engs
Isakare Isakare skrev:
Blev av med en i Thailand, jag viste inte ens att jag hade den i ryggsäcken, men det var bara att gilla läget för att kunna gå vidare.
Ryggsäcken var från början ett komplett campingkitt med tallrikar glas bestick mm, Multi kniven låg i ett eget ett fack jag inte viste fanns.
Blev av med en i Santiago, Chile. Skulle flyga hem och var bakis utan dess like efter en blöt natt. Hade glömt flytta över den till det incheckade bagaget. Ansträngningen att gå tillbaka för att checka in multiverktyget kändes just då som att bestiga Mt Everest. Så dumpade den i en gigantisk behållare i plexiglas, full av prylar från andra i liknande situation.

Redigerat:
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jag blev av med en nagelsax en gång.
Vad var deras motivering? Fick du någon? För den ska man väl kunna ta med enligt reglerna?

• Gilla
DE73
  • Laddar…
engs engs skrev:
Blev av med en i Santiago, Chile. Skulle flyga hem och var bakis utan dess like efter en blöt natt. Hade glömt flytta över den till det incheckade bagaget. Ansträngningen att gå tillbaka för att checka in multiverktyget kändes just då som att bestiga Mt Everest. Så dumpade den i en gigantisk behållare i plexiglas, full av prylar från andra i liknande situation.
Det låter som att multiverktyget inte uppfyllde reglerna, utan att du bara glömde bort den då?

Det är ju helt klart en risk ifall man hoppar på tåget med modulärt multiverktyg som t ex Toxin, att man glömmer byta ut knivblad och annat vasst en av flygresorna. Man har ofta huvudet fullt av saker att tänka på ändå.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
engs
S Smoothie skrev:
Det låter som att multiverktyget inte uppfyllde reglerna, utan att du bara glömde bort den då?

Det är ju helt klart en risk ifall man hoppar på tåget med modulärt multiverktyg som t ex Toxin, att man glömmer byta ut knivblad och annat vasst en av flygresorna. Man har ofta huvudet fullt av saker att tänka på ändå.
Ja det var 100% mitt eget fel i det fallet. Mest ett minne som kom upp nu när det var på tal.

Flög internt inom Sydamerika på samma resa, så hade de metalldetektor som pep för var o varannan. Då stod personalen bara och vinkade förbi alla utan kontroll alls. Så kanske hade slappnat av. Gissar det var noggrannare när det var flyg till utanför Mercosur-området.

Redigerat:
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
S Smoothie skrev:
Vad var deras motivering? Fick du någon? För den ska man väl kunna ta med enligt reglerna?
De tyckte den var vass. (Den var spetsig.)

• Gilla
DE73
  • Laddar…
S Smoothie skrev:
Och den uppfyllde reglerna för att ta igenom säkerhetskontrollen? Men de tog den ändå? Vad var deras motivering?
Inte en aning, aldrig sett den, liknade en Victorinox kopia. Jag frågade inte, de slängde den och jag gick vidare.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
S Smoothie skrev:
Roxon ser intressant ut! Men knöligt att köpa från Sverige?

När det är så enkelt att byta enheterna/bladen/verktygen kan man kanske ha med sin multitool i handbagaget på flyget och tillfälligt byta ut de vassa sakerna mot andra grejor som man ändå kan ha nytta av under flygresa och transfer. Och ta med de vassa enheterna i det incheckade bagaget för att ha nytta av dessa under resten av vistelsen.

Frågan är om man ändå vågar ta med en multitool genom säkerhetskontrollen på flygresan, även om innehållet egentligen är godkänt enligt reglerna? Oavsett regler är man i praktiken utelämnad till personalens godtycke. Känns som att det dessutom varierar en del mellan flygplatser och länder. (Och möjligen om någon i personalen gillar ens multiverktyg.)

Man borde väl få ta med sax, box cutter osv, men tveksamt om det går igenom alla flygresor. Vad har ni för erfarenheter?
Hur stor nytta har du verkligen av ett multiverktyg under den perioden? Har du ändå någon incheckat och kniven klarar de flesta ländernas interna krav verkar det krångligt att skifta verktyg bara för att.
Du har dessutom inte så stor nytt av de lösa delarna om verktyget blir beslagtagit.

