Deras minsta med nagelfil och sax är praktisk. Kan pilla ut stickor i fingrar också. Tandpetaren använder jag inte. De större är bara klumpiga men duger inte att klyva ved med.

DE73 DE73 skrev:
Är det en Spartan?
Ja, det verkar stämma, blev nyfiken att kolla upp. En årsmodell mellan 1976-1985 enligt de kännetecken man ser. Mitt minne tror att den är från slutet av 70-talet?

• Gilla
DE73
  • Laddar…
S Smoothie skrev:
Jag blev inspirerad och valde att lägga till min (45 år?) gamla Victorinox-kniv (med bra sax) och Knipex XS istället till mitt offpist-kit. Kompletterat av bitnyckel, bits, buntband, gorlillatejp och pannlampa. Totalvikt 350 gram och får plats i ett pennfodral från Ikea som ligger bra i botten på ryggsäcken.
Riktigt nice! Blir extra glad av att du har en Nitecore där 👌
Jag har alltid med min NU43

• Gilla
Smoothie
  • Laddar…
Cheesen
Den här har vart på bevakning länge... Verkar aldrig komma på nån kampanj..
https://amzn.to/4s8IDh2
Fickkniv från Victorinox, modell Ranger Grip 78, röd/svart. Har flera verktyg inklusive såg och öppnare. Produktbeskrivning och pris syns på Amazon-sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har vart sugen på att testa en sån väldigt länge, men tycker inte att priset går att motivera när man kunnat köpa en eka swingblade för halva priset.

Cheesen Cheesen skrev:
Den här har vart på bevakning länge... Verkar aldrig komma på nån kampanj..
[länk]
[bild]

Har vart sugen på att testa en sån väldigt länge, men tycker inte att priset går att motivera när man kunnat köpa en eka swingblade för halva priset.
Inte provat just denna men har en gammal Forester, samma verktyg men utan Philips-mejsel. Löser mycket i rimlig storlek.

Har haft min "Hunter" I drygt 30 år nu. Kanon med såg, buköppnare för fisk och vilt, samt tandpetare efter maten. Vad mer behöver man? 😉

• Röd schweizisk armékniv med flera verktyg, inklusive såg, knivblad och korkskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Har en Victorinox Rambler på nyckelknippan. Behövs sällan mer i vardagen.
[bild]
Ibland saknar man ett större och tunt knivblad. Där är deras fällbara skalknivar riktigt bra. I resekitet ingår även en Swisstool och bits/nyckelsats.
[bild]
Har också just en Rambler. Vill inte ha större i fickan och den har allt jag behöver när jag inte är hemma. Saxen är så jäkla praktiskt, inte minst när man fläker av en nagel etc. Pincetten kommer mer till användning än man tror.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
M Merkurius skrev:
Har också just en Rambler. Vill inte ha större i fickan och den har allt jag behöver när jag inte är hemma. Saxen är så jäkla praktiskt, inte minst när man fläker av en nagel etc. Pincetten kommer mer till användning än man tror.
Håller med 100%.

john68 john68 skrev:
Har haft min "Hunter" I drygt 30 år nu. Kanon med såg, buköppnare för fisk och vilt, samt tandpetare efter maten. Vad mer behöver man? 😉
Mycket trevlig modell. Har köpt den till bägge pojkarna här hemma.

• Gilla
john68
  • Laddar…
M Merkurius skrev:
Håller med, pincett (och korkskruv!), är det jag saknar från tiden med Victorinox. Övrigt tycker är bättre sedan jag gick över till Wave/Wave+

Saxen är bra på Victorinox. Min Leatherman och Gerber klarar inte att klippa alla material på ett smidigt sätt och ibland blir det sämre resultat. Tycker när man ser tester att Victorinox är måttstocken för saxar och få når ända fram?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
S Smoothie skrev:
Saxen är bra på Victorinox. Min Leatherman och Gerber klarar inte att klippa alla material på ett smidigt sätt och ibland blir det sämre resultat. Tycker när man ser tester att Victorinox är måttstocken för saxar och få når ända fram?
Sant, även saxen var bättre på V

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.