Nu har jag bytt upp till en Surge.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Jag har alltid en Leatherman Skeletool i fickan, sen något år tillbaka.

Jag förstår inte hur man som småbarnsförälder skulle kunna klara sig utan en ok kniv. Eller som kontorsarbetare heller, jag tycker alltid att det är något paket eller förpackning som ska öppnas. Jag har själv givetvis alltid en brytbladskniv med extra blad i pennstället som är mer använd än kulspetspennan. Men det är ju inte alltid man är vid sitt eget skrivbord.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Jag stannar hellre hemma än åker på semester utan min Gerber Crucial. Visserligen begränsad funktionalitet men en stabil kniv, tång och ölöppnare samt (mindre stabila) skruvmejslar räcker långt,

Gerber.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag har ett flertal Leatherman som jag brukar ha med på resor. Ska till Genève och funderar på att köpa en Victorinox. Vad föredrar ni Leatherman eller Victorinox.

Victorinox alla dagar i veckan. Har en gammal Leatherman Charge tror jag den heter, men den mäter sig inte med kvaliteten hos Victorinox.

Min äldsta Victorinox Swiss Champ är drygt 30 år gammal och håller fortfarande hög kvalitet.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Jag har ett flertal Leatherman som jag brukar ha med på resor. Ska till Genève och funderar på att köpa en Victorinox. Vad föredrar ni Leatherman eller Victorinox.
Leatherman som verktygslåda dvs tång, kniv som funkar men inget speciellt, hyggliga grövre skruvmejslar.
Victorinox för kniv, sax, såg, pincett och småpill.
Just nu har jag mest datorjobb* så jag öppnar paket och ett fåtal pallar med en victorinox classic vilket förvånar mig varje gång att det funkar så pass bra.

*Jag har en dubbelslida med knivar från hultafors i skåpet om det skulle ändras.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Gerber gör rätt bra multiverktyg och bladen är låsta i utfällt läge. Har haft en hel del nytta av den genom åren.
Mest prisvärd är nog min Kellen, mycket god kvalitet i förhållande till priset 😀 ( knappt sju kronor vid Coops slutrea för tjugo år sedan.
Köpte ett antal så ingen förlust om man skulle tappa någon.

• Två multiverktyg med olika verktyg utfällda, ett silverfärgat märkt "Kellen" och ett svart. Verktygen ligger på ett träbord.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbade ett år i Schweiz. När jag var ute i verkstan en dag och för ett visst jobb skulle jag behöva en kniv och frågade gubbarna så letade de fram en pillrig Victorinox som var ganska oduglig för ändamålet. Nästa gång jag reste ned tog jag med mig en vanlig morakniv som man kan hänga i bältet. Gubbarna var helt hänförda och så fick jag ta med mig ett fång nästa gång.
Nej, jag tycker vare Leatherman eller Victorinox är bra verktyg utan bara konstiga kompromisser. Jag har sålt nästan alla mina.

• Gilla
Suvi5700 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag jobbade ett år i Schweiz. När jag var ute i verkstan en dag och för ett visst jobb skulle jag behöva en kniv och frågade gubbarna så letade de fram en pillrig Victorinox som var ganska oduglig för ändamålet. Nästa gång jag reste ned tog jag med mig en vanlig morakniv som man kan hänga i bältet. Gubbarna var helt hänförda och så fick jag ta med mig ett fång nästa gång.
Nej, jag tycker vare Leatherman eller Victorinox är bra verktyg utan bara konstiga kompromisser. Jag har sålt nästan alla mina.
Kom att tänka på den klassiska "Helt Apropå" sketchen där de hånar schweiziska armen och gör exercis med armekniven. Lilla bladet ut, lilla bladet in osv. Har för mig det blev en schweizisk protestnot som resultat.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S stice skrev:
Jag har alltid en Victorinox i fickan. Den har jag själv tillverkat i Victorinox besökscenter i Schweiz så den ligger varmt om hjärtat. Används till olika saker varje dag!
Jag har bokat för att göra samma sak när jag besöker Genève.

jonmo jonmo skrev:
Jag har alltid en Leatherman Skeletool i fickan, sen något år tillbaka.

Jag förstår inte hur man som småbarnsförälder skulle kunna klara sig utan en ok kniv. Eller som kontorsarbetare heller, jag tycker alltid att det är något paket eller förpackning som ska öppnas. Jag har själv givetvis alltid en brytbladskniv med extra blad i pennstället som är mer använd än kulspetspennan. Men det är ju inte alltid man är vid sitt eget skrivbord.
Leatherman Skeletool är smidig att ha med sig. Ihop med lämpliga bits så kan man laga mycket. Victorinox verkar inte ha några bitshållare i sina verktyg.

Multiverktyg Leatherman Pulse isärtagen, med viktiga verktyg och en egen tillverkad bitshållare. Ligger på ett klinkergolv.
Skapa konto

Här är min Leatherman Pulse som jag skruvat isär och valt de viktigaste verktygen och inkluderat en egen tillverkad bitshållare. För 20 år sedan fanns knappt multiverktyg med bitshållare så jag fick bygga en egen. Denna har till och med varit hos Leatherman i USA och vänt för att visa på vad man kan göra, den har även en finess där skaklarna låser i varandra vid användning och gör skaftet stabilt, men det syns lite dåligt på bilden. Den har jag använt väldigt mycket och sitter i jobbyxorna på heltid.
/Workingclasshero

• Gilla
Suvi5700 och 5 till
  • Laddar…
Beror ju på vad man behöver den till. Leatherman har dock blivit ruskigt dyra och deras egna platta bits är dyra med usel kvalitet. Idag skulle jag titta mot Roxon, de har ett system där man byter ut verktygen efter behov.

• Gilla
DE73
  • Laddar…
engs
DE73 DE73 skrev:
Leatherman Skeletool är smidig att ha med sig. Ihop med lämpliga bits så kan man laga mycket. Victorinox verkar inte ha några bitshållare i sina verktyg.
Ja kör samma, haft några andra med väldigt många mer funktioner med de är alla för otympliga att alltid ha med sig, så då är det poänglöst.

Arbetar jag "på riktigt" så har jag riktiga verktyg med eller i närheten istället. Ett multiverktyg är för mig något man använder på saker som dyker upp i vardagen utanför hemmet och man inte är förberedd på.
Cykelkedja som hoppar av, öppna nån låda, dra åt en skruv lite snabbt osv.

Skeletool har det man (jag) främst behöver i vardagen. Kniv, tång/avbitare, flasköppnare, mejslar med bits, så man kan få med 4st totalt på två vändbara bits varav en sitter monterat och hållare för den andra.

Redigerat:
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Victorinox alla dagar i veckan. Har en gammal Leatherman Charge tror jag den heter, men den mäter sig inte med kvaliteten hos Victorinox.

Min äldsta Victorinox Swiss Champ är drygt 30 år gammal och håller fortfarande hög kvalitet.
Dom nyare Leatherman tror jag är mycket bättre än en gammal Charge. Synd att inte Victorinox har hållare för bits, det går t.ex. inte att hantera torx och insex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.