9 506 läst ·
86 svar
10k läst
86 svar
Victorinox och schweizisk armeknivar använder ni sånt?
Victirinox har ju sina minibits men urvalet är väldigt begränsat.
Helt ärligt. Det är bättre att ha med en bitmejsel och de bits man tror sig behöva än att bygga in det i multiverktyget. Det säger jag trots att jag själv har en Leatherman Surge med alla bits.
Vill du absolut ha en riktig bit driver i multiverktyget så får du välja en Gerber eller köpa det som tillbehör till en Leatherman.
Helt ärligt. Det är bättre att ha med en bitmejsel och de bits man tror sig behöva än att bygga in det i multiverktyget. Det säger jag trots att jag själv har en Leatherman Surge med alla bits.
Vill du absolut ha en riktig bit driver i multiverktyget så får du välja en Gerber eller köpa det som tillbehör till en Leatherman.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Har också en Surge med alla bits, ser det som räddningen när jag inte visste att jag skulle behöva använda bits. Däremot ser jag deras T-hållare som väldigt smart, förutom att man kan byta fil/diamant fil och såg om de blir slitna så passar vanliga sticksågsblad i hållaren.E Eld skrev:Victirinox har ju sina minibits men urvalet är väldigt begränsat.
Produkter som diskuteras: "sågar filar"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
I nyckelknippan har jag en Mini Champ Alox Red. I fickan kan jag ha en Tinker Small ibland. Och så har jag en Excelsior Silver Alox utan ögla för det kunde man välja bara för att den är vacker.
Lite nördig ja
Lite nördig ja
Den där insexnyckeln är riktigt smidig och samtidigt kraftfull för att vara så liten. Jag har med den inklusive den röda bitshållaren i ryggsäcken när jag åker offpist, ifall man måste skruva bindningar eller något annat rejält trögt.Bo.Siltberg skrev:
De multitools som finns med insexnyckel sitter oftast så att man bara har en pennfattning och inte får tillräcklig kraft. Det hade hjälpt om man kunde låsa insexnyckel i 90 grader, så att man kunde använda multitoolen att få hävarm, men jag har inte sett det och vet inte heller om konstruktionen håller för det heller.
min stora victorinox vilar sig i hemmanecessären.
leatherman och liknande har jag inte lyckats trivas med. tången spets går för långt ut från vridcentrum vilket ger dålig kraftutveckling, till det bidrar det kantiga och oergonomiska greppet. allt annat känns kantigt på något sätt även det. men beundrar ansträngningen i produktutvecklingen
sen behövs mer än ofta ett mothåll, dvs skruvfunktionen bör vara separat från tångens funktion. så två leathermen isf.
eftersom jag sedan ett par tiotal år cykelpendlar långt från hemmet, har snarare det behovet kommit att diktera vilka verktyg som ligger i den dagliga ryggsäcken. arsenalen har visat sig användbar till bra mycket annat.
vilket fått mig att helt sluta greppa efter victorinox och leatherman
förstås måste man till att börja med kunna laga en punka roadside. så grejor till det.
prio ett är ett multiverktyg med diverse mejslar, insex och någon torx. en minipolygrip med korta käftar ger god kraft, en liten skiftnyckel med större öppning än standard är med. sedan lite mer inriktade ska vi säga udda men tyvärr ibland nödvändiga cykelverktyg som en kassettavdragare och kedjebrytare.
sen ligger det med en trubbnosig nagelsax, en pincett, några skalpellblad och en fästingborttagare.