Beroende på var man åker så skulle jag fundera på att skippa knivbladet helt och då är jag ändå rimligt* knivintresserad.

*max 200 knivar.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Hur stor nytta har du verkligen av ett multiverktyg under den perioden? Har du ändå någon incheckat och kniven klarar de flesta ländernas interna krav verkar det krångligt att skifta verktyg bara för att.
Du har dessutom inte så stor nytt av de lösa delarna om verktyget blir beslagtagit.

Beroende på var man åker så skulle jag fundera på att skippa knivbladet helt och då är jag ändå rimligt* knivintresserad.

*max 200 knivar.
Bra med Multitool om du behöver laga flygplanet ;-)

S Smoothie skrev:
Roxon ser intressant ut! Men knöligt att köpa från Sverige?

När det är så enkelt att byta enheterna/bladen/verktygen kan man kanske ha med sin multitool i handbagaget på flyget och tillfälligt byta ut de vassa sakerna mot andra grejor som man ändå kan ha nytta av under flygresa och transfer. Och ta med de vassa enheterna i det incheckade bagaget för att ha nytta av dessa under resten av vistelsen.

Frågan är om man ändå vågar ta med en multitool genom säkerhetskontrollen på flygresan, även om innehållet egentligen är godkänt enligt reglerna? Oavsett regler är man i praktiken utelämnad till personalens godtycke. Känns som att det dessutom varierar en del mellan flygplatser och länder. (Och möjligen om någon i personalen gillar ens multiverktyg.)

Man borde väl få ta med sax, box cutter osv, men tveksamt om det går igenom alla flygresor. Vad har ni för erfarenheter?
Gillar verkligen inte att göra reklam för dem men Amazons svenska sajt har deras verktyg. Hängde på crowdfunding av GOAT som var först med att byta delar men gillade aldrig den.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:

*max 200 knivar.
Haha :)

Ja, det kanske är bättre att komponera ihop ett multiverktyg som fungerar hela tiden? Men problemet eller farhågan är att de ändå kommer ta multiverktyget, även om man följer reglerna.

Det viktigaste för mig är tång och sax. Helst vill jag även ha kartongöppnare och kort kniv och en syl eller vad det nu heter som man kan göra hål med. Alla borde vara tillåtna så länge de är max 6 cm långa. Men flera av dessa riskerar ändå att få verktyget omhändertaget vid någon av alla flygplatser.

https://www.transportstyrelsen.se/s...ag-ta-med-mig-ombord/vassa-foremal-knivar-mm/

Redigerat:
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Har en Victorinox Rambler på nyckelknippan. Behövs sällan mer i vardagen.
Röd Victorinox Rambler fickkniv med flera verktyg som knivblad, sax och kapsylöppnare, placerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland saknar man ett större och tunt knivblad. Där är deras fällbara skalknivar riktigt bra. I resekitet ingår även en Swisstool och bits/nyckelsats.
Ett verktygskit med ficklampa, kniv, nycklar och mejslar i ett svart fodral på ett träbord bredvid ett tangentbord.
Skapa konto

• Gilla
Smoothie och 2 till
  • Laddar…
Snyggt litet kit!

• Gilla
DE73 och 1 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
[bild]
Jag blev inspirerad och valde att lägga till min (45 år?) gamla Victorinox-kniv (med bra sax) och Knipex XS istället till mitt offpist-kit. Kompletterat av bitnyckel, bits, buntband, gorlillatejp och pannlampa. Totalvikt 350 gram och får plats i ett pennfodral från Ikea som ligger bra i botten på ryggsäcken.

• Svartvitt rutigt pennfodral från Ikea på ett träbord, används för att förvara ett kompakt offpist-kit.
    Skapa konto
  • Offpist-kit med Victorinox-kniv, Knipex XS, pannlampa, verktyg och tillbehör i ett rutigt förvaringsfodral på ett träbord.
    Skapa konto
  • Gilla
Alltgår och 2 till
  • Laddar…
S Smoothie skrev:
Jag blev inspirerad och valde att lägga till min (45 år?) gamla Victorinox-kniv och Knipex XS istället till mitt offpist-kit. Kompletterat av bitnyckel, bits, buntband, gorlillatejp och pannlampa. Totalvikt 350 gram och får plats i ett pennfodral från Ikea som ligger bra i botten på ryggsäcken.
Är det en Spartan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.