hade sitt bulvan bud 15% under begärt pris, vi kom och bjöd begärt pris. Den nya budgivaren som kom in lite mystiskt (fanns ingen annonsering då) bjöd över oss. Vi visste ju att den budgivaren var falsk. men kände oss tvingade att bjuda över, och det blev affär. OM vi hade lagt oss då, så hade hon givetvis backat tillbaka allt till sitt eget skambud, 15% under. Detta var på en starkt stigande marknad, alla hus i området gick upp 15 - 25% över begärt pris, utom just detta. Vi kom totalt undan med att köpa för ca 6% över begärt pris.

Men vi kände att eftersom hon hade jobbat så hårt på att få ned värdet av huset, så fick vi det till ett bra pris, trots att vi fick bjuda över oss själva.

Hon hade som sagt jobbat hårt på att inte få huset sålt. Säljaren bodde utomlands, en enda jätteliten annons som sattes in på typ påskdagen (detta var när annonsering i huvudsak gjordes i tidningar, hemnet hade precis börjat lite smått), på hemnet fanns huset med fel address. Påstods ligga i ett "utsatt område".

Jag hittade det av ren slump, filtrerade hemnet på hus i den prisklassen, och hittade detta, som "låg" i helt fel område. Men efter lite detaljstudier hittade jag var det verkligen låg. Mäklaren var helt chockad när jag ringde och vägrade först visa det, men jag bjöd begärt pris osett, med reservation att jag givetvis måste få se huset. Till slut vågade hon inte ignorera mitt bud, och vi fick se huset, med en mäklare som var extremt otrevlig, hon gjorde allt för att få bort oss.

Mäklarfirman ifråga (då liten, idag en av de 5 stora) satte detta i system, det fanns fler objekt med säljare utomlands som hanterades likadant.
Att den största affär man gör i sitt liv måste göras på en marknad som är i princip helt oreglerad är för mig ett mysterium. Det borde vara ett krav att alla som deltar i en budgivning måste ge sig till känna för alla andra som också deltagit i budgivningen. Mäklare borde vara tvungna att föra register på alla budgivningar - så att kontroll kan ske om en särskild mäklare ofta "drabbas" av avhoppade budgivare - och vilka dessa avhoppare i så fall är. Att delta i fejkad budgivning borde vara straffbart med samma påföljd som vid grovt bedrägeri, och skadestånden borde motsvara den summa som målsäganden har svindlats på. Det finns så mycket som skulle kunna göras för att sanera detta marknadsträsk från oseriösa affärer. Mäklarsamfundet etiska regler är ett skämt och ett alibi för att aktörerna ska kunna fortsätta lura framförallt köpare, men ibland även säljare, på miljontals kronor varje dag.

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.