Fairlane
A Armstrong skrev:
Noterat. Verkligen.
Sen vet ju varken du eller jag huruvida problemet existerar eller ej och i vilken omfattning. Inte heller vet vare sig du eller jag om det blir dyrare eller mer komplicerat.
Då tycker jag det är lämpligt att börja med att försöka ta reda på omfattning och hur, för att kunna fatta rimliga beslut.
A Armstrong skrev:
Ja, en gräns bör nog sättas oavsett. Att +/- 0,5-1% skulle vara en avgörande faktor har jag svårt att se.
Vi har tackat nej till ett bud på 100' extra för en lägenhet som såldes för under 3 miljoner.

Pengar är inte allt för många säljare så att tvinga dem att sälja till högstbjudande är jag som väldigt fel.
A Armstrong skrev:
Ja så är det, i huvudfrågan. Förövrigt kan man bara konstatera att det mesta som kommer från både dig och mig är sånt vi "tror". Tro inget annat.
Annars är det bara gulligt om det här enbart var ett försök till att vara rolig på min bekostnad.
Jag tycker bara att beslut bör fattas på bättre grunder.
A Armstrong skrev:
Nej inte nödvändigtvis. Vi pratar om öppna budgivningar.
Men om budgivningen enbart handlar om att få fram ett "marknadspris" för att sen sälja till vän eller släkting så jo.
Men det är inte en auktion, det är en budgivning.
Det finns mängder med andra faktorer som man som säljare kanske vill ta hänsyn till än pris.
Vinner jag en auktion på en bil hos kvd till exempel så vet jag (och säljaren) förutsättningarna fullt ut innan. Bilen levereras X dagar senare, ingen förhandling där om vad som är bäst för mig och säljare. Bilar och andra liknande objekt är enklare än fastigheter och bostadsrätter, enligt mig.
A Armstrong skrev:
Ja exakt, jag talar enbart för mig själv. Jag representerar inte några andra som det verkar som att du har fått för dig...
Åfasen, jag fick för mig att du ville att det skulle bli krav på att högsta bud skulle få köpa exempelvis. Du kanske talar för sig själv, men det påverkar många andra.
A Armstrong skrev:
Så du motsätter dig alltså att vi i Sverige har pålitliga oberoende besiktningsmän som både säljare och köpare kan lite på oavsett vem som anlitat dem? Tänk vad olika vi är.
Vill du ha mer halm till dockan?
Jag motsätter mig ett krav på alla bostäder ska besiktigas.
A Armstrong skrev:
Nu är det ju inte så att mina tankar om budgivning är ett färdigbearbetat lagförslag redo att implementeras inom kort - som jag får en känsla av är ditt utgångsläge för argumentationen.
Ok, det lät som att förslagen var tydliga, men då är jag med.
A Armstrong skrev:
"Nuvarande metoder" har i princip alltid fungerat "väl" enligt många ända sedan stenåldern. Alltid bökigt att ändra på "nuvarande metoder" och det kommer alltid finnas motstånd till nya regleringar, förordningar och lagändringar.
- Vadå införa förbud för cigarettrökning på krogen?! Det kommer bli restaurangdöden!
Fast där hade man mer än en känsla att gå på.
A Armstrong skrev:
Nej, bör vara en tidsgräns så fort buden kommit upp i acceptpris. 12-24 timmar känns rimligt, enligt mig.
Jag ska sälja mitt hus och har bokat visningar på onsdag och lördag. På onsdagen kommer en spekulant och lägger acceptpris. Ska visningen på lördag ställas in?

Jag antar inte, men visar lite på problemen med att hårt specifiera regler. Jag föredrar att köpare och säljare har ett friare spelrum, där mäklaren medlar.
A Armstrong skrev:
Självklart så sker det oegentligheter, frågan är mer i vilken omfattning.
Är allt transparent så kanske vänner och släktingar drar sig mer för att medverka i bluffen? Är det dessutom en potentiell straffavgift så kanske de drar sig ännu mer för att medverka?
Det är redan straffbart att lägga falska bud. Problemet är hur man avslöjar om ett bud är falskt eller inte. Jag kan lägga ett fullt legitimt bud på ett objekt som ägs av en släkting eller vän.
A Armstrong skrev:
Du är väl medveten om att fuffens rörande budgivningar kan ske på flera sätt än en?
Ja, men vi behöver förstå hur det fungerar bättre för att bygga bra motstånd.
A Armstrong skrev:
Hotbild? Du menar att förlorande budgivare nr.3 eventuellt kommer ge sig på vinnande budgivare eller förlorande budgivare nr.2?
Nej,
Jag talar om personer med skyddad identitet. Det kan vara väldigt farligt för dem om deras bostad röjs eller stad/område. Kvinnor mördas varje år av föredetta män som hittar den. Familjer tvingas flytta när deras adress, skola eller arbetsplats offentliggöra. Då är det bara att ta det viktigaste och flytta på en gång, inte om några dagar, veckor, månader.

