Min Leatherman Kick har suttit i bältet och använts dagligen i många år. Både verktyget och hölstret fungerar fortfarande som när den var ny. Det är en okomplicerad modell men det kanske är en fördel för hållbarheten? Det är tre saker jag aldrig gillat med den:
- Avbitaren är ett skämt, den särar på sig och misslyckas bita av om man inte trycker ihop skänklarna på precis rätt sätt.
- Att alla verktygen sitter på insidan så att man måste fälla upp hela klabbet när man ska använda även de vanligaste verktygen.
- Att verktygen inte går att låsa i utfällt läge. (Men det är ju en lågprismodell.)

Det kanske är dags för en uppgradering.

Jag skaffade min första victorinox för 26 år sedan, den vart väl använd under många år. Vissa verktyg kan vara i minsta laget beroende till vad man använder den till såklart. Fördel är att den är röd så man hittar den. Den är också av bra stålkvalitet, rostfri. Jag har haft ett par leatherman med sladdrig kvalitet (wave), varav jag tappat bort en. Som jag förstår görs massmarket modellerna i Kina och de begränsade upplagorna ex. Förgyllda och med ironwood i USA. Jag brukar lägga den i resväskan när man flyger så man inte har den i handbagaget (victorinoxen).

Jag har oftast en Victorinox i fickan. Den är praktisk när det inte finns något annat verktyg tillgängligt. Det är nog skruvmejseln och kapsylöppnare jag använt mest.

Jag har haft den med på flyget ett par gånger, av misstag. Dock inte utan problem. Jag har fått ta upp den och visa, men tydligen är knivbladet tillräckligt kort för att den ska vara godkänd.

Den är inte med jämnt, men jag skulle inte vilja vara utan min leatherman. Efter en mycket oaktsam manöver gick knivbladet av efter 10 år, men det var inga problem att nyttja livstidsgarantin.

C
andersmc skrev:
Jag har haft den med på flyget ett par gånger, av misstag. Dock inte utan problem. Jag har fått ta upp den och visa, men tydligen är knivbladet tillräckligt kort för att den ska vara godkänd.
Oj, jag har blivit avplockad en sådan där hopfällbar korkskruv som har en liten mesig trubbig kniv för att skära av folien på flaskan, så då hade du nog tur.

cpalm skrev:
Oj, jag har blivit avplockad en sådan där hopfällbar korkskruv som har en liten mesig trubbig kniv för att skära av folien på flaskan, så då hade du nog tur.
Det verkar finnas en formell gräns för längden på bladet, glömde en liten fällkniv i handbagaget som jag gärna vill ha kvar och efter mätning gick det fint. Sen dess har den fått ligga kvar och om det blir diskussion är det bara att hänvisa till reglerna, det har funkat varje gång och i många olika länder.

Inte för att jag vill krångla med sånt men den ligger bra där och jag har nytta av den ibland så då tvekar jag inte att exercera byråkratin de gånger det kommer upp och det är kanske var tredje gång max.

C
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har en sådanhär i nyckelknippan (plockar av den de få gånger jag flyger)
8888684281886_SAK_0_6223__S1_71509_eps_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan hade jag en Gerber MP400 som bodde i arbetsbyxorna, den lär hamna där igen när vi får tillträde till huset.
Värt att notera att den inte viks runt för att få fram tången utan den dras ut (eller glider ut om man snärtar till verktyget)
41Cze9fFJpL._AC_UL320_SR296,320_.jpg
Skapa konto

Sedan när jag slutade mitt förra jobb fick jag en Bear Grylls Multitool som avskedspresent, då min närmaste kollega tyckte att jag inte var fullt påklädd utan en, den får bo i ryggsäcken tillsammans med insex-satsen.
422338.jpg
Skapa konto

Sen har jag en Eka Swede 60 för friluftsaktiviteter (Fick en när jag var yngre av min farfar, men tyvärr tappade jag bort den för 10år sedan, och häromåret hittade jag att man kunde köpa dem nya fortfarande).
swede60-1.jpg

Sedan har jag två "Arméknivar" Från victorinox, en från mina föräldrar och en som jag räddade när de städade ur svärfars föräldrahem.

I övrigt kör jag faktiskt Victorinox som köksknivar också, jag gillar deras modeller med rosenträ i handtagen, samt att de är lagom prissatta för min smak (~500kr stycket)

Redigerat:
Jag har alltid en Victorinox i fickan. Den har jag själv tillverkat i Victorinox besökscenter i Schweiz så den ligger varmt om hjärtat. Används till olika saker varje dag!

• Gilla
DE73
  • Laddar…
IMG_3739.jpg
Skapa konto

;)

Jag har en victorinox med korkskruv som jag köpte för typ 25 år sedan. Har jag alltid med mig på resa! Välanvänd brukar den vara, för att skära bröd/korv/tomater/öppna flaskor! Kan vara den som heter tourist. Så här i efterhand tycker jag nog att det är ett av de bästa köp jag nånsin gjort.

Jag har perioder då jag alltid har min Leatherman i bältet. Under den mörka årstiden är det oftast ihop med en överjävligt stark LED-lampa som jag är barnsligt förtjust i.

Har en SOG Paratool (http://wiki.multitool.org/tiki-index.php?page=ParaTool) som är helt fantastisk. Håller för allt. Har haft min i 15 år och nästan gjort allt för att den ska rosta eller gå sönder men den ser ut som den gjorde när jag köpte den och fungerar felfritt.

Ja, dessa multiverktyg av kända tillverkade verkar vara livslånga kompisar. Jag har haft min Leatherman PST i 19 år nu och den ser fortfarande ut som ny.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.