.
leatherman och liknande har jag inte lyckats trivas med. tången spets går för långt ut från vridcentrum vilket ger dålig kraftutveckling, till det bidrar det kantiga och oergonomiska greppet. allt annat känns kantigt på något sätt även det. men beundrar ansträngningen i produktutvecklingen
sen behövs mer än ofta ett mothåll, dvs skruvfunktionen bör vara separat från tångens funktion. så två leathermen isf.
eftersom jag sedan ett par tiotal år cykelpendlar långt från hemmet, har snarare det behovet kommit att diktera vilka verktyg som ligger i den dagliga ryggsäcken. arsenalen har visat sig användbar till bra mycket annat.
vilket fått mig att helt sluta greppa efter victorinox och leatherman
förstås måste man till att börja med kunna laga en punka roadside. så grejor till det.
prio ett är ett multiverktyg med diverse mejslar, insex och någon torx. en minipolygrip med korta käftar ger god kraft, en liten skiftnyckel med större öppning än standard är med. sedan lite mer inriktade ska vi säga udda men tyvärr ibland nödvändiga cykelverktyg som en kassettavdragare och kedjebrytare.
sen ligger det med en trubbnosig nagelsax, en pincett, några skalpellblad och en fästingborttagare.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara jag som är kinkig, men jag vill helst ha lås på verktyg där man (ibland) behöver använda (stor) kraft i flera riktningar samtidigt, särskilt om det är kallt och känseln är nedsatt. Har klämt mig några gånger när verktyget plötsligt viker sig.
Med det sagt så ser din multitool ut att ha en riktigt bra konstruktion för insexnyckeln med potentiellt både stor kraft och räckvidd.
Med det sagt så ser din multitool ut att ha en riktigt bra konstruktion för insexnyckeln med potentiellt både stor kraft och räckvidd.
Redigerat:
Roxon ser intressant ut! Men knöligt att köpa från Sverige?D Deltidslantisen skrev:
När det är så enkelt att byta enheterna/bladen/verktygen kan man kanske ha med sin multitool i handbagaget på flyget och tillfälligt byta ut de vassa sakerna mot andra grejor som man ändå kan ha nytta av under flygresa och transfer. Och ta med de vassa enheterna i det incheckade bagaget för att ha nytta av dessa under resten av vistelsen.
Frågan är om man ändå vågar ta med en multitool genom säkerhetskontrollen på flygresan, även om innehållet egentligen är godkänt enligt reglerna? Oavsett regler är man i praktiken utelämnad till personalens godtycke. Känns som att det dessutom varierar en del mellan flygplatser och länder. (Och möjligen om någon i personalen gillar ens multiverktyg.)
Man borde väl få ta med sax, box cutter osv, men tveksamt om det går igenom alla flygresor. Vad har ni för erfarenheter?
Blev av med en i Thailand, jag viste inte ens att jag hade den i ryggsäcken, men det var bara att gilla läget för att kunna gå vidare.S Smoothie skrev:Roxon ser intressant ut! Men knöligt att köpa från Sverige?
När det är så enkelt att byta enheterna/bladen/verktygen kan man kanske ha med sin multitool i handbagaget på flyget och tillfälligt byta ut de vassa sakerna mot andra grejor som man ändå kan ha nytta av under flygresa och transfer. Och ta med de vassa enheterna i det incheckade bagaget för att ha nytta av dessa under resten av vistelsen.
Frågan är om man ändå vågar ta med en multitool genom säkerhetskontrollen på flygresan, även om innehållet egentligen är godkänt enligt reglerna? Oavsett regler är man i praktiken utelämnad till personalens godtycke. Känns som att det dessutom varierar en del mellan flygplatser och länder. (Och möjligen om någon i personalen gillar ens multiverktyg.)
Man borde väl få ta med sax, box cutter osv, men tveksamt om det går igenom alla flygresor. Vad har ni för erfarenheter?
Ryggsäcken var från början ett komplett campingkitt med tallrikar glas bestick mm, Multi kniven låg i ett eget ett fack jag inte viste fanns.
Och den uppfyllde reglerna för att ta igenom säkerhetskontrollen? Men de tog den ändå? Vad var deras motivering?Isakare skrev:
Jag blev av med en nagelsax en gång.S Smoothie skrev:Roxon ser intressant ut! Men knöligt att köpa från Sverige?