Ju fler personer som kommer i kontakt med dessa ju större risker. Ju fler system där den informationen fin (säg mäklarnas system) ju större risker. Jag har i jobbsammanhang mött personer som sagt "de som har skyddat identitet ska ha det lite krångligt" när de vill införa ett nytt system som kanske underlättar för många men för det väldigt krångligt för dem med skyddad identitet. Mitt svar har varit 'Du menar att det redan är svårt nog för den som lever med skyddade personuppgifter, så vi ska inte medvetet göra det svårare?"

Man kanske inte tänker att det är så många, men kanske är det inte så många som drabbas av falska bud heller.
A Armstrong skrev:
Ja eller straffavgift. Med andra ord vore det bra om man behöver tänka sig för innan man slänger fram ett bud.
Man behöver väl alltid tänka sig för innan man lägger ett bud? Jag tror inte att en person som är redo att lägga ett falskt bud för att få upp köpeskillingen på kompisens bostad hindras av detta. När någon ringer för att fråga om man lagt ett bud så kan man ju låta bli att svara (många svarar inte på okända nummer) eller så säger man bara "Ja, jag la ett bud. Jag var intresserad, men priset blev för högt."
A Armstrong skrev:
Citerar mig själv:
Ja så är det, i huvudfrågan. Förövrigt kan man bara konstatera att det mesta som kommer från både dig och mig är sånt vi "tror". Tro inget annat.
Annars är det bara gulligt om det här enbart var ett försök till att vara rolig på min bekostnad.

Nej men om öppna budgivningar för fastigheter skulle vara lika reglerad så är jag beredd att tumma på budlista till förlorande budgivare.
Du ser, jag är inte helt fyrkantig.
Jag tycker det är stor skillnad på att sälja ett föremål och en bostad, varför jag inte kan se att allt ska regleras innan. Tillträdesdatum är kanske en av de tydligaste grejerna, men det finns väldigt mycket mer. En bekant skulle sälja en lägenhet och köparen uppförde sig synnerligen illa på mäklarens kontor när de skulle skriva kontrakt. Min bekant avbröt och sålde till ett lägre belopp till en annan person. Jag kan inte se att det skulle vara fel.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Enklaste lösningen på kravet på tidsgräns för att avsluta budgivningen är naturligtvis att sätta acceptpriset till 25 miljarder kronor. Får man det så är det så bra så då säljer man direkt. Och annars säljer man när det gått rimligt lång tid och man är nöjd med att inga budgivare vill höja sina bud. Det är inte onormalt att det kan ta ett tag för en budgivare att höja; de kan behöva prata med sin bank eller rent av en annan bank som är mer villig att låna ut pengar.

• Gilla
trilithium och 6 till
  • Laddar…
C
Anar att roten till den här typen av utspel är att en försäljning med t.ex. 5 spekulanter alltid slutar med att en blir glad och 4 besvikna. Och kanske känner sig kränkta och orättvist behandlade över att inte just de gick vinnande ur striden. Kanske låter som att jag raljerar, men har själv tampats med de känslorna.

Detta faktum kommer vi aldrig att kunna ändra på oavsett hur vi vänder och vrider på spelets regler. Om fastigheten så lottades ut skulle 4 av 5 tycka att det var något fel på lottningen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Ja jag gillar Kronofogdens auktioner. Synd bara att det är så få objekt så sannolikheten att finna något man faktiskt vill köpa är försvinnande liten.
Så kan det vara, beroende på vad just du letar efter. Det finns iaf både stor geografisk och ekonomisk variation på Kronofogdens försäljningar. Hela landet (nedanför odlingsgränsen i princip) finns representerat, samt värderingar från 50-100 000 upp till tiotals miljoner.
Men om du vill köpa något som inte säljs av Kronofogden får du finna dig i just de situationer du önskar undkomma.
A Armstrong skrev:
Jag ville bara uttrycka vad jag anser eventuellt skulle kunna skapa en säkrare budgivning där alla inblandade som lägger ner tid och engagemang kan känna att allt gått rätt till.
Är det ett problem för dig?
Svar ja, det är ett problem för mig. Därför att jag (och tydligen också den lagstiftande makten) håller äganderätten högt. Om jag som ägare beslutar att göra mig av med min bostad genom försäljning, anser jag att det tillhör äganderätten att få avgöra hur denna försäljning ska gå till. Som köpare har du inget annat att göra än att acceptera att a) ägaren bestämmer om egendomen är till salu, samt b) ägaren bestämmer hur affären ska gå till och vem som ska få köpa.
Känns detta problematiskt för dig?

• Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då tycker jag det är lämpligt att börja med att försöka ta reda på omfattning och hur, för att kunna fatta rimliga beslut.
Instämmer, när det är dags för att beslut ska fattas... 🙄
Fairlane Fairlane skrev:
Pengar är inte allt för många säljare så att tvinga dem att sälja till högstbjudande är jag som väldigt fel.
Jag har förstått att du tycker det. Du får tycka vad du vill. Bra va?
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker bara att beslut bör fattas på bättre grunder.
Men nu har inga beslut fattats än... 🙄
Fairlane Fairlane skrev:
Men det är inte en auktion, det är en budgivning.
Ja och jag tycker att det skulle fungera mer som en auktion.
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns mängder med andra faktorer som man som säljare kanske vill ta hänsyn till än pris.
Vinner jag en auktion på en bil hos kvd till exempel så vet jag (och säljaren) förutsättningarna fullt ut innan. Bilen levereras X dagar senare, ingen förhandling där om vad som är bäst för mig och säljare. Bilar och andra liknande objekt är enklare än fastigheter och bostadsrätter, enligt mig.
Allt är relativt men "mängder" är väl kanske inte ordvalet jag hade valt. Normalt sett handlar det oftast om tillträde och ibland om lösöre (framförallt på billigare objekt och dödsbon). Inte superkomplicerat enligt mig.

Ja bilar odyl känns normalt sett enklare än fastigheter men mest för att det oftast handlar om mycket mer pengar och att det är mer oreglerat, enligt mig.
Fairlane Fairlane skrev:
Åfasen, jag fick för mig att du ville att det skulle bli krav på att högsta bud skulle få köpa exempelvis. Du kanske talar för sig själv, men det påverkar många andra.
LOL så du är orolig för att mina åsikter här på byggahus kanske kommer påverka andra och i förlängningen att det blir en lagändring som går i linje med det jag har yttrat här?
Fairlane Fairlane skrev:
Vill du ha mer halm till dockan?
Jag motsätter mig ett krav på alla bostäder ska besiktigas.
Det är väl ingen som kommit med det påståendet va..?
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, det lät som att förslagen var tydliga, men då är jag med.
Mina förslag i den här tråden är hyfsat tydliga men innan de omvandlas till en motion (if ever) så lär de behöva bearbetas mer...
Fairlane Fairlane skrev:
Fast där hade man mer än en känsla att gå på.
Reaktionen är ändå densamma. Finns alltid folk som motsätter sig förändringar och regleringar.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ska sälja mitt hus och har bokat visningar på onsdag och lördag. På onsdagen kommer en spekulant och lägger acceptpris. Ska visningen på lördag ställas in?
Beror ju på. Är det uttalat att det ska ske en öppen budgivning efter visningen så anser jag att så ska ske oavsett om det inkommet ett bud som motsvarar acceptpris innan visningen.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag antar inte, men visar lite på problemen med att hårt specifiera regler. Jag föredrar att köpare och säljare har ett friare spelrum, där mäklaren medlar.
Ja det har inte undgått mig... 🙄
Fairlane Fairlane skrev:
Det är redan straffbart att lägga falska bud. Problemet är hur man avslöjar om ett bud är falskt eller inte. Jag kan lägga ett fullt legitimt bud på ett objekt som ägs av en släkting eller vän.
Och just det är ett av problemen, att det är svårt att bevisa. Just därför hade det varit bra med en mer reglerad budgivning.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men vi behöver förstå hur det fungerar bättre för att bygga bra motstånd.
Ja det är en bra början.
Fairlane Fairlane skrev:
Nej,
Jag talar om personer med skyddad identitet. Det kan vara väldigt farligt för dem om deras bostad röjs eller stad/område. Kvinnor mördas varje år av föredetta män som hittar den. Familjer tvingas flytta när deras adress, skola eller arbetsplats offentliggöra. Då är det bara att ta det viktigaste och flytta på en gång, inte om några dagar, veckor, månader.

Ju fler personer som kommer i kontakt med dessa ju större risker. Ju fler system där den informationen fin (säg mäklarnas system) ju större risker. Jag har i jobbsammanhang mött personer som sagt "de som har skyddat identitet ska ha det lite krångligt" när de vill införa ett nytt system som kanske underlättar för många men för det väldigt krångligt för dem med skyddad identitet. Mitt svar har varit 'Du menar att det redan är svårt nog för den som lever med skyddade personuppgifter, så vi ska inte medvetet göra det svårare?"

Man kanske inte tänker att det är så många, men kanske är det inte så många som drabbas av falska bud heller.
De som har skyddad identitet kan väl få behålla sin identitet skyddad. Problem solved.
Fairlane Fairlane skrev:
Man behöver väl alltid tänka sig för innan man lägger ett bud?
Nej inte som det är idag. I princip vem som helst kan lägga vilket bud som helst och sen ångra sig vilket kan ställa till det för säljaren.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte att en person som är redo att lägga ett falskt bud för att få upp köpeskillingen på kompisens bostad hindras av detta. När någon ringer för att fråga om man lagt ett bud så kan man ju låta bli att svara (många svarar inte på okända nummer) eller så säger man bara "Ja, jag la ett bud. Jag var intresserad, men priset blev för högt."
Ringer och frågar?
Tanken var att alla bud görs via bank-id och registreras i realtid, som någon påpekade i den här tråden att det typ redan alltid sker...
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det är stor skillnad på att sälja ett föremål och en bostad, varför jag inte kan se att allt ska regleras innan. Tillträdesdatum är kanske en av de tydligaste grejerna, men det finns väldigt mycket mer. En bekant skulle sälja en lägenhet och köparen uppförde sig synnerligen illa på mäklarens kontor när de skulle skriva kontrakt. Min bekant avbröt och sålde till ett lägre belopp till en annan person. Jag kan inte se att det skulle vara fel.
Jag tycker egentligen inte att det är så stor skillnad på att sälja föremål eller bostad. Största skillnaden är egentligen oftast prislappen. Hade bostaden kostat 15000 kr så vore det inga problem.
Det är också just pga de stora beloppen som jag anser att just budgivningsförfarandet bör regleras hårdare.

Lite fånigt egentligen att behöva ses fysiskt och signera en massa papper i dagens digitala samhälle. Skulle kunna räcka med digital signering och banköverföring.

Är man väldig känslig och tycker det är viktigare vem som köper än för hur mycket så kanske man skulle överväga att sälja utan budgivning.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Så kan det vara, beroende på vad just du letar efter. Det finns iaf både stor geografisk och ekonomisk variation på Kronofogdens försäljningar. Hela landet (nedanför odlingsgränsen i princip) finns representerat, samt värderingar från 50-100 000 upp till tiotals miljoner.
Fortfarande en piss i mississippi.
Men om du vill köpa något som inte säljs av Kronofogden får du finna dig i just de situationer du önskar undkomma.
Oh fan. Tack för upplysningen.
Svar ja, det är ett problem för mig.
Då tycker jag synd om dig.
Därför att jag (och tydligen också den lagstiftande makten) håller äganderätten högt.
(Ja tills lagstiftande makter kanske inser att det finns problem som kan regleras bort...)
Om jag som ägare beslutar att göra mig av med min bostad genom försäljning, anser jag att det tillhör äganderätten att få avgöra hur denna försäljning ska gå till. Som köpare har du inget annat att göra än att acceptera att a) ägaren bestämmer om egendomen är till salu, samt b) ägaren bestämmer hur affären ska gå till och vem som ska få köpa.
a) Yes, köper det. Svårt att tvinga någon att sälja något som inte är till salu om man inte tar till maffiametoder.
b) Inom rimliga gränser anser jag. Väljer en säljare öppen budgivning som försäljningsmetod så anser jag att budgivningen bör regleras mer och att högst bud köper.
Att man som spekulant och budgivare lägger ner tid och energi på ett objekt för att sen inte få köpa när man lagt högsta budet känns fel, enligt mig (men det borde du ha förstått vid det här laget).
Känns detta problematiskt för dig?
Sakfrågan är, kanske inte problematisk men fortfarande "störande" för mig. Det du skriver bekommer mig inte. Det är en viss skillnad.

A adron skrev:
Enklaste lösningen på kravet på tidsgräns för att avsluta budgivningen är naturligtvis att sätta acceptpriset till 25 miljarder kronor. Får man det så är det så bra så då säljer man direkt. Och annars säljer man när det gått rimligt lång tid och man är nöjd med att inga budgivare vill höja sina bud. Det är inte onormalt att det kan ta ett tag för en budgivare att höja; de kan behöva prata med sin bank eller rent av en annan bank som är mer villig att låna ut pengar.
Det skulle man kunna göra som säljare och då vet jag som spekulant vad jag ger mig in i eller snarer vad jag inte ger mig in i och kan spendera min tid på andra objekt.

Kortare budgivningstid skulle alltså kunna medföra ytterligare något positivt - att folk inte överbelånar sig. Bra där.

C cpalm skrev:
Anar att roten till den här typen av utspel är att en försäljning med t.ex. 5 spekulanter alltid slutar med att en blir glad och 4 besvikna. Och kanske känner sig kränkta och orättvist behandlade över att inte just de gick vinnande ur striden. Kanske låter som att jag raljerar, men har själv tampats med de känslorna.

Detta faktum kommer vi aldrig att kunna ändra på oavsett hur vi vänder och vrider på spelets regler. Om fastigheten så lottades ut skulle 4 av 5 tycka att det var något fel på lottningen.
Om du bemödar dig att läsa mina första tre inlägg i kronologisk ordning i den här tråden så tror jag du kommer inse att roten till mitt utspel inte handlar om det du syftar på.

J
C cpalm skrev:
Köparen får ju budlistan idag. Vad skall övriga budgivare med den till? För deras del är det ju överspelat.
Jag tror det finns mycket "skumrask" som kommer undan just pga att det inte är transparent och åtkomligt.

En annan väg att gå vore att en gemensam organisation får och har ett kontrollansvar för listor. Om DE får listan, ibland gör stickprov - speciellt om samma namn återkommer hos samma mäklare utan avslut - då skulle man kunna göra det svårare att ha riggade budgivningar.

Troligtvis är det sällsynt och en mycket liten andel som är kriminella... Men för de som blir drabbade är det oerhört allvarligt. Därav bör detta kontrolleras bättre, då det antingen inte görs eller görs på ett dåligt sätt iom att sådant här får hända;

Här är några exempel på icke seriösa mäklare;
https://www.expressen.se/ekonomi/toppmaklaren-emil-alcut-domd--till-fangelse-for-bedragerier/
https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/knarkfester-och-morkade-bud-har-ar-maklarna-som-fallts/
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/toppmaklare-doms-for-ekobrott/

• Gilla
Armstrong
  • Laddar…
Fairlane
A Armstrong skrev:
Instämmer, när det är dags för att beslut ska fattas... 🙄
Ok, men innan man börjar utreda olika alternativ så brukar man först se om det finns något reelt problem, iallafall i min värld.
A Armstrong skrev:
Ja och jag tycker att det skulle fungera mer som en auktion.
Är det bara försäljning av bostäder, ska vi inte göra alla försäljningar som auktioner?
Säljaren ska inte få välja vem de ska sälja till...
A Armstrong skrev:
Allt är relativt men "mängder" är väl kanske inte ordvalet jag hade valt. Normalt sett handlar det oftast om tillträde och ibland om lösöre (framförallt på billigare objekt och dödsbon). Inte superkomplicerat enligt mig.
Det kan också vara att man vill ha en viss granne om man bor kvar i grannhuset. Det kan vara att man föredrar att en barnfamilj flyttar in, eller vad som helst. Framförallt är det, och bör vara, säljarens beslut.

Det är inte helt trivialt att sätta inflyttningsdatum och sen inte kunna förhandla för att högst budgivare alltid ska vara den som får köpa. Säg att säljaren sätter ett datum som de önskar så kanske de tappar en intressent som vill flytta in tidigare eller senare, som kanske är beredd att betala rätt mycket för det, men denne kommer inte lägga ett bud högt om datumet är satt. Det finns väldigt många saker som kan komplicera saker.

Besiktning är en sådan sak också, jag har haft högsta bud, men de valde att sälja till ett lägre pris till någon annan som inte ställde upp krav på besiktning. Trist, men det är deras beslut, och bör vara.
A Armstrong skrev:
Ja bilar odyl känns normalt sett enklare än fastigheter men mest för att det oftast handlar om mycket mer pengar och att det är mer oreglerat, enligt mig.
Det är precis lika oreglerat att sälja en bil bortsett från några auktionssajter. Det är däremot sällan några diskussioner om tillträde när man köper/säljer en bil.
Jag tror dock att många som har en speciell bil som de vårdat ömt och känner starkt för hellre säljer den lite billigare till någon som de tror kommer uppskatta den som dem än till högstbjudande som verkar halvt ointresserad. Jag tycker det är helt rätt att säljaren får bestämma.
A Armstrong skrev:
LOL så du är orolig för att mina åsikter här på byggahus kanske kommer påverka andra och i förlängningen att det blir en lagändring som går i linje med det jag har yttrat här?
Nej, men jag får väl ge min åsikt också? Det är det normala i diskussioner.
A Armstrong skrev:
Det är väl ingen som kommit med det påståendet va..?
Nej, du har rätt att ingen kommit med ett påstående att alla bostäder ska besiktigas, men du skrev "Säljare borde alltid ha gjort en besiktning åtminstone för objekt med värde på >2M.". Jag tolkade det som att du tyckte det borde vara ett krav, men du kanske bara menade att du tyckte det var bra om det gjordes.
A Armstrong skrev:
Reaktionen är ändå densamma. Finns alltid folk som motsätter sig förändringar och regleringar.
Så är det. Jag tillhör dem som inte har något emot vare sig förändringar eller regleringar, men jag är för frihet också och anser inte att man ska reglera något utan bättre skäl "det här känns bra/dåligt"
A Armstrong skrev:
Beror ju på. Är det uttalat att det ska ske en öppen budgivning efter visningen så anser jag att så ska ske oavsett om det inkommet ett bud som motsvarar acceptpris innan visningen.
Då är vi ense om något iallafall 🙂
A Armstrong skrev:
Och just det är ett av problemen, att det är svårt att bevisa. Just därför hade det varit bra med en mer reglerad budgivning.
För att det fortfarande kommer vara lika svårt att bevisa?
A Armstrong skrev:
De som har skyddad identitet kan väl få behålla sin identitet skyddad. Problem solved.
Men du ville ju ha deras personuppgifter?
Ok, jag inser att alla inte har koll på detta med skyddade personuppgifter, men det är inget man talar om för vem som helst, hur som helst. Man nämner det inte för en mäklare i onödan till exempel. Blir man den som ska skriva kontrakt så kanske man gör det, vinner man inte finns ingen anledning att någon som inte har med saken att göra får veta något.
A Armstrong skrev:
Nej inte som det är idag. I princip vem som helst kan lägga vilket bud som helst och sen ångra sig vilket kan ställa till det för säljaren.
Det kan man även om alla legitimerar sig. Det du snarare efterfrågar är bindande bud, med de fördelar och nackdelar det innebär. Det är en större förändring.
A Armstrong skrev:
Ringer och frågar?
Tanken var att alla bud görs via bank-id och registreras i realtid, som någon påpekade i den här tråden att det typ redan alltid sker...
Ja, det var till och med jag som skrev det. Idag fungerar det så att de flesta lägger bud med hjälp av e-legitimation, men ingen utomstående kan då se vem som lagt bud. Den som sen skriver kontrakt om att köpa bostaden får se listan över budgivare och kan därefter kontakta andra budgivare för att se om det var bulvaner eller inte. Jag förstår fortfarande inte varför du ska få listan på andra budgivare om du kommer trea eller fyra i budgivningen. Du tror väl inte att den som vann budgivningen och sen skrev kontrakt och köpte är en bulvan?
A Armstrong skrev:
Jag tycker egentligen inte att det är så stor skillnad på att sälja föremål eller bostad. Största skillnaden är egentligen oftast prislappen. Hade bostaden kostat 15000 kr så vore det inga problem.
Bra, men då borde det var ok att det inte är auktion, de flesta föremål säljs inte på auktion.
A Armstrong skrev:
Det är också just pga de stora beloppen som jag anser att just budgivningsförfarandet bör regleras hårdare.
A Armstrong skrev:
Lite fånigt egentligen att behöva ses fysiskt och signera en massa papper i dagens digitala samhälle. Skulle kunna räcka med digital signering och banköverföring.
Ja det håller jag egentligen med om, men vid de tillfällen jag varit med om affärer så fastställs detaljer på mäklarens kontor. Det är inte nödvändigt, det går att göra med en massa mail fram och tillbaka eller ett videomöte eller vad som helst, men jag ser inte det som ett stort problem normalt.
A Armstrong skrev:
Är man väldig känslig och tycker det är viktigare vem som köper än för hur mycket så kanske man skulle överväga att sälja utan budgivning.
Man kanske fortfarande vill ha så bra betalt som möjligt?

• Gilla
orutti och 2 till
  • Laddar…
C
A Armstrong skrev:
Om du bemödar dig att läsa mina första tre inlägg i kronologisk ordning i den här tråden
Ja, hur går det i budgivningen?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, men innan man börjar utreda olika alternativ så brukar man först se om det finns något reelt problem, iallafall i min värld.
Suck. Det är ett reelt problem för mig. Läs mina 2 första inlägg.
Det handlar into enbart om kriminellt beteende som jag förvisso är övertygad om förekommer i budgivningssammanhang men som jag i nuläget inte kan bevisa även om det har rapporterats om det i media flertalet gånger. Det handlar även om vetskapen om att det kan förkomma oegentligheter då avsaknaden av regleringar tillsammans med mycket pengar förmodligen lockar till fuffens.
Utöver ovannämnda så stör jag mig på att säljare kan välja att sälja till en budgivare som lagt lägre bud utan någon som helst orsak och att man då står där med skägget i brevlådan och all tid, kostnad (bilkörning i kanske flera timmar) och engagemang helt bortkastad.

Det börjar gå rundgång nu.

Fairlane Fairlane skrev:
Är det bara försäljning av bostäder, ska vi inte göra alla försäljningar som auktioner?
Säljaren ska inte få välja vem de ska sälja till...
Jag pratar fortfarande endast om öppna budgivningar, medvetet valda av säljaren.

Din iver att försöka sänka mig med irrelevanta argument börjar bli löjlig.
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan också vara att man vill ha en viss granne om man bor kvar i grannhuset. Det kan vara att man föredrar att en barnfamilj flyttar in, eller vad som helst. Framförallt är det, och bör vara, säljarens beslut.
Rundgång som sagt.
Isåfall ska man enligt mitt tycke inte ha öppna budgivningar utan antingen slutna budgivningar (tex endast barnfamiljer) alternativt sälja till acceptpris där reglering i princip inte behövs.
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte helt trivialt att sätta inflyttningsdatum och sen inte kunna förhandla för att högst budgivare alltid ska vara den som får köpa. Säg att säljaren sätter ett datum som de önskar så kanske de tappar en intressent som vill flytta in tidigare eller senare, som kanske är beredd att betala rätt mycket för det, men denne kommer inte lägga ett bud högt om datumet är satt. Det finns väldigt många saker som kan komplicera saker.
Rundgång som sagt.
Tillträde är en av få faktorer som kan ha någon större betydelse för både säljare och köpare men egentligen ingen jättegrej då det oftast handlar mest om extrakostnader med dubbla boenden alternativt hyra ett boende för en tid.
Går kanske inte att lösa helt perfekt men troligtvis går det att lösa på nåt sätt. En lösning skulle kunna vara att om ena budgivaren har ett sånt ohyggligt behov av att få tillträde till ett specifikt datum så kan hen kontakta säljaren och komma överens om att hen lägger högst bud och eventuellt lägger si-och-så mycket mer än näst högsta bud så får budgivaren tillträde till det specifika datumet...
Fairlane Fairlane skrev:
Besiktning är en sådan sak också, jag har haft högsta bud, men de valde att sälja till ett lägre pris till någon annan som inte ställde upp krav på besiktning. Trist, men det är deras beslut, och bör vara.
Just därför borde alla bostäder >2M besiktigas av en pålitlig oberoende besiktningsman innan försäljning.
Fairlane Fairlane skrev:
Det är precis lika oreglerat att sälja en bil bortsett från några auktionssajter. Det är däremot sällan några diskussioner om tillträde när man köper/säljer en bil.
Du och ditt tillträde...
Det är fortfarande endast öppna budgivningar jag syftar på.

Din iver att försöka sänka mig med irrelevanta argument börjar bli löjlig.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror dock att många som har en speciell bil som de vårdat ömt och känner starkt för hellre säljer den lite billigare till någon som de tror kommer uppskatta den som dem än till högstbjudande som verkar halvt ointresserad. Jag tycker det är helt rätt att säljaren får bestämma.
Rundgång som sagt.
Men då tycker jag att bilägaren inte ska sälja bilen på en bilauktion... 🙄
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, men jag får väl ge min åsikt också? Det är det normala i diskussioner.
Det var ingen åsikt. Det var ett påstående att det påverkar många andra... 🙄
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, du har rätt att ingen kommit med ett påstående att alla bostäder ska besiktigas, men du skrev "Säljare borde alltid ha gjort en besiktning åtminstone för objekt med värde på >2M.". Jag tolkade det som att du tyckte det borde vara ett krav, men du kanske bara menade att du tyckte det var bra om det gjordes.
Och med det så menade jag alla bostäder med ett utgångspris/acceptpris på >2M. Inte alla bostäder. En distinkt skillnad.
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det. Jag tillhör dem som inte har något emot vare sig förändringar eller regleringar, men jag är för frihet också och anser inte att man ska reglera något utan bättre skäl "det här känns bra/dåligt"
Jaha.
Fairlane Fairlane skrev:
Då är vi ense om något iallafall 🙂
Där ser man. Otippat.
Fairlane Fairlane skrev:
För att det fortfarande kommer vara lika svårt att bevisa?
?
För att det kommer försvåra fusk och ställa större/seriösa krav på både säljare och köpare.
Fairlane Fairlane skrev:
Men du ville ju ha deras personuppgifter?
Ja men personer med skyddad identitet kan ju få dispens.
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag inser att alla inte har koll på detta med skyddade personuppgifter, men det är inget man talar om för vem som helst, hur som helst. Man nämner det inte för en mäklare i onödan till exempel. Blir man den som ska skriva kontrakt så kanske man gör det, vinner man inte finns ingen anledning att någon som inte har med saken att göra får veta något.
Då kanske man bör gå via ombud.
Du får det här att låta som världens grej.
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan man även om alla legitimerar sig. Det du snarare efterfrågar är bindande bud, med de fördelar och nackdelar det innebär. Det är en större förändring.
Just det.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det var till och med jag som skrev det. Idag fungerar det så att de flesta lägger bud med hjälp av e-legitimation, men ingen utomstående kan då se vem som lagt bud. Den som sen skriver kontrakt om att köpa bostaden får se listan över budgivare och kan därefter kontakta andra budgivare för att se om det var bulvaner eller inte. Jag förstår fortfarande inte varför du ska få listan på andra budgivare om du kommer trea eller fyra i budgivningen. Du tror väl inte att den som vann budgivningen och sen skrev kontrakt och köpte är en bulvan?
Som sagt det kan förekomma fler typer av fuffens i en budgivning. Budgivare 3 och 4 kan vara i maskopi med vinnande budgivare.
Ungefär som om man i hemlighet spelar tillsammans med några andra i poker...
Fairlane Fairlane skrev:
Bra, men då borde det var ok att det inte är auktion, de flesta föremål säljs inte på auktion.
Det behöver givetvis inte vara någon budgivning/auktion. En bostadssäljare ska kunna sälja sin bostad utan budgivning men om säljaren väljer budgivning så bör den regleras mer för alla parters skull.
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det håller jag egentligen med om, men vid de tillfällen jag varit med om affärer så fastställs detaljer på mäklarens kontor. Det är inte nödvändigt, det går att göra med en massa mail fram och tillbaka eller ett videomöte eller vad som helst, men jag ser inte det som ett stort problem normalt.
Det var mer en kommentar angående din bekant.
Fairlane Fairlane skrev:
Man kanske fortfarande vill ha så bra betalt som möjligt?
Ja eller så måste man välja.
Det är ju inte heller så att budgivning per automatik är det som alltid ger bäst betalt. Finns många gånger budvinnare som hade kunnat tänka sig att bjuda betydligt mer för objektet de har förälskat sig i men att de slapp då det var dålig uppslutning i budgivningen...

Redigerat:
C cpalm skrev:
Ja, hur går det i budgivningen?
Körde 12 timmar för att kika på fastigheten. Jag var helt flexibel om tillträdet. Brydde mig inte om flyttstädningen. Fanns en friskrivningsklausul. Fastigheten var inte besiktigad och jag behövde inte besiktiga. Spenderade 3-4 dygn med budgivning. Jag lade sista högsta budet.

Jag fick inte köpa.

Då insåg jag att jag bara var till för att sätta ett "marknadspris".

• Gilla
adron
  • Laddar…
Det låter som något som helt normalt kommer hända när budgivningen görs om att ha en fast sluttid. Du hade högsta budet 1 sekund innan budgivningen slutade. Sen la vinnaren 1 öre mer och vann.

Grattis, det är så det går till vid auktioner som slutar efter en bestämd tid.

A adron skrev:
Det låter som något som helt normalt kommer hända när budgivningen görs om att ha en fast sluttid. Du hade högsta budet 1 sekund innan budgivningen slutade. Sen la vinnaren 1 öre mer och vann.

Grattis, det är så det går till vid auktioner som slutar efter en bestämd tid.
Många auktioner har också funktionen att man kan lägga in vad man vill betala högst och är det någon som höjer lite i taget så bjuder du automatiskt mer tills det når ditt högsta belopp.

Även lägsta höjningar är vanligt förkommande som blir högre ju högre beloppet blir.